Since its born in the early 1930s, the role of Chief Financial Officer has always been subjected to evolutions and expansions which rose its relevance and made it one of the most influencing professionals within today enterprises. Recently, as consequences of Industry 4.0 and digital revolution, new responsibilities, new technologies, new skills, new business models brought by the introduction of a brand-new digital environment promise to change the CFO once again. In this digital context, a new professional figure is identified to set a gap with the previous one: the Digital CFO. The aim of this research is to assess the on-going changing occurring to CFOs, clearly identifying: (1) the determinants of the evolution; (2) the key characteristics of the Digital CFO, and (3) the psychological impact of introducing digital technologies. These research topics were investigated through a pragmatic and structured literature review and by the development of a survey research, which involved 41 CFOs of medium-large Italian firms. The answers of the survey were applied into two research frameworks, the Job Demand-Resource (JD-R) model and the Ability-Motivation-Opportunity (AMO) model. This research provides several meaningful insights to academics and practitioners. First, the qualitative analysis of the results allowed to show the actual digitalization level of Italian firms, divided per industry and size. Second, the Digital CFO was defined as the financial C-level executive updated and aligned with the evolving digital environment and digital technologies, as Artificial Intelligence, Big Data & Analytics, Cloud Computing, Robotics Process Automation. Third, the evaluation of the managerial function’s psychological wellbeing through JD-R framework revealed an overall positive mental effect brought by the introduction of digital technologies, estimating a reduction of CFOs’ turnover intention. Fourth, the results from AMO model have identified in motivational construct the key determinant of Digital CFO attitudes. This factor is promoted by digital abilities of CFO and opportunities offered by the firm and the Finance department.
Fin dalla sua nascita nei primi anni del 1930, il ruolo del Direttore Finanziario è sempre stato soggetto ad evoluzioni ed ampliamenti che hanno accresciuto la sua importanza e lo hanno reso una delle figure manageriali maggiormente influenti all’interno delle aziende odierne. Recentemente, a causa dell’introduzione del paradigma Industry 4.0 e della rivoluzione digitale, nuove responsabilità, nuove tecnologie, nuove competenze, nuovi business model promettono di cambiare nuovamente il Direttore Finanziario. In questo contesto digitale, una nuova figura professionale è stata identificata per creare una discontinuità rispetto al ruolo tradizionalmente riconosciuto come Direttore Finanziario: il Direttore Finanziario Digitale. Lo scopo di questa ricerca è quello di definire il cambiamento in atto che coinvolge i Direttori Finanziari, identificando quindi le determinanti della sua evoluzione, le caratteristiche chiave del Direttore Finanziario Digitale e l’impatto psicologico generato dall’introduzione di un ambiente digitale. Queste tematiche di ricerca sono state approfondite attraverso un’analisi metodologica della letteratura disponibile e attraverso la somministrazione di un questionario, il quale ha coinvolto 41 Direttori Finanziari di imprese medio-grandi Italiane. Le risposte ottenute dal sondaggio sono state elaborate all’interno di due framework di ricerca: il modello Job Demands-Resources (JD-R) e il modello Ability-Motivation-Opportunity (AMO). Questo studio fornisce diversi punti di riflessione per studiosi e professionisti. Per prima cosa, una analisi qualitativa dei risultati ha permesso di analizzare il grado di digitalizzazione delle imprese italiane, divise per settore e per grandezza. In secondo luogo, viene definito il Direttore Finanziario Digitale come un manager finanziario aggiornato e allineato con l’evolvente ambiente digitale le tecnologie digitali, come l’Intelligenza Artificiale, Big Data & Analytics, Cloud Computing e Automazione Robotica. Terzo, la valutazione del benessere piscologico della figura manageriale attraverso il framework di JD-R ha rivelato un effetto mentale complessivamente positivo procurato dall’introduzione delle tecnologie digitali, stimando una riduzione delle intenzioni di abbandono della posizione lavorativa a causa dello sviluppo di stress da parte dei Direttori Finanziari. In fine, i risultati ottenuti dal modello AMO hanno identificato nei fattori motivazionali le determinanti chiave di una attitudine proattiva nei confronti della digitalizzazione da parte del Direttore Finanziario. Questi fattori sono stati dimostrati essere incentivati dalle abilità digitali stesse del Direttore Finanziario e dalle opportunità offerte dall’impresa e dal dipartimento di Finanza.
Digital CFO within the Industry 4.0 paradigm : insights from a PLS-SEM behavioural investigation
OMBRA, AURELIO;MICHELONI, GABRIELE
2017/2018
Abstract
Since its born in the early 1930s, the role of Chief Financial Officer has always been subjected to evolutions and expansions which rose its relevance and made it one of the most influencing professionals within today enterprises. Recently, as consequences of Industry 4.0 and digital revolution, new responsibilities, new technologies, new skills, new business models brought by the introduction of a brand-new digital environment promise to change the CFO once again. In this digital context, a new professional figure is identified to set a gap with the previous one: the Digital CFO. The aim of this research is to assess the on-going changing occurring to CFOs, clearly identifying: (1) the determinants of the evolution; (2) the key characteristics of the Digital CFO, and (3) the psychological impact of introducing digital technologies. These research topics were investigated through a pragmatic and structured literature review and by the development of a survey research, which involved 41 CFOs of medium-large Italian firms. The answers of the survey were applied into two research frameworks, the Job Demand-Resource (JD-R) model and the Ability-Motivation-Opportunity (AMO) model. This research provides several meaningful insights to academics and practitioners. First, the qualitative analysis of the results allowed to show the actual digitalization level of Italian firms, divided per industry and size. Second, the Digital CFO was defined as the financial C-level executive updated and aligned with the evolving digital environment and digital technologies, as Artificial Intelligence, Big Data & Analytics, Cloud Computing, Robotics Process Automation. Third, the evaluation of the managerial function’s psychological wellbeing through JD-R framework revealed an overall positive mental effect brought by the introduction of digital technologies, estimating a reduction of CFOs’ turnover intention. Fourth, the results from AMO model have identified in motivational construct the key determinant of Digital CFO attitudes. This factor is promoted by digital abilities of CFO and opportunities offered by the firm and the Finance department.File | Dimensione | Formato | |
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