This thesis examine the relationship between deaf and sound, specifically, during a kind of event that seems certainly require the sense of hearing: the concert. In the absence of specific sensory signals, such as sound for DHH people, the body draws on different sensory signals. Special attention was paid to inclusion, in order to close the gap between deaf and hearing communities, so that man recognizes his abilities as a human being, shared beyond the differences that separate us. In this context Gemini places itself, a product-service that deals with making the register accessible to deaf people through lights and vibrations and at the same time it stimulates the sensory amplification in the hearing person, making him enjoy the concert in a different enriched way. Gemini design pay attention to users needs, desires and limits, studying behavior patterns and trying to illuminate human problems, both known and unknown. It creates a common ground that facilitates the discussion with multiple stakeholders by aligning diverse perspectives around a shared interpretation of the customer experience, surfacing the unexpressed structure of the experiences that customers have of the concert. Gemini is intended to pursue social inclusion, it wants to create an emotional pervasive experience, starting from diversity to arrive at what unites us, facilitating the meeting and communication between deaf and hearing communities.
La tesi indaga le modalità di espressione del rapporto tra i non udenti e il suono, in un ambiente che è estremamente caratterizzato dal sonoro e, in particolar modo, durante una tipologia di evento che sembra non prescindere dall’utilizzo del senso dell’udito: il concerto. In assenza di segnali sensoriali specifici, come l’udire un suono per un utente sordo, l’organismo va ad attingere a diversi segnali sensoriali; per quanto riguarda la musica principalmente a vibrazioni e input visivi. Particolare attenzione è stata rivolta all’imprescindibilità dell’inclusione, nell’intento di colmare il divario fra comunità sorda ed udente, perché l’uomo possa scoprire le capacità umane in quanto umane, comuni alla specie al di là delle diversità che ci separano. È in questo contesto che si sviluppa Gemini, un prodotto-servizio che si occupa sia di rendere accessibile ai non udenti il registro sonoro tramite luci e vibrazioni, che, al tempo stesso, di stimolare, nella persona udente, l’ampliamento sensoriale, facendogli fruire il concerto in una modalità diversa ed arricchita. Nel processo progettuale, attraverso uno studio dei modelli di comportamento tipici del target di riferimento in relazione all’ambiente, viene data ampia attenzione ai bisogni, ai desideri e ai limiti degli utenti finali e viene definita la struttura inespressa delle esperienze che i clienti hanno del concerto, mappando gli aspetti espliciti e impliciti che li caratterizzano. Allineando le diverse prospettive intorno a un’interpretazione condivisa dell’esperienza dell’utente, l’intento è di andare ad identificare la diffusione ottimale di caratteristiche e servizi che intendono incoraggiare i clienti ad intensificare la loro frequenza di interazione con l’evento musicale, limitando o addirittura oltrepassando le problematiche e i vicoli ciechi della situazione attuale. L’intento di Gemini è di perseguire l’inclusione sociale, creando un’esperienza emozionante e pervasiva che parte dalla diversità, agevolando l’incontro e la comunicazione tra la comunità non udente e quella udente.
Gemini. Progetto di un servizio per l'inclusione dei non udenti nei concerti
CAMPODONI, OTTAVIA
2017/2018
Abstract
This thesis examine the relationship between deaf and sound, specifically, during a kind of event that seems certainly require the sense of hearing: the concert. In the absence of specific sensory signals, such as sound for DHH people, the body draws on different sensory signals. Special attention was paid to inclusion, in order to close the gap between deaf and hearing communities, so that man recognizes his abilities as a human being, shared beyond the differences that separate us. In this context Gemini places itself, a product-service that deals with making the register accessible to deaf people through lights and vibrations and at the same time it stimulates the sensory amplification in the hearing person, making him enjoy the concert in a different enriched way. Gemini design pay attention to users needs, desires and limits, studying behavior patterns and trying to illuminate human problems, both known and unknown. It creates a common ground that facilitates the discussion with multiple stakeholders by aligning diverse perspectives around a shared interpretation of the customer experience, surfacing the unexpressed structure of the experiences that customers have of the concert. Gemini is intended to pursue social inclusion, it wants to create an emotional pervasive experience, starting from diversity to arrive at what unites us, facilitating the meeting and communication between deaf and hearing communities.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/142188