How and what are the exhibition projects, art exhibitions, more significant in recent years? How are new technologies, multimedia devices, and the internet changing the way the museum lives? The aim of the thesis is to answer these questions through the analysis of some projects that in recent years have brought innovation from the point of view of exhibitions. To correctly approach the topic, however, it was ceasing to dig deep into the history of the exhibition, asking further questions. What does it mean to set up? What are the guidelines that distinguish the works of preparation? What is the role of the curator? The progress and evolution of new technologies, besides changing the dynamics of everyday life, are also heavily investing in the world of culture, more reluctant to drastic openings and to avant-garde contaminations, compared to other areas of consumption. The analogical world becomes digital and in this process also the museum institutions (such as cultural and social symbol) change, necessarily changing the way of telling the goods that they keep and expose. The discipline of interior design can not but wonder about the new logic and the new challenges that it can undertake in the field of museum displays in the face of these macroscopic changes, trying to identify new technological and narrative frontiers for cultural use. The aim, once again, is to investigate the ways in which new technologies and multimedia devices have developed new applications for set-ups and proposed a new immersive way of living the museum. This crisis in traditional systems inevitably leads to new models of use and the possibility of addressing different classes of users in a more structured way.
Come e quali sono i progetti di allestimento, di mostre d’arte, più significativi degli ultimi anni? Come le nuove tecnologie, i dispositivi multimediali, e internet stanno cambiando il modo di vivere il museo? Obiettivo della tesi è quello di rispondere a questi interrogativi attraverso l’analisi di alcuni progetti che negli ultimi anni hanno portato innovazione dal punto di vista dell’allestimento. Per approcciare correttamente il tema, è stato però necessario scavare a fondo nella storia dell’allestimento, ponendosi ulteriori interrogativi. Che cosa significa allestire? Quali sono le linee guida che contraddistinguono le opere di allestimento? Che importanza ha il ruolo del curatore? L’avanzamento e l’evoluzione delle nuove tecnologie oltre a cambiare le dinamiche del quotidiano stanno investendo in modo massiccio anche il mondo della cultura, più restio ad aperture drastiche ed a contaminazioni all’avanguardia, rispetto ad altri ambiti di consumo. Il mondo da analogico diventa digitale e in questo processo anche le istituzioni museali (quali simbolo culturale e sociale) cambiano, modificando necessariamente il modo di raccontare i beni che conservano ed espongono. La disciplina del design degli interni non può non interrogarsi sulle nuove logiche e sulle nuove sfide che essa può intraprendere nel campo degli allestimenti museali a fronte di questi macroscopici cambiamenti, cercando di individuare nuove frontiere tecnologiche e narrative per la fruizione culturale. L’obiettivo, ancora una volta, è quello di indagare le modalità con cui le nuove tecnologie e i dispositivi multimediali abbiano sviluppato delle nuove applicazioni per gli allestimenti e proposto un nuovo modo immersivo di vivere il museo. Questa messa in crisi dei sistemi tradizionali porta inevitabilmente a nuovi modelli di fruizione ed alla possibilità di rivolgersi in modo più strutturato a diverse classi d’utenza.
Allestimenti. Nuovi modi di osservare l'arte
GUALDI, ANDREA
2017/2018
Abstract
How and what are the exhibition projects, art exhibitions, more significant in recent years? How are new technologies, multimedia devices, and the internet changing the way the museum lives? The aim of the thesis is to answer these questions through the analysis of some projects that in recent years have brought innovation from the point of view of exhibitions. To correctly approach the topic, however, it was ceasing to dig deep into the history of the exhibition, asking further questions. What does it mean to set up? What are the guidelines that distinguish the works of preparation? What is the role of the curator? The progress and evolution of new technologies, besides changing the dynamics of everyday life, are also heavily investing in the world of culture, more reluctant to drastic openings and to avant-garde contaminations, compared to other areas of consumption. The analogical world becomes digital and in this process also the museum institutions (such as cultural and social symbol) change, necessarily changing the way of telling the goods that they keep and expose. The discipline of interior design can not but wonder about the new logic and the new challenges that it can undertake in the field of museum displays in the face of these macroscopic changes, trying to identify new technological and narrative frontiers for cultural use. The aim, once again, is to investigate the ways in which new technologies and multimedia devices have developed new applications for set-ups and proposed a new immersive way of living the museum. This crisis in traditional systems inevitably leads to new models of use and the possibility of addressing different classes of users in a more structured way.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2018_07_Gualdi.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Testo della tesi di ricerca
Dimensione
5.27 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.27 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/142222