The current research aims at investigating student innovation in healthcare industry at Politecnico di Milano. Its focus is Biomedical Engineering students’ prosocial behaviour, defined in terms of participation to relevant activities (such as focus groups, hackathons, seminaries and conferences about innovative topics), realization of prototypes, foundation of start-ups and recording of patents. In order to focus on the individual level of students, the Job Resources – Job Demand Model has been used as reference. The study is based on a detailed literature review, required to design the survey that has been submitted to 191 students: their answers have been used to build a regression model having students’ prosocial behaviour as dependent variable. This regression validated four of the original hypotheses about the model, designed adapting the JD-R Model to the specificities of the scope of application: (i) professors represent the most important motivation fostering students to ‘prosocially behave’; (ii) resources coming from the context (competences, tutoring/coaching and other activities) are the most important resources enabling students to innovate; (iii) students who have disabled relatives are more likely to have a prosocial behaviour; (iv) university engagement positively contributes to students’ prosocial behaviour. Given these results, a possible overlapping between patient innovation and student innovation is hypothesized. Moreover, managerial implications for Politecnico di Milano emerge, since the academy is interested in encouraging its student to ‘prosocially behave’. Two variables out of the four above listed are potential leverages for Politecnico: indeed, both motivation of professors and academic engagement are endogenous variables for the university. Finally, it is noticeable that resources available to students outside Politecnico contribute to the dependent variable, while the ones coming from university do not.

Questa ricerca mira a investigare il fenomeno di student innovation al Politecnico di Milano. Lo studio è incentrato sul comportamento sociale degli studenti di Ingegneria Biomedica, in termini di partecipazione a attività in ambito di innovazione (focus group, hackathon, seminari e conferenze) di realizzazione di prototipi, di fondazione di startup e di registrazione di brevetti. Per mantenere il focus sul livello individuale del singolo studente, si è fatto riferimento al Modello Domande-Risorse, ampiamente utilizzato in ambiti lavorativi. Lo studio è basato su una dettagliata analisi della letteratura, necessaria per la stesura di un questionario che è stato somministrato a 191 studenti: le loro risposte sono state utilizzate per introdurre un modello di regressione avente come variabile dipendente il comportamento sociale degli studenti. In tal modo, sono state validate alcune delle ipotesi formulate circa il modello, disegnato adattando il JD-R Model al contesto applicativo. Dall’analisi risulta che quattro variabili contribuiscono significativamente a determinare il comportamento sociale oggetto di studio: (i) la motivazione dei professori, che spinge gli studenti a tale comportamento, (ii) le risorse a disposizione nel contesto in cui gli studenti vivono, al di fuori dell’università, (iii) la presenza di parenti disabili in famiglia, (iv) il coinvolgimento nella vita universitaria. Dalla discussione di questi risultati si intuisce una possibile sovrapposizione tra patient innovation e student innovation, e si deducono implicazioni manageriali per il Politecnico di Milano, interessato a invogliare il più possibile i propri studenti al comportamento sociale appena descritto: difatti, due delle quattro variabili sopra elencate sono leve a disposizione dell’università (motivazione dei professori e coinvolgimento universitario). Infine, si evidenzia anche l’importanza delle risorse disponibili per gli studenti al di fuori del Politecnico.

Student innovation. Insights from a behavioral investigation of biomedical engineering students

DIELI, GIUSEPPE
2017/2018

Abstract

The current research aims at investigating student innovation in healthcare industry at Politecnico di Milano. Its focus is Biomedical Engineering students’ prosocial behaviour, defined in terms of participation to relevant activities (such as focus groups, hackathons, seminaries and conferences about innovative topics), realization of prototypes, foundation of start-ups and recording of patents. In order to focus on the individual level of students, the Job Resources – Job Demand Model has been used as reference. The study is based on a detailed literature review, required to design the survey that has been submitted to 191 students: their answers have been used to build a regression model having students’ prosocial behaviour as dependent variable. This regression validated four of the original hypotheses about the model, designed adapting the JD-R Model to the specificities of the scope of application: (i) professors represent the most important motivation fostering students to ‘prosocially behave’; (ii) resources coming from the context (competences, tutoring/coaching and other activities) are the most important resources enabling students to innovate; (iii) students who have disabled relatives are more likely to have a prosocial behaviour; (iv) university engagement positively contributes to students’ prosocial behaviour. Given these results, a possible overlapping between patient innovation and student innovation is hypothesized. Moreover, managerial implications for Politecnico di Milano emerge, since the academy is interested in encouraging its student to ‘prosocially behave’. Two variables out of the four above listed are potential leverages for Politecnico: indeed, both motivation of professors and academic engagement are endogenous variables for the university. Finally, it is noticeable that resources available to students outside Politecnico contribute to the dependent variable, while the ones coming from university do not.
ZEJNILOVIC, LEID
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
20-dic-2018
2017/2018
Questa ricerca mira a investigare il fenomeno di student innovation al Politecnico di Milano. Lo studio è incentrato sul comportamento sociale degli studenti di Ingegneria Biomedica, in termini di partecipazione a attività in ambito di innovazione (focus group, hackathon, seminari e conferenze) di realizzazione di prototipi, di fondazione di startup e di registrazione di brevetti. Per mantenere il focus sul livello individuale del singolo studente, si è fatto riferimento al Modello Domande-Risorse, ampiamente utilizzato in ambiti lavorativi. Lo studio è basato su una dettagliata analisi della letteratura, necessaria per la stesura di un questionario che è stato somministrato a 191 studenti: le loro risposte sono state utilizzate per introdurre un modello di regressione avente come variabile dipendente il comportamento sociale degli studenti. In tal modo, sono state validate alcune delle ipotesi formulate circa il modello, disegnato adattando il JD-R Model al contesto applicativo. Dall’analisi risulta che quattro variabili contribuiscono significativamente a determinare il comportamento sociale oggetto di studio: (i) la motivazione dei professori, che spinge gli studenti a tale comportamento, (ii) le risorse a disposizione nel contesto in cui gli studenti vivono, al di fuori dell’università, (iii) la presenza di parenti disabili in famiglia, (iv) il coinvolgimento nella vita universitaria. Dalla discussione di questi risultati si intuisce una possibile sovrapposizione tra patient innovation e student innovation, e si deducono implicazioni manageriali per il Politecnico di Milano, interessato a invogliare il più possibile i propri studenti al comportamento sociale appena descritto: difatti, due delle quattro variabili sopra elencate sono leve a disposizione dell’università (motivazione dei professori e coinvolgimento universitario). Infine, si evidenzia anche l’importanza delle risorse disponibili per gli studenti al di fuori del Politecnico.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
DIELI_tesi_dic_2018.pdf

non accessibile

Descrizione: tesi completa di executive summary, abstract, indici e reference
Dimensione 1.12 MB
Formato Adobe PDF
1.12 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/144539