The aim of the project is to measure directly the rotor temperature inside a low voltage motor and transmit to a computer the temperature data acquired. Until now this measure is simply obtained from the acquisition of cold and hot resistance and through the bemf measure, the latter just for permanent magnet motors, because being a rotating component the sensor power supply needed can not occur via cable. Other solutions were studied from standard batteries that, due to the work environment are not suitable, until to the wireless power supply system that exploits the inductive resonant coupling to transfer energy. In the last years this technology is having a major development and is increasingly appearing in the market, as for example the smartphone charging, but in this thesis is seen also how it can be used for industrial applications. Once verified the structure feasibility it is make a proper kit in order to measure the temperature of any low voltage motor.
Lo scopo del progetto è di misurare direttamente la temperature del rotore all'interno di un motore di bassa tensione e trasmettere i dati acquisiti in tempo reale. Fino ad ora questa misura è semplicemente ricavata tramite l'acquisizione delle resistenze a freddo e a caldo e tramite la misura della bemf, quest'ultima solo per i motori a magneti permanenti, poichè essendo un componente rotante l'alimentazione necessaria per il sensore non può avvenire via cavo. Altre soluzioni sono state studiate dalle classiche batterie, che per l'ambiente di lavoro sono risultate non adatte, fino al sistema di alimentazione wireless che sfrutta l'accoppiamento induttivo risonante per trasmettere energia. Negli ultimi anni questa tecnologia sta avendo un forte sviluppo e si trova sempre di più in commercio, come per esempio per la ricarica di uno smartphone, ma in questa tesi si vede anche come possa essere utilizzato per applicazioni di tipo industriale. Una volta verificata la realizzabilità di questa struttura si è creato un vero e proprio kit in modo tale da poter misurare la temperatura di un qualunque motore di bassa tensione.
Inductive resonant coupling supply system for a wireless temperature sensor to be used in low voltage electric motors
SILIOTTO, VANESSA
2017/2018
Abstract
The aim of the project is to measure directly the rotor temperature inside a low voltage motor and transmit to a computer the temperature data acquired. Until now this measure is simply obtained from the acquisition of cold and hot resistance and through the bemf measure, the latter just for permanent magnet motors, because being a rotating component the sensor power supply needed can not occur via cable. Other solutions were studied from standard batteries that, due to the work environment are not suitable, until to the wireless power supply system that exploits the inductive resonant coupling to transfer energy. In the last years this technology is having a major development and is increasingly appearing in the market, as for example the smartphone charging, but in this thesis is seen also how it can be used for industrial applications. Once verified the structure feasibility it is make a proper kit in order to measure the temperature of any low voltage motor.File | Dimensione | Formato | |
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