Recently the urban area of Milan, like other important cities all around the world, has been affected by a sudden and abrut increasing trend in groundwater level mainly due to the deindustrialization process which reduced the volume of pumped water. This thesis has been developped with the collaboration of Metro Blu S.c.a.r.l., the consortium company that is buiding the new subway line M4. The aim of this work is to analyze the interaction between the new underground infrastructure and the urban acquifer. The first part of the work concerned the description of the geological and hydrogeological settings of the city of Milan. After that, the increasing trend of the water table has been analysed in the last two decades and the piezometric chart was updated with the data coming from the piezometric survey. By using a 3D numerical model simultating the groundwaterflow in the city of Milan different simulations have been conducted changing the value of recharge to the acquifer. The results of the different simulations showed a slight and local increase of the groundwater table due to the presence of the new subway line, expecially near the intersections with other underground lines.
Recentemente la città metropolitana di Milano, come altre importanti città in tutto il mondo, è stata interessata da un brusco e repentino innalzamento del livello della falda freatica dovuto principalmente alla chiusura di numerosi poli industriali sul territorio con la conseguente diminuzione dei volumi di acqua emunti. Il presente lavoro di tesi nasce in collaborazione con Metro Blu S.c.a.r.l, società consortile che si occupa della realizzazione della nuova linea M4 della metropolitana milanese, con lo scopo di studiare l’interazione tra quest’ultima e la falda acquifera. La prima parte del lavoro svolto ha riguardato la descrizione dell’assetto geologico ed idrogeologico della città metropolitana di Milano. Dopo aver ricostruito il modello concettuale dell’area oggetto di studio, si è analizzato l’andamento del livello della superficie piezometrica negli ultimi vent’anni e si sono ricostruite le carte della piezometria e della soggiacenza aggiornate con i dati di monitoraggio di settembre 2018. Successivamente mediante l’utilizzo di un software di modellazione si provveduto ad implementare un modello matematico già esistente che simula il flusso idrico sotterraneo della città di Milano, inserendo la nuova linea metropolitana. Sono state condotte diverse simulazioni con diversi scenari variando il valore di ricarica alla falda derivante dalle precipitazioni meteoriche per osservare la possibile interferenza tra la nuova linea metropolitana e la falda freatica e quantificarne numericamente l’effetto. I risultati dei diversi scenari hanno evidenziato un leggero e trascurabile innalzamento locale della superficie piezometrica dovuto alla presenza della nuova linea, specialmente in prossimità delle intersezioni con le altre linee sotterranee.
Interazione tra la nuova linea M$ della metropolitana di Milano e la falda acquifera
DEPRETIS, MARCO
2017/2018
Abstract
Recently the urban area of Milan, like other important cities all around the world, has been affected by a sudden and abrut increasing trend in groundwater level mainly due to the deindustrialization process which reduced the volume of pumped water. This thesis has been developped with the collaboration of Metro Blu S.c.a.r.l., the consortium company that is buiding the new subway line M4. The aim of this work is to analyze the interaction between the new underground infrastructure and the urban acquifer. The first part of the work concerned the description of the geological and hydrogeological settings of the city of Milan. After that, the increasing trend of the water table has been analysed in the last two decades and the piezometric chart was updated with the data coming from the piezometric survey. By using a 3D numerical model simultating the groundwaterflow in the city of Milan different simulations have been conducted changing the value of recharge to the acquifer. The results of the different simulations showed a slight and local increase of the groundwater table due to the presence of the new subway line, expecially near the intersections with other underground lines.File | Dimensione | Formato | |
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