This document aim is to describe the “digital” behaviour of both the modern travellers and the businesses operating in the tourism sector, with relation to a specific segment of the tourism industry: the in-destination activities segment. In particular, the term “in-destination” activities will refer to every kind of activities that travellers may experience once they arrive at their selected destination, place where they will live their real experience of travel, and that can be booked both prior or once at destination, just before or on the same date of the activity itself. In a first moment, this subject will be analysed from a demand perspective. In particular, the focus of the analysis will be the “Digital Tourist Journey” and every stage that composes it will be investigated one by one: inspiration, research and planning, booking, in-destination, sharing. A brief analysis will also be devoted to the post-travel re-purchase of destination-related products. Furthermore, the two recently most popular trends of this tourism segment will be presented, which correspond to the “Shopping Tourism” and the “Gastronomic Tourism”. In a second moment, the supply perspective about this segment will be presented, by considering the role of the main providers of in-destination activities: Tourist accommodations (e.g. hotels), Online Travel Agencies (OTA), Destination Management Organizations (DMO) and direct suppliers (e.g. restaurants). In particular, this document represents an analysis of the Literature about the above-presented tourism segment, mostly based on international travellers, with a particular eye on the Italian ones. Therefore, basing on the data gathered, hypothesis about the digital behaviour of the modern travellers could be done and afterwards verified by mean of an investigation tool, such as a questionnaire. The data that will be gathered could then be used in order to draw conclusions, by confirming or invalidating the previously identified hypothesis. Finally, the results of this analysis will represent a support for all the businesses operating in the tourism sector, especially in the segment of the in-destination activities, that will have the possibility to develop specific marketing plans, especially aimed at satisfying the always more technological customers’ needs.

Il seguente documento si pone come obiettivo quello di descrivere, prima da un punto di vista della domanda (turista) e successivamente dell’offerta (operatori del settore), lo stato dell’arte di uno specifico segmento del settore turistico, il segmento delle attività a destinazione, con particolare attenzione al ruolo che il digitale ripone in esso. In particolare, il termine “attività a destinazione” si riferisce alle attività a cui il turista può prendere parte una volta giunto nella destinazione prescelta, ovvero il luogo in cui egli può vivere la vera esperienza di viaggio. Tali attività possono inoltre essere prenotate sia prima della partenza, sia direttamente a destinazione, qualche giorno prima o il giorno stesso in cui l’attività verrà svolta. In un primo momento, tale segmento, insieme al ruolo che il digitale ha in esso, verrà analizzato dal punto di vista della domanda, nel quale il Digital Tourist Journey (o “DTJ”) e le fasi che lo compongono verranno prese come riferimento: ispirazione, ricerca e pianificazione, prenotazione, a destinazione, condivisione. Successivamente, due dei trend più diffusi del segmento, ovvero “Shopping Tourism” e “Gastronomic Tourism”, verranno presentati ed analizzati nel dettaglio. In un secondo momento verrà presentato il punto di vista dell’offerta, nel quale verranno analizzati i principali attori che operano nel segmento delle attività a destinazione: Strutture ricettive (es: hotel), Agenzie di Viaggio Online, Enti del Turismo e fornitori diretti. Tuttavia, questo documento sarà principalmente incentrato sull’analisi del comportamento di turisti internazionali, mantenendo tuttavia il focus principale sui turisti italiani. Per questo motivo, basandosi dai dati presentati, sarà possibile elaborare delle ipotesi sul comportamento digitale dei turisti moderni, le quali potranno poi essere verificate per mezzo di uno strumento investigativo per la raccolta dati (es: un questionario). Infine, tramite l’analisi dei dati che potranno essere raccolti sarà possibile validare o invalidare le ipotesi precedentemente create. In conclusione, i risultati di questa analisi potranno rappresentare un supporto per tutti gli operatori del settore turistico, ed in particolare di coloro che operano nel segmento delle attività a destinazione, i quali potranno beneficiare di maggiori informazioni al fine di sviluppare i propri piani di marketing, in particolare mirati a soddisfare le sempre più tecnologiche necessità del viaggiatore moderno.

The role of the digital with relation to the in-destination activities : a demand and a supply perspective

CATTANEO, MIRYAM
2017/2018

Abstract

This document aim is to describe the “digital” behaviour of both the modern travellers and the businesses operating in the tourism sector, with relation to a specific segment of the tourism industry: the in-destination activities segment. In particular, the term “in-destination” activities will refer to every kind of activities that travellers may experience once they arrive at their selected destination, place where they will live their real experience of travel, and that can be booked both prior or once at destination, just before or on the same date of the activity itself. In a first moment, this subject will be analysed from a demand perspective. In particular, the focus of the analysis will be the “Digital Tourist Journey” and every stage that composes it will be investigated one by one: inspiration, research and planning, booking, in-destination, sharing. A brief analysis will also be devoted to the post-travel re-purchase of destination-related products. Furthermore, the two recently most popular trends of this tourism segment will be presented, which correspond to the “Shopping Tourism” and the “Gastronomic Tourism”. In a second moment, the supply perspective about this segment will be presented, by considering the role of the main providers of in-destination activities: Tourist accommodations (e.g. hotels), Online Travel Agencies (OTA), Destination Management Organizations (DMO) and direct suppliers (e.g. restaurants). In particular, this document represents an analysis of the Literature about the above-presented tourism segment, mostly based on international travellers, with a particular eye on the Italian ones. Therefore, basing on the data gathered, hypothesis about the digital behaviour of the modern travellers could be done and afterwards verified by mean of an investigation tool, such as a questionnaire. The data that will be gathered could then be used in order to draw conclusions, by confirming or invalidating the previously identified hypothesis. Finally, the results of this analysis will represent a support for all the businesses operating in the tourism sector, especially in the segment of the in-destination activities, that will have the possibility to develop specific marketing plans, especially aimed at satisfying the always more technological customers’ needs.
LORENZINI, ELEONORA
RUSSO, FEDERICA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
3-ott-2018
2017/2018
Il seguente documento si pone come obiettivo quello di descrivere, prima da un punto di vista della domanda (turista) e successivamente dell’offerta (operatori del settore), lo stato dell’arte di uno specifico segmento del settore turistico, il segmento delle attività a destinazione, con particolare attenzione al ruolo che il digitale ripone in esso. In particolare, il termine “attività a destinazione” si riferisce alle attività a cui il turista può prendere parte una volta giunto nella destinazione prescelta, ovvero il luogo in cui egli può vivere la vera esperienza di viaggio. Tali attività possono inoltre essere prenotate sia prima della partenza, sia direttamente a destinazione, qualche giorno prima o il giorno stesso in cui l’attività verrà svolta. In un primo momento, tale segmento, insieme al ruolo che il digitale ha in esso, verrà analizzato dal punto di vista della domanda, nel quale il Digital Tourist Journey (o “DTJ”) e le fasi che lo compongono verranno prese come riferimento: ispirazione, ricerca e pianificazione, prenotazione, a destinazione, condivisione. Successivamente, due dei trend più diffusi del segmento, ovvero “Shopping Tourism” e “Gastronomic Tourism”, verranno presentati ed analizzati nel dettaglio. In un secondo momento verrà presentato il punto di vista dell’offerta, nel quale verranno analizzati i principali attori che operano nel segmento delle attività a destinazione: Strutture ricettive (es: hotel), Agenzie di Viaggio Online, Enti del Turismo e fornitori diretti. Tuttavia, questo documento sarà principalmente incentrato sull’analisi del comportamento di turisti internazionali, mantenendo tuttavia il focus principale sui turisti italiani. Per questo motivo, basandosi dai dati presentati, sarà possibile elaborare delle ipotesi sul comportamento digitale dei turisti moderni, le quali potranno poi essere verificate per mezzo di uno strumento investigativo per la raccolta dati (es: un questionario). Infine, tramite l’analisi dei dati che potranno essere raccolti sarà possibile validare o invalidare le ipotesi precedentemente create. In conclusione, i risultati di questa analisi potranno rappresentare un supporto per tutti gli operatori del settore turistico, ed in particolare di coloro che operano nel segmento delle attività a destinazione, i quali potranno beneficiare di maggiori informazioni al fine di sviluppare i propri piani di marketing, in particolare mirati a soddisfare le sempre più tecnologiche necessità del viaggiatore moderno.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
Miryam Cattaneo - The role of the digital with relation to the in-destination activities. A demand and a supply perspective.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Testo della tesi
Dimensione 1.12 MB
Formato Adobe PDF
1.12 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/142444