With this thesis project I used design thinking methodology to create a model for strengthening orientation programs in middle schools, built on the idea of interlinking school subjects, students’ interests and career choices. This project is the result of an analysis on the existing orientation programs within middle schools in Italy and an experimental workshop hold in a school in Milan called MILE School. European and national directives on this topic invite schools to design permanent orientation programs with the purpose of teaching students how to self-orientate all along their school career and overcoming the idea of separation between school and work. Starting from this assumption and the fact that middle school is defined as the school of motivation and orientation by the Italian Ministry of Education, I designed a model to facilitate the collaboration between a tutor, a teacher and an external professional in order to create a practical workshop that makes students reflect on subjects they’re curious about, introduce them to different professional roles and guide them to create a practical project while training those skills they’re acquiring at school. With this project, named Curiosity Tools, I wanted to lay the foundations to develop more workshops on different topics and to propose this model as an orientation tool on a larger scale in the future.
Con questo progetto di tesi ho utilizzato la metodologia di design thinking per creare un modello a supporto dei programmi di orientamento nelle scuole secondarie di 1° grado, basato sull’idea di mettere in relazione tra loro le materie scolastiche, gli interessi dei ragazzi e il mondo del lavoro. Questo progetto è il risultato di uno studio sul tema dell’orientamento nelle scuole secondarie di 1° grado in Italia e della successiva realizzazione di un laboratorio sperimentale in una scuola di Milano chiamata MILE School. Le direttive europee e nazionali su questo argomento invitano le scuole a progettare dei programmi di orientamento permanente che insegnino ai ragazzi ad auto orientarsi lungo tutto il loro iter scolastico, superando l’idea che esiste una netta separazione tra scuola e mondo del lavoro. Partendo da questo presupposto e dal fatto che il Ministero dell’Istruzione Italiano definisce la scuola secondaria di 1° grado come scuola della motivazione e dell’orientamento, ho progettato un modello per facilitare la collaborazione tra un tutor, un insegnate e un professionista esterno ai fini di creare un laboratorio pratico che faccia riflettere gli studenti su degli argomenti di loro interesse, gli faccia conoscere diverse figure professionali e gli permetta di realizzare un progetto concreto che gli faccia mettere in pratica le competenze che stanno acquisendo a scuola. Con questo progetto, che ho chiamato Curiosity Tools, ho voluto gettare le basi per poter creare dei laboratori su argomenti diversi e per proporre in futuro questo modello come strumento di orientamento su scala più grande.
Curiosity tools. Progetti a supporto dell'orientamento per la scuola secondaria di 1. grado
APPIANI, LORENZO
2017/2018
Abstract
With this thesis project I used design thinking methodology to create a model for strengthening orientation programs in middle schools, built on the idea of interlinking school subjects, students’ interests and career choices. This project is the result of an analysis on the existing orientation programs within middle schools in Italy and an experimental workshop hold in a school in Milan called MILE School. European and national directives on this topic invite schools to design permanent orientation programs with the purpose of teaching students how to self-orientate all along their school career and overcoming the idea of separation between school and work. Starting from this assumption and the fact that middle school is defined as the school of motivation and orientation by the Italian Ministry of Education, I designed a model to facilitate the collaboration between a tutor, a teacher and an external professional in order to create a practical workshop that makes students reflect on subjects they’re curious about, introduce them to different professional roles and guide them to create a practical project while training those skills they’re acquiring at school. With this project, named Curiosity Tools, I wanted to lay the foundations to develop more workshops on different topics and to propose this model as an orientation tool on a larger scale in the future.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2018_07_Appiani.pdf
solo utenti autorizzati dal 28/06/2019
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
13.52 MB
Formato
Adobe PDF
|
13.52 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/142268