The internal areas represent a large part of the country, about three fifths of the territory inhabited by almost a quarter of the population. These areas are very diverse, far from large centers of agglomeration and service and with unstable development trajectories. Despite this, they are endowed with resources that lack in the central areas. Furthermore, their demographic problems are compensated by their polycentrism and a strong potential for attraction. In the national reform plan (pnr 2104), Italy, adopted a strategy to combat the demographic decline and relaunch development and services of these areas through ordinary funds of the stability law and European community funds. The issue of mobility in these areas is often neglected to the advantage of areas where mobility demand is larger. Consequently, the design hypotheses can count on both high numbers in terms of population concerned and on a greater economic availability. This thesis project aims to analyze and design a LPT service (local public transport) for areas with weak demand through the use of non-conventional transport systems such as the Demand Responsive Transport.
Le Aree Interne rappresentano una parte ampia del Paese – circa tre quinti del territorio abitate da poco meno di un quarto della popolazione – assai diversificata al proprio interno, distante da grandi centri di agglomerazione e di servizio e con traiettorie di sviluppo instabili, ma tuttavia dotata di risorse che mancano alle aree centrali, con problemi demografici, ma anche fortemente policentrica e con forte potenziale di attrazione. L'Italia nel Piano Nazionale di Riforma (PNR 2104) ha adottato una Strategia per contrastare la caduta demografica e rilanciare lo sviluppo e i servizi di queste aree attraverso fondi ordinari della Legge di Stabilità e i fondi comunitari. Il tema della mobilità in queste zone è spesso trascurato a vantaggio di aree dove la domanda di mobilità è cospicua e di conseguenza le ipotesi progettuali possono contare sia su numeri elevati in termini di popolazione interessata sia su una disponibilità economica maggiore. Questo progetto di tesi ha come obiettivo l’analisi e la progettazione di un servizio di TPL (Trasporto Pubblico Locale) per le aree a domanda debole mediante l’utilizzo di sistemi di trasporto non convenzionali quali i servizi a prenotazione.
Servizio di trasporto a prenotazione del bacino di Piacenza : stato di fatto e possibile ampliamento
FERRARI, EUGENIO
2017/2018
Abstract
The internal areas represent a large part of the country, about three fifths of the territory inhabited by almost a quarter of the population. These areas are very diverse, far from large centers of agglomeration and service and with unstable development trajectories. Despite this, they are endowed with resources that lack in the central areas. Furthermore, their demographic problems are compensated by their polycentrism and a strong potential for attraction. In the national reform plan (pnr 2104), Italy, adopted a strategy to combat the demographic decline and relaunch development and services of these areas through ordinary funds of the stability law and European community funds. The issue of mobility in these areas is often neglected to the advantage of areas where mobility demand is larger. Consequently, the design hypotheses can count on both high numbers in terms of population concerned and on a greater economic availability. This thesis project aims to analyze and design a LPT service (local public transport) for areas with weak demand through the use of non-conventional transport systems such as the Demand Responsive Transport.File | Dimensione | Formato | |
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