Input devices for videogames and 3D environments have widely evolved during the years, but they remained heavily linked to the relative target platform and they often showed strict compromises between 'compatibility' and 'flexibility of use'. In this thesis we propose Orbit, a six-degrees-of-freedom device that is extremely compatible - thanks to the HID protocol support, a unique feature on this kind of controllers - and usable in a lot of circumstances, making also use of some of the best ideas seen in the recent years in the field of motion tracking. In this document a complete design structure will be described, the realization of a prototype will be documented, and results coming from several users testing sessions will be analyzed, to show the effectiveness of Orbit and its feature of combining 'compatibility' and 'flexibility' in a whole new kind of controller.
I dispositivi di input per videogiochi e ambienti tridimensionali si sono largamente evoluti nel corso degli anni, ma sono rimasti molto vincolati alla relativa piattaforma di riferimento ed hanno spesso rappresentato dei forti compromessi tra 'compatibilità' e 'flessibilità d'utilizzo'. In questa tesi proponiamo Orbit, un dispositivo a sei gradi di libertà che sia estremamente compatibile - grazie al supporto HID, caratteristica unica su questo tipo di controller - e utilizzabile in moltissime circostanze, riprendendo anche alcune delle idee migliori viste negli ultimi anni nel campo del motion tracking. Nell'elaborato verrà descritta una struttura progettuale completa, verrà documentata la realizzazione di un prototipo, e verranno analizzati i risultati derivanti da diverse sessioni di testing su un campione di utenti, che mostreranno l'efficacia di Orbit e la possibilità di coniugare 'compatibilità' e 'flessibilità' in una nuova tipologia di controller.
Orbit : un controller 6-DOF compatibile HID per videogiochi e modellazione in ambienti tridimensionali
CHIAPPALUPI, LEONARDO;BUGLI, IVAN
2017/2018
Abstract
Input devices for videogames and 3D environments have widely evolved during the years, but they remained heavily linked to the relative target platform and they often showed strict compromises between 'compatibility' and 'flexibility of use'. In this thesis we propose Orbit, a six-degrees-of-freedom device that is extremely compatible - thanks to the HID protocol support, a unique feature on this kind of controllers - and usable in a lot of circumstances, making also use of some of the best ideas seen in the recent years in the field of motion tracking. In this document a complete design structure will be described, the realization of a prototype will be documented, and results coming from several users testing sessions will be analyzed, to show the effectiveness of Orbit and its feature of combining 'compatibility' and 'flexibility' in a whole new kind of controller.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/141780