The aim of this research is to investigate the concept of microcosm-macrocosm analogy in the theory and practice of Western and Islamic architecture. Through the analysis of a selection of projects, two main issues will be discussed. The role of anthropomorphism in the Renaissance, mainly based on the Pythagorean notion of Vitruvius Pollio, and the adoption of a system of proportions based on musical harmony in architecture. The thesis also focuses on the significance of the analogy in Islamic tradition through the ideas of philosophers, mainly the treatise of Ikhwan Al- Safa. Moreover, the influence of philosophical exchange between Islam and the Western world on the topic is taken into consideration. It is inspected the same idea of microcosmic concept concerning human body and musical harmony in Islamic tradition and meanwhile it is elucidated that due to the restrictions placed on the figural representation in Islamic art, the manifestation of the related concept mainly exists in the form of geometric patterns. It is also reviewed that these patterns symbolize the hierarchy of universe in Islamic cosmological point of view. In addition, some geometrical analyses done by the author on the monuments of the city of Isfahan are illustrated in order to represent these ideas in practical field.

Il proposito della presente ricerca è quello di esaminare il concetto di analogia tra Microcosmo e Macrocosmo nella teoria e nella pratica dell'architettura occidentale ed islamica. Attraverso l’analisi di alcuni edifici saranno discussi due aspetti specifici dell’architettura del Rinascimento : il ruolo dell'antropomorfismo, formatosi principalmente sulla base della nozione pitagorica di Marco Vitruvio Pollione, e l’uso delle armonie musicali. La tesi analizza il significato di questa analogia anche nella tradizione islamica, concentrandosi sul pensiero filosofico del periodo medievale, in particolare sul trattato di Ikhwan Al-Safa. Viene quindi presa in considerazione l'influenza dello scambio filosofico sull'argomento tra l’Islam e l’ Occidente. I concetti del corpo umano come microcosmo e dell'armonia musicale rispetto alla tradizione islamica sono analizzati chiarendo che, a causa delle restrizioni imposte alla rappresentazione figurativa nell'arte, l'espressione dell'analogia si trova principalmente sotto forma di motivi geometrici che simboleggiano la gerarchia della cosmologia islamica. In conclusione, sono illustrate alcune analisi fatte dall'autore circa i monumenti della città di Isfahan, Iran, che ben rappresentano le idee esposte.

The problem with harmony : an exploration on the analogy between the microcosm and the macrocosm in Western and Islamic architecture

DANESH, MOHAMMADMOEIN
2017/2018

Abstract

The aim of this research is to investigate the concept of microcosm-macrocosm analogy in the theory and practice of Western and Islamic architecture. Through the analysis of a selection of projects, two main issues will be discussed. The role of anthropomorphism in the Renaissance, mainly based on the Pythagorean notion of Vitruvius Pollio, and the adoption of a system of proportions based on musical harmony in architecture. The thesis also focuses on the significance of the analogy in Islamic tradition through the ideas of philosophers, mainly the treatise of Ikhwan Al- Safa. Moreover, the influence of philosophical exchange between Islam and the Western world on the topic is taken into consideration. It is inspected the same idea of microcosmic concept concerning human body and musical harmony in Islamic tradition and meanwhile it is elucidated that due to the restrictions placed on the figural representation in Islamic art, the manifestation of the related concept mainly exists in the form of geometric patterns. It is also reviewed that these patterns symbolize the hierarchy of universe in Islamic cosmological point of view. In addition, some geometrical analyses done by the author on the monuments of the city of Isfahan are illustrated in order to represent these ideas in practical field.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
26-lug-2018
2017/2018
Il proposito della presente ricerca è quello di esaminare il concetto di analogia tra Microcosmo e Macrocosmo nella teoria e nella pratica dell'architettura occidentale ed islamica. Attraverso l’analisi di alcuni edifici saranno discussi due aspetti specifici dell’architettura del Rinascimento : il ruolo dell'antropomorfismo, formatosi principalmente sulla base della nozione pitagorica di Marco Vitruvio Pollione, e l’uso delle armonie musicali. La tesi analizza il significato di questa analogia anche nella tradizione islamica, concentrandosi sul pensiero filosofico del periodo medievale, in particolare sul trattato di Ikhwan Al-Safa. Viene quindi presa in considerazione l'influenza dello scambio filosofico sull'argomento tra l’Islam e l’ Occidente. I concetti del corpo umano come microcosmo e dell'armonia musicale rispetto alla tradizione islamica sono analizzati chiarendo che, a causa delle restrizioni imposte alla rappresentazione figurativa nell'arte, l'espressione dell'analogia si trova principalmente sotto forma di motivi geometrici che simboleggiano la gerarchia della cosmologia islamica. In conclusione, sono illustrate alcune analisi fatte dall'autore circa i monumenti della città di Isfahan, Iran, che ben rappresentano le idee esposte.
Tesi di laurea Magistrale
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