In the past people where joined togheter by the sharing of the same land, nation or borders. Nowdays there are differents factors and phenomenons that makes communityes united: just think about glocalization or the increasing mobility processes. You can't choose the land where you born or who gave you life, but you can decide your belonging dimension. According to the idea of Piero Bassetti Italics “are not just Italian citizens in Italy and abroad. They are, above all, the people of Canton Ticino, Dalmatia, and San Marino, and their descendants; Italian-Americans, those of the two Americas and of Australia; as well as Italian speakers and all those people who might not have a drop of Italian blood in their veins, but have nonetheless embraced our county’s values, lifestyle, and shared behavioral models.” In this research have been theorized four different Italic categories: the Med Bizz, the Gesuitalico, the’Italover and the Mandrakone, and for everyone of those, have been identified specific adjectives in order to define values and distinguishing features then used as tools to analyse famous personalities. Once defined Italics in their context and roles, the research focus was moved on the individuation of the Italic Designers: in other words all those personalities from the art, architecture and design world, italians or not, who thanks by their projectual personality, origins or working location can be defined as Italics. The research has been concluded whit the conception of a travelling exposition about Italic Desig, with the idea of being recived in small spaces of the design museums all over the world; considering both the ideation of the contents and of the exposition elements inspired on the travel subject and imagined like modern chest for an “Italic grand tour”
Un tempo ad unire i popoli c’era la condivisione di uno stesso territorio, nazione o confini. Al giorno d’oggi sono altri i fenomeni ed i modi di aggregazione delle comunità: basti pensare alla glocalizzazione o ai crescenti processi di mobilità in atto. Non si può scegliere la terra sulla quale si nasce, o chi ci ha generato, ma è possibile scegliere la propria dimensione di appartenenza. Partendo dall'idea di Piero Bassetti secondo cui gli italici “non sono soltanto i cittadini italiani in Italia e fuori. Sono anche i ticinesi, i dalmati e i loro discendenti, i sammarinesi, gli italo-americani, quelli delle due Americhe e dell’Australia, nonchè gli italofoni e tutti coloro che, magari senza avere alcuna parentela o ascendenza italiana, hanno tuttavia abbracciato valori, stili di vita e modelli condivisi nel nostro paese.” In questa ricerca sono state teorizzate quattro categorie di italici: Il Med Bizz, il Gesuitalico, l’Italover ed il Mandrakone; e per ognuna di esse, sono stati individuati degli aggettivi peculiari che ne andassero a definire i valori ed i tratti caratteristici, utilizzandoli successivamente in modo esemplificativo per l’analisi di personaggi noti. Definiti gli italici nel loro contesto e ruoli la ricerca si è spostata sull'individuazione di tutti quelle considerabili come Designer Italici, ovvero tutte quelle personalità del mondo del design, dell'architettura e dell'arte, italiane e non, che per personalità progettuale, origini o luogo di committenza rientrano all'interno della definizione di Italici. A conclusione del lavoro è stata teorizzata una mostra itinerante che raccontasse l'Italic Design, con l'idea di essere accolta nelle sale più piccole dei musei di design di tutto il mondo, considerando la progettazione sia dei contenuti che delle stesse strutture espositive, ispirate al tema del viaggio ed immaginate come moderni bauli per un “grand tour Italico”.
Italic design. Il mondo italico e la cultura del progetto : un viaggio possibile verso la consapevolezza
TAGLIALATELA, ANDREA
2017/2018
Abstract
In the past people where joined togheter by the sharing of the same land, nation or borders. Nowdays there are differents factors and phenomenons that makes communityes united: just think about glocalization or the increasing mobility processes. You can't choose the land where you born or who gave you life, but you can decide your belonging dimension. According to the idea of Piero Bassetti Italics “are not just Italian citizens in Italy and abroad. They are, above all, the people of Canton Ticino, Dalmatia, and San Marino, and their descendants; Italian-Americans, those of the two Americas and of Australia; as well as Italian speakers and all those people who might not have a drop of Italian blood in their veins, but have nonetheless embraced our county’s values, lifestyle, and shared behavioral models.” In this research have been theorized four different Italic categories: the Med Bizz, the Gesuitalico, the’Italover and the Mandrakone, and for everyone of those, have been identified specific adjectives in order to define values and distinguishing features then used as tools to analyse famous personalities. Once defined Italics in their context and roles, the research focus was moved on the individuation of the Italic Designers: in other words all those personalities from the art, architecture and design world, italians or not, who thanks by their projectual personality, origins or working location can be defined as Italics. The research has been concluded whit the conception of a travelling exposition about Italic Desig, with the idea of being recived in small spaces of the design museums all over the world; considering both the ideation of the contents and of the exposition elements inspired on the travel subject and imagined like modern chest for an “Italic grand tour”File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/143165