Brama - The Gateway to Warsaw: Re-imagining Parade Square in Downtown Warsaw, Poland. Parade Square (polish: Plac Defiled) is the most central square in Warsaw, Poland. The Square is a rectangular parcel 410 m wide and 610 m long. Enclosed by Jerozolimskie Ave from the south, Marszałkowska St from the East, Świętokrzyska St from the north and Emila Plater St from the eastern side. There are several elements belonging to the square. Świętokrzyski Park along Świętokrzyska St in the north. At the southern frontage a small land depression which is an inner entrance plaza for the subway station ‘Centrum’. Next to it, two modernistic pavilions functioning as entering structures for the cross-town railway station ‘Śródmieście’. Finally, the most characteristic skyscraper in Poland – Palace of Culture and Science. Also, Central Railway Station is located right next to the site. Its position, being aligned with the other two transportation nodes, make the site a suitable place for a transportation hub as of today these three entities are not joined in any way. The Parade Sq. was designed and built together with the main actor of the site - Palace of Culture and Science, which is a functioning historical monument and the city’s icon. Before ‘Solidarity’ union won a victory in partially free elections in 1989, the square had been used for national festivities. Since the very beginning of the nineties, there were plans for reimagining the space. However today the square is far from being used to its full potential and hasn’t been improved in any way. That makes the parcel being a kind of suburban area in the very middle of the city. Only the recent actions regarding future buildings on the site, triggered local authorities and citizens of Warsaw to think about the common space that will surround new cultural facilities. On the eastern side of the palace, a new theater (TR Theater of Diversity) and Museum of Modern Art Warsaw (both designed by Thomas Phifer and Partners), as well as undefined yet structure on the southern side of Złota Street’s axis will be built in the upcoming years. Assuming the above-mentioned, both existing and soon to be built elements of the site are its part, my project’s goal is to make the square unified and consistent. As well as to provide a well-functioning transportation hub for the tourists and other commuters of the city. This thesis project extends from the masterplan stage into the building stage through urban furniture, by offering a complete design proposal of this important for the city site. I aim to establish a brand-new quality, though respecting the historical monument and the underground infrastructure.

La porta per Varsavia. Re-immaginare Piazza della Parata nel centro città di Varsavia, Polonia Piazza della Parata (in polacco: Plac Defiled) è la piazza più centrale di Varsavia, Polonia. La piazza è un lotto rettangolare largo 410 m e lungo 610 m ed è racchiusa da Viale Jerozolimskie a sud, via Marszalkowska ad est, via Świętokrzyska a nord e via Emila Plater dal lato est. Diversi elementi appartengono alla piazza. A nord, lungo via Świętokrzyska vi è Parco Świętokrzyski. Sul lato meridionale si trova un piccolo avvallamento che costituisce uno spiazzo interno di entrata per la stazione della metropolitana ‘Centrum’. Di fianco a essa, due padiglioni modernisti fungono da strutture di ingresso per la stazione ‘Śródmieście’ della ferrovia che attraversa la città. Infine, la piazza include il grattacielo più caratteristico della Polonia – il Palazzo della Cultura e della Scienza. Anche la Stazione Ferroviaria Centrale è situata accanto al sito. Data la sua posizione, allineata con altri due snodi per il trasporto, il sito è l’ideale per la creazione di un hub dei trasporti, dal momento che ad oggi questi tre poli non sono collegati in alcun modo. Piazza della Parata fu progettata e costruita contemporaneamente all’edificio principale del sito, il Palazzo della Cultura e della Scienza, che è un monumento storico ancora funzionante e icona della città. Prima della vittoria del partito Solidarność nelle elezioni parzialmente libere del 1989, la piazza era usata per le festività nazionali. Sin dal principio degli anni ’90, ci sono stati piani per ripensare lo spazio. Ad oggi, tuttavia, la piazza è ben lungi dall’essere usata a pieno potenziale e non è stata migliorata in nessun modo. Questo rende il lotto una sorta di area suburbana nel cuore della città. Solo le recenti azioni riguardanti i futuri edifici da costruire sul sito hanno stimolato le autorità locali e i cittadini di Varsavia a pensare allo spazio comune che circonderà le nuove infrastrutture culturali. Nei prossimi anni verranno costruiti sul lato orientale del palazzo un nuovo teatro (TR, Teatro della Diversità) e il Museo dell’Arte Moderna di Varsavia, entrambi progettati da Thomas Phifer e Soci, e sul lato meridionale dell’asse di via Złota una struttura non ancora definita. Considerando come parte del sito gli elementi sopra menzionati, sia quelli esistenti sia quelli ancora da costruire, lo scopo del mio progetto è rendere la piazza unificata e coerente e fornire un hub dei trasporti ben funzionante per turisti e pendolari. Questo progetto di tesi spazia dalla fase del piano generale a quella costruttiva attraverso l’arredo urbano, offrendo una proposta completa di design per questo sito così rilevante per la città. Mi pongo l’obiettivo di innalzarne la qualità nel rispetto del monumento storico e la struttura sotterranea.

Brama. The gateway to Warsaw : re-imagining Parade Square in downtown Warsaw, Poland

GULKOWSKI, STANISLAW
2017/2018

Abstract

Brama - The Gateway to Warsaw: Re-imagining Parade Square in Downtown Warsaw, Poland. Parade Square (polish: Plac Defiled) is the most central square in Warsaw, Poland. The Square is a rectangular parcel 410 m wide and 610 m long. Enclosed by Jerozolimskie Ave from the south, Marszałkowska St from the East, Świętokrzyska St from the north and Emila Plater St from the eastern side. There are several elements belonging to the square. Świętokrzyski Park along Świętokrzyska St in the north. At the southern frontage a small land depression which is an inner entrance plaza for the subway station ‘Centrum’. Next to it, two modernistic pavilions functioning as entering structures for the cross-town railway station ‘Śródmieście’. Finally, the most characteristic skyscraper in Poland – Palace of Culture and Science. Also, Central Railway Station is located right next to the site. Its position, being aligned with the other two transportation nodes, make the site a suitable place for a transportation hub as of today these three entities are not joined in any way. The Parade Sq. was designed and built together with the main actor of the site - Palace of Culture and Science, which is a functioning historical monument and the city’s icon. Before ‘Solidarity’ union won a victory in partially free elections in 1989, the square had been used for national festivities. Since the very beginning of the nineties, there were plans for reimagining the space. However today the square is far from being used to its full potential and hasn’t been improved in any way. That makes the parcel being a kind of suburban area in the very middle of the city. Only the recent actions regarding future buildings on the site, triggered local authorities and citizens of Warsaw to think about the common space that will surround new cultural facilities. On the eastern side of the palace, a new theater (TR Theater of Diversity) and Museum of Modern Art Warsaw (both designed by Thomas Phifer and Partners), as well as undefined yet structure on the southern side of Złota Street’s axis will be built in the upcoming years. Assuming the above-mentioned, both existing and soon to be built elements of the site are its part, my project’s goal is to make the square unified and consistent. As well as to provide a well-functioning transportation hub for the tourists and other commuters of the city. This thesis project extends from the masterplan stage into the building stage through urban furniture, by offering a complete design proposal of this important for the city site. I aim to establish a brand-new quality, though respecting the historical monument and the underground infrastructure.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
19-dic-2018
2017/2018
La porta per Varsavia. Re-immaginare Piazza della Parata nel centro città di Varsavia, Polonia Piazza della Parata (in polacco: Plac Defiled) è la piazza più centrale di Varsavia, Polonia. La piazza è un lotto rettangolare largo 410 m e lungo 610 m ed è racchiusa da Viale Jerozolimskie a sud, via Marszalkowska ad est, via Świętokrzyska a nord e via Emila Plater dal lato est. Diversi elementi appartengono alla piazza. A nord, lungo via Świętokrzyska vi è Parco Świętokrzyski. Sul lato meridionale si trova un piccolo avvallamento che costituisce uno spiazzo interno di entrata per la stazione della metropolitana ‘Centrum’. Di fianco a essa, due padiglioni modernisti fungono da strutture di ingresso per la stazione ‘Śródmieście’ della ferrovia che attraversa la città. Infine, la piazza include il grattacielo più caratteristico della Polonia – il Palazzo della Cultura e della Scienza. Anche la Stazione Ferroviaria Centrale è situata accanto al sito. Data la sua posizione, allineata con altri due snodi per il trasporto, il sito è l’ideale per la creazione di un hub dei trasporti, dal momento che ad oggi questi tre poli non sono collegati in alcun modo. Piazza della Parata fu progettata e costruita contemporaneamente all’edificio principale del sito, il Palazzo della Cultura e della Scienza, che è un monumento storico ancora funzionante e icona della città. Prima della vittoria del partito Solidarność nelle elezioni parzialmente libere del 1989, la piazza era usata per le festività nazionali. Sin dal principio degli anni ’90, ci sono stati piani per ripensare lo spazio. Ad oggi, tuttavia, la piazza è ben lungi dall’essere usata a pieno potenziale e non è stata migliorata in nessun modo. Questo rende il lotto una sorta di area suburbana nel cuore della città. Solo le recenti azioni riguardanti i futuri edifici da costruire sul sito hanno stimolato le autorità locali e i cittadini di Varsavia a pensare allo spazio comune che circonderà le nuove infrastrutture culturali. Nei prossimi anni verranno costruiti sul lato orientale del palazzo un nuovo teatro (TR, Teatro della Diversità) e il Museo dell’Arte Moderna di Varsavia, entrambi progettati da Thomas Phifer e Soci, e sul lato meridionale dell’asse di via Złota una struttura non ancora definita. Considerando come parte del sito gli elementi sopra menzionati, sia quelli esistenti sia quelli ancora da costruire, lo scopo del mio progetto è rendere la piazza unificata e coerente e fornire un hub dei trasporti ben funzionante per turisti e pendolari. Questo progetto di tesi spazia dalla fase del piano generale a quella costruttiva attraverso l’arredo urbano, offrendo una proposta completa di design per questo sito così rilevante per la città. Mi pongo l’obiettivo di innalzarne la qualità nel rispetto del monumento storico e la struttura sotterranea.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/144888