Since the introduction of Information Technology into organizations, aligning IT resources to business requirements, so called Business IT alignment, has been a top concern for academic researchers and corporate CIOs. The reason for this enduring interest lies in the relationship, investigated by several authors, between alignment and company’s performances. Furthermore, due to the penetration of IT into key business processes and finished products and services, companies are nowadays even more reliant on IT. In this context, the dynamicity of competitive environment where companies operate plays a key role in exerting Information Systems requirements. As a consequence, traditional corporate process of strategic Information Systems planning based on a structured sequence of actions, from needs analysis to implementation and maintenance, is now looking weary and fails to match business needs in a dynamic competitive environment. Companies are currently struggling to identify effective approaches aimed at improving alignment, leveraging its key factors. Among them, IT Governance is considered the “single most important predictor of the value an organization generates from IT” (Weill and Ross 2004). Despite its prominent role, IT Governance has been repetitively addressed in research as a precondition, enabler of alignment, or moderator in the relationship between alignment and corporate performances and literature lacks an analytical explanation of how IT Governance contributes to alignment. The current study addresses the gap through a case study approach involving 5 companies that have experienced, positively and negatively, practices of IT governance in the framework of an alignment process. Data on practices was collected and analyzed in a longitudinal perspective. The study presents a model describing the mechanisms through which IT governance impacts alignment and ultimately leads to corporate performances. Key influencing parameters are also discussed. The model contributes both to theory, providing an analytical description of the mechanisms underlying alignment process, and to practice, as it suggests levers and choices though which companies can improve the value connected to IT resources.

Dall'introduzione dell'Information Technology nelle organizzazioni, l'allineamento delle risorse IT ai requisiti aziendali, il cosiddetto Business IT Alignment, è stata una delle principali preoccupazioni dei ricercatori accademici e dei CIO aziendali. La ragione di questo interesse risiede nel rapporto, indagato da diversi autori, tra l'allineamento e le performance aziendali. Inoltre, a causa della penetrazione dell'IT nei processi aziendali chiave e nei prodotti e servizi, le aziende sono oggi ancora più dipendenti dall'IT. In questo contesto, la dinamicità dell'ambiente competitivo in cui operano le aziende gioca un ruolo chiave nell'influenzare i requisiti dei Sistemi Informativi. Di conseguenza, il tradizionale processo aziendale di pianificazione strategica dei Sistemi Informativi basato su una sequenza strutturata di azioni, dall'analisi dei bisogni all'implementazione e manutenzione, è ormai obsoleto e non riesce a soddisfare le esigenze di business in un ambiente competitivo dinamico. Le aziende si stanno attualmente impegnando per identificare approcci efficaci volti a migliorare l'allineamento, facendo leva sui suoi fattori chiave. Tra questi, l'IT Governance è considerata il "fattore predittivo più importante del valore che un'organizzazione genera dall'IT" (Weill e Ross 2004). Nonostante il suo ruolo di primo piano, l'IT Governance è stata ripetutamente affrontata nella ricerca come precondizione, abilitatore dell'allineamento, o moderatore nel rapporto tra allineamento e prestazioni aziendali e la letteratura manca di una spiegazione analitica di come l'IT Governance contribuisca all'allineamento. Questa tesi di ricerca affronta tale mancanza attraverso un approccio di case study che coinvolge 5 aziende che hanno sperimentato, positivamente e negativamente, pratiche di IT Governance nell'ambito di un processo di allineamento. I dati sulle pratiche sono stati raccolti e analizzati in una prospettiva longitudinale. Lo studio presenta un modello che descrive i meccanismi attraverso i quali la Governance IT ha un impatto sull'allineamento e conduce infine alle prestazioni aziendali. Vengono inoltre discussi i principali parametri di influenza. Il modello contribuisce sia alla teoria, fornendo una descrizione analitica dei meccanismi alla base del processo di allineamento, sia alla pratica, in quanto suggerisce leve e scelte attraverso le quali le aziende possono migliorare il valore connesso alle risorse IT.

Exploring the role of IT governance in the business IT alignment process. A case studies investigation

PEZZINI, NICOLO'
2017/2018

Abstract

Since the introduction of Information Technology into organizations, aligning IT resources to business requirements, so called Business IT alignment, has been a top concern for academic researchers and corporate CIOs. The reason for this enduring interest lies in the relationship, investigated by several authors, between alignment and company’s performances. Furthermore, due to the penetration of IT into key business processes and finished products and services, companies are nowadays even more reliant on IT. In this context, the dynamicity of competitive environment where companies operate plays a key role in exerting Information Systems requirements. As a consequence, traditional corporate process of strategic Information Systems planning based on a structured sequence of actions, from needs analysis to implementation and maintenance, is now looking weary and fails to match business needs in a dynamic competitive environment. Companies are currently struggling to identify effective approaches aimed at improving alignment, leveraging its key factors. Among them, IT Governance is considered the “single most important predictor of the value an organization generates from IT” (Weill and Ross 2004). Despite its prominent role, IT Governance has been repetitively addressed in research as a precondition, enabler of alignment, or moderator in the relationship between alignment and corporate performances and literature lacks an analytical explanation of how IT Governance contributes to alignment. The current study addresses the gap through a case study approach involving 5 companies that have experienced, positively and negatively, practices of IT governance in the framework of an alignment process. Data on practices was collected and analyzed in a longitudinal perspective. The study presents a model describing the mechanisms through which IT governance impacts alignment and ultimately leads to corporate performances. Key influencing parameters are also discussed. The model contributes both to theory, providing an analytical description of the mechanisms underlying alignment process, and to practice, as it suggests levers and choices though which companies can improve the value connected to IT resources.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
20-dic-2018
2017/2018
Dall'introduzione dell'Information Technology nelle organizzazioni, l'allineamento delle risorse IT ai requisiti aziendali, il cosiddetto Business IT Alignment, è stata una delle principali preoccupazioni dei ricercatori accademici e dei CIO aziendali. La ragione di questo interesse risiede nel rapporto, indagato da diversi autori, tra l'allineamento e le performance aziendali. Inoltre, a causa della penetrazione dell'IT nei processi aziendali chiave e nei prodotti e servizi, le aziende sono oggi ancora più dipendenti dall'IT. In questo contesto, la dinamicità dell'ambiente competitivo in cui operano le aziende gioca un ruolo chiave nell'influenzare i requisiti dei Sistemi Informativi. Di conseguenza, il tradizionale processo aziendale di pianificazione strategica dei Sistemi Informativi basato su una sequenza strutturata di azioni, dall'analisi dei bisogni all'implementazione e manutenzione, è ormai obsoleto e non riesce a soddisfare le esigenze di business in un ambiente competitivo dinamico. Le aziende si stanno attualmente impegnando per identificare approcci efficaci volti a migliorare l'allineamento, facendo leva sui suoi fattori chiave. Tra questi, l'IT Governance è considerata il "fattore predittivo più importante del valore che un'organizzazione genera dall'IT" (Weill e Ross 2004). Nonostante il suo ruolo di primo piano, l'IT Governance è stata ripetutamente affrontata nella ricerca come precondizione, abilitatore dell'allineamento, o moderatore nel rapporto tra allineamento e prestazioni aziendali e la letteratura manca di una spiegazione analitica di come l'IT Governance contribuisca all'allineamento. Questa tesi di ricerca affronta tale mancanza attraverso un approccio di case study che coinvolge 5 aziende che hanno sperimentato, positivamente e negativamente, pratiche di IT Governance nell'ambito di un processo di allineamento. I dati sulle pratiche sono stati raccolti e analizzati in una prospettiva longitudinale. Lo studio presenta un modello che descrive i meccanismi attraverso i quali la Governance IT ha un impatto sull'allineamento e conduce infine alle prestazioni aziendali. Vengono inoltre discussi i principali parametri di influenza. Il modello contribuisce sia alla teoria, fornendo una descrizione analitica dei meccanismi alla base del processo di allineamento, sia alla pratica, in quanto suggerisce leve e scelte attraverso le quali le aziende possono migliorare il valore connesso alle risorse IT.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/145111