Fuels based on renewable energy sources such as electrofuel, are considered an important means of coping with the environmental problems of transport. The objective of this study is to investigate the “renewable fuels” from economic, energetic and ecological perspective whit regard to EU directive. The principal results show that such fuels have a lower impact in terms of CO2 than the conventional fuels and potentials lower NOx and soot emissions. There is the technical possibility of using today's infrastructures with little adjustments. E-fuels today are not cost competitive. By 2050 however these costs could be reduced due to technological learning effects and efficient policy measures (e.g. CO2-based tax). We conclude that electro-fuels might play a significant role only if CO2 taxes, intensified R&D and technological learning, are strategically implemented. The benefit of such efforts will be the technology and market leadership of national companies in the field of electricity-based fuel.
I carburanti basati su fonti di energia rinnovabile come gli e-fuels, sono considerati un mezzo importante per far fronte ai problemi ambientali dei trasporti. L'obiettivo di questo studio è quello di indagare i "combustibili rinnovabili" dal punto di vista economico, energetico ed ecologico rispetto alla direttiva UE. I risultati principali mostrano che tali combustibili hanno un impatto inferiore in termini di CO2 rispetto ai combustibili convenzionali e potenziali emissioni di NOx e fuliggine inferiori. Esiste la possibilità tecnica di utilizzare le infrastrutture di oggi con poche modifiche. Gli e-fuels di oggi non sono competitivi sotto il profilo dei costi. Entro il 2050, tuttavia, questi costi potrebbero essere ridotti a causa degli effetti dell'apprendimento tecnologico e di misure politiche efficaci (ad esempio, imposte basate sulla CO2). Concludiamo che gli e-fuels potrebbero svolgere un ruolo significativo solo se le imposte sulla CO2, la ricerca e lo sviluppo intensificati e l'apprendimento tecnologico sono attuati strategicamente. Il beneficio di tali sforzi sarà la tecnologia e la leadership di mercato delle aziende nazionali nel campo del carburante basato sull'elettricità.
The potential of electricity-based fuels for low emission transport in the EU
GURINI, ANDREA
2017/2018
Abstract
Fuels based on renewable energy sources such as electrofuel, are considered an important means of coping with the environmental problems of transport. The objective of this study is to investigate the “renewable fuels” from economic, energetic and ecological perspective whit regard to EU directive. The principal results show that such fuels have a lower impact in terms of CO2 than the conventional fuels and potentials lower NOx and soot emissions. There is the technical possibility of using today's infrastructures with little adjustments. E-fuels today are not cost competitive. By 2050 however these costs could be reduced due to technological learning effects and efficient policy measures (e.g. CO2-based tax). We conclude that electro-fuels might play a significant role only if CO2 taxes, intensified R&D and technological learning, are strategically implemented. The benefit of such efforts will be the technology and market leadership of national companies in the field of electricity-based fuel.File | Dimensione | Formato | |
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