Power Purchase Agreements (PPA) may be a suitable solution to meet renewable European targets, since they allow the market parity of renewable sources even in a scenario in which governmental subsidies are decreasing. PPA diffusion is limited to some regions of the World and in Italy there are only four prototypes. The aim of this thesis is to understand which are the drivers and barriers for each actor involved in the PPA decision-making process (power producers, off-takers, financial institutions and government) and providing tailored suggestions for enhancing PPA diffusion in the Italian context. A business case analysis has been carried out interviewing high-level managers of the major Italian companies, guaranteeing the reliability of collected data. The results demonstrate the willingness of power producers to sign PPAs, however the demand side is rather absent and not interested. Financing opportunities attract banks even though they do not know how to manage and mitigate the high risk. Instead, Italian government has not clear perception about the topic, but it is aware of PPA benefits for the community. Solutions are discussed to enhance drivers and reduce barriers from a literature, managerial and legislative perspective.

I contratti bilaterali per l’acquisto di energia elettrica (PPA) potrebbero essere una soluzione adatta a raggiungere gli obiettivi europei sulle rinnovabili, poiché permettono la parità di mercato delle energie rinnovabili anche in uno scenario nel quale gli incentivi statali stanno diminuendo. La diffusione dei PPA è limitata ad alcune regioni del mondo e in Italia ci sono solo quattro prototipi. Lo scopo di questa tesi è di comprendere quali siano i fattori abilitanti e barriere per ogni attore coinvolto (produttori di energia, consumatori, istituzioni finanziarie e il governo) e proporre suggerimenti specifici per favorire la diffusione dei PPA nel contesto italiano. Un’analisi di casi studio è stata svolta intervistando managers di alto livello delle maggiori aziende italiane, garantendo l’affidabilità dei dati raccolti. I risultati dimostrano la volontà dei produttori di energia a firmare i PPA, anche se la domanda è piuttosto assente e non interessata. Opportunità di finanziamento attraggono le banche anche se loro non sanno come gestire e mitigare l’alto rischio. Invece, il governo italiano non ha una chiara percezione sull’argomento, ma è consapevole delle benefici dei PPA per la comunità. Soluzioni sono discusse per migliorare i fattori abilitanti e ridurre le barriere, sia da un punto di vista della letterature, dei managers e legislativo.

Enabling factors fostering the diffusion of PPAs : a multi-stakeholder framework

BOLOGNESI, MATTEO
2017/2018

Abstract

Power Purchase Agreements (PPA) may be a suitable solution to meet renewable European targets, since they allow the market parity of renewable sources even in a scenario in which governmental subsidies are decreasing. PPA diffusion is limited to some regions of the World and in Italy there are only four prototypes. The aim of this thesis is to understand which are the drivers and barriers for each actor involved in the PPA decision-making process (power producers, off-takers, financial institutions and government) and providing tailored suggestions for enhancing PPA diffusion in the Italian context. A business case analysis has been carried out interviewing high-level managers of the major Italian companies, guaranteeing the reliability of collected data. The results demonstrate the willingness of power producers to sign PPAs, however the demand side is rather absent and not interested. Financing opportunities attract banks even though they do not know how to manage and mitigate the high risk. Instead, Italian government has not clear perception about the topic, but it is aware of PPA benefits for the community. Solutions are discussed to enhance drivers and reduce barriers from a literature, managerial and legislative perspective.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
20-dic-2018
2017/2018
I contratti bilaterali per l’acquisto di energia elettrica (PPA) potrebbero essere una soluzione adatta a raggiungere gli obiettivi europei sulle rinnovabili, poiché permettono la parità di mercato delle energie rinnovabili anche in uno scenario nel quale gli incentivi statali stanno diminuendo. La diffusione dei PPA è limitata ad alcune regioni del mondo e in Italia ci sono solo quattro prototipi. Lo scopo di questa tesi è di comprendere quali siano i fattori abilitanti e barriere per ogni attore coinvolto (produttori di energia, consumatori, istituzioni finanziarie e il governo) e proporre suggerimenti specifici per favorire la diffusione dei PPA nel contesto italiano. Un’analisi di casi studio è stata svolta intervistando managers di alto livello delle maggiori aziende italiane, garantendo l’affidabilità dei dati raccolti. I risultati dimostrano la volontà dei produttori di energia a firmare i PPA, anche se la domanda è piuttosto assente e non interessata. Opportunità di finanziamento attraggono le banche anche se loro non sanno come gestire e mitigare l’alto rischio. Invece, il governo italiano non ha una chiara percezione sull’argomento, ma è consapevole delle benefici dei PPA per la comunità. Soluzioni sono discusse per migliorare i fattori abilitanti e ridurre le barriere, sia da un punto di vista della letterature, dei managers e legislativo.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/145106