Nowadays it is widely recognized that companies’ asset purchase decisions should be oriented towards getting the best value for money, meaning that the initial purchase should be identified but also future costs and returns implied by the ownership of the item should be considered. From this perspective, the application of the Total Cost of Ownership (TCO) methodology is increasing its use in several sectors and the public transport industry should not be left behind. The first step of this research work is to build a decisional framework to guide companies to embrace the TCO philosophy. It identifies the actors involved in the development and use of a TCO model, their roles and their responsibilities, as well as the decisional path that must be followed. The second step is to develop, through a deep analysis of the existing literature and a validation with experts, the most complete possible TCO model for a generic transport company, that can be customized to the specific environment of application. The third step of the work (whose only author is Luca Donato) consists in the empirical application of the general model to evaluate the economic convenience, in terms of lower TCO, of substituting a diesel bus fleet with a battery electric one. The results of the analysis indicate that, in the specific context analysed, the plan is economically convenient but the verdict would be different without the non-repayable public subsidy received for the investment. Without the grant, the economical convenience can be achieved if the purchase price of the battery electric buses decreases, if the diesel fuel price increases, if the cost of capital plummets or if the distance travelled rises.
Oggigiorno le decisioni delle aziende relative all’acquisto di asset dovrebbero essere orientate a ottenere il miglior rapporto costi-benefici possibile, in altre parole, il prezzo iniziale d’acquisto dovrebbe essere considerato ma anche i costi e i ritorni futuri dovuti al possesso del bene dovrebbero essere valutati. Secondo questa logica, l’applicazione della metodologia di Total Cost of Ownership (TCO) sta incrementando i suoi utilizzi in molti settori e l’industria dei trasporti pubblici non dovrebbe essere trascurata. Il primo passo di questo lavoro di ricerca è quello di costruire un modello decisionale per guidare le aziende nell’adozione della filosofia del TCO. Il modello decisionale identifica gli attori coinvolti nello sviluppo e nell’uso del modello di TCO, i loro ruoli e le loro responsabilità, così come il percorso decisionale da seguire. Il secondo passo è quello di costruire, attraverso una profonda analisi della letteratura e una validazione con degli esperti, il più completo possibile modello di TCO per una generica impresa attiva nel settore dei trasporti, che permetta una personalizzazione rispetto allo specifico contesto di applicazione. Il terzo passo (il cui unico autore è Luca Donato) consiste nell’applicazione empirica del modello generale in modo da valutare la convenienza economica, in termini di minor TCO, della sostituzione di una flotta di bus a gasolio con una di bus elettrici. Il risultato dell’analisi suggerisce che, nello specifico contesto analizzato, l’investimento è economicamente conveniente, tuttavia il giudizio sarebbe diverso se non venisse considerato il finanziamento pubblico ricevuto. Senza quest’ultimo, la convenienza economica potrebbe essere raggiunta soltanto se il prezzo d’acquisto diminuisse, se il prezzo del gasolio aumentasse, se il costo del capitale scendesse o, infine, se la distanza percorsa aumentasse.
Total cost of ownership evaluation in the public transport industry to support investment and management decisions
DONATO, LUCA
2017/2018
Abstract
Nowadays it is widely recognized that companies’ asset purchase decisions should be oriented towards getting the best value for money, meaning that the initial purchase should be identified but also future costs and returns implied by the ownership of the item should be considered. From this perspective, the application of the Total Cost of Ownership (TCO) methodology is increasing its use in several sectors and the public transport industry should not be left behind. The first step of this research work is to build a decisional framework to guide companies to embrace the TCO philosophy. It identifies the actors involved in the development and use of a TCO model, their roles and their responsibilities, as well as the decisional path that must be followed. The second step is to develop, through a deep analysis of the existing literature and a validation with experts, the most complete possible TCO model for a generic transport company, that can be customized to the specific environment of application. The third step of the work (whose only author is Luca Donato) consists in the empirical application of the general model to evaluate the economic convenience, in terms of lower TCO, of substituting a diesel bus fleet with a battery electric one. The results of the analysis indicate that, in the specific context analysed, the plan is economically convenient but the verdict would be different without the non-repayable public subsidy received for the investment. Without the grant, the economical convenience can be achieved if the purchase price of the battery electric buses decreases, if the diesel fuel price increases, if the cost of capital plummets or if the distance travelled rises.File | Dimensione | Formato | |
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