The research aims to deepen an emerging field of study on design within an interdisciplinary perspective. Specifically, the research focuses on design culture (D-culture) and its strategic role in social innovation within the disciplinary changes. The network society and accelerating AI have changed the ways things work. In order to keep up with innovation and ‘survive’ this change, the academy is forced to dissolve disciplinary boundaries, while traditional professions are forced to rethink their roles. The world is in transition, characterized by the continuous need of re-definition of skills and ways of thinking. It is argued that design-related skill-sets are -inter -anti disciplinary and the most relevant for dealing with complexity and rapid change. Three such skill-sets are associated to design: (1) Design Thinking skills; (2) Thinking Wrong personal qualities; (3) Future Thinking Principles, all together in this research labeled as Future Personal Characteristics – FPC’s. According to the statements in literature, community-based projects on D-culture can play a significant role in transferring the capital of designers to broad society (non-designers), while experience is recognized as one of the most effective ways in developing abilities and skills, however it is not explored either the D-culture experience really influence non-designers to improve FPC’s development and how. This research investigates the primary assumption that D-culture experience can influence non-designers in developing FPC’s. The development of FPC’s might be challenging among non-designers and within unrelated to design environments (non-design environments). Therefore FPC’s are the main unit of analysis of this research, while the research domain is non-designers, and non-design environments - the main setting for research activities. An action research community-based project on D-culture - DLK project was implemented within a chosen non-design environment, aiming to generate D- culture experience. Qualitative and quantitative research methods are applied in order to find out how D-culture experience influence non-designers in improving FPC’s, which FPC’s are most influenced, and what relation is present between experience on D-culture and improvement of FPC’s among non-designers. The research findings demonstrate that most FPC’s tend to be influenced positively by D-culture experience – some of them demonstrate a highly significant change. The findings can be presented to authorities, universities, and organizations within non-designer environments in order to stimulate the social impact of D- culture on non-designers locally. The research contributes to: Individuate, define and characterize the purpose and effects of D-culture within non-designer environments (countries, organizations), provide theoretical insights, reveal new research and project opportunities, which could help to enhance a more heuristic and diffuse comprehension of D-culture impact on today’s societies and the role in development of the future ones.

La ricerca si propone di approfondire un campo emergente di studio sul design in una prospettiva interdisciplinare. Nello specifico, la ricerca si concentra sulla cultura del design (D-culture) e il suo ruolo strategico nell'innovazione sociale all'interno dei cambiamenti disciplinari. La società della rete e l'intelligenza artificiale accelerata hanno cambiato il modo in cui funzionano le cose. Per tenere il passo con l'innovazione e "sopravvivere" a questo cambiamento, l'accademia è costretta a dissolvere i confini disciplinari, mentre le professioni tradizionali sono costrette a ripensare i loro ruoli. Il mondo è in transizione, caratterizzato dal continuo bisogno di ridefinizione di abilità e modi di pensare. Si sostiene che le competenze relative al design sono -inter -anti disciplinari e i più rilevanti per affrontare la complessità e il rapido cambiamento. Tre di questi gruppi di competenze sono associati al design: (1) Design Thinking; (2) Thinking Wrong; (3) Future Thinkng Principles, tutti insieme in questa ricerca nominati come Future Personal Characteristics - FPC. Secondo le affermazioni in letteratura, i progetti basati sulla comunità della cultura del design, possono giocare un ruolo significativo nel trasferimento del capitale dei designers alla società generale (non-designer), mentre l'esperienza è riconosciuta come uno dei modi più efficaci per sviluppare abilità e abilità, tuttavia non viene esplorata se l'esperienza della cultura del design influenzasse realmente i non-designer per migliorare lo sviluppo dei FPC. Questa ricerca indaga l'ipotesi principale che l’esperienza della cultura del design possa influenzare i non-designer nello sviluppo di FPC. Lo sviluppo di FPC potrebbe essere impegnativo tra i non-designer e all'interno di ambienti (si intende come luogo - il paese o la organizzazione) non legati al design. Pertanto le FPC sono l'unità principale di analisi di questa ricerca, mentre il dominio di ricerca è non-designer; ambienti di non legati al design - la cornice principale per le attività di ricerca. Un progetto basato sulla communita e cultura di design è stato implementato all'interno di un ambiente non designato, come l’attività principale di questa ricerca. L’obiettivo del progetto e generare l’esperienza di cultura del design trai non-designer. Vengono applicati metodi di ricerca qualitativa e quantitativa per scoprire come l'esperienza sulla cultura del design influenza i non-designer nel migliorare gli FPC, quali sono maggiormente influenzati gli FPC e quale relazione è presente tra l'esperienza della cultura del design e il miglioramento delle FPC tra i non designer. I risultati della ricerca dimostrano che la maggior parte delle FPC tendono ad essere influenzate positivamente dall'esperienza sulla cultura del design - alcune di esse dimostrano un cambiamento altamente significativo. I risultati possono essere presentati ad autorità, università e organizzazioni all'interno di ambienti lontane dal design per favorire i progetti culturali di design e aumentare possibile impatto della cultura del design sui non-designer locali. La ricerca contribuisce a: Individuare, definire e caratterizzare lo scopo e gli effetti della cultura di design all'interno di ambienti lontani dalla cultura del design (paesi, organizzazioni), fornire approfondimenti teorici, rivelare nuove ricerche e opportunità di progetto, che potrebbero contribuire alla comprensione dell'impatto della D-culture sulle società odierne e il ruolo nello sviluppo di quelle future.

Design as enabling agent. Design culture and non-designers in the changing role of disciplines

VALUSYTE, RUTA

Abstract

The research aims to deepen an emerging field of study on design within an interdisciplinary perspective. Specifically, the research focuses on design culture (D-culture) and its strategic role in social innovation within the disciplinary changes. The network society and accelerating AI have changed the ways things work. In order to keep up with innovation and ‘survive’ this change, the academy is forced to dissolve disciplinary boundaries, while traditional professions are forced to rethink their roles. The world is in transition, characterized by the continuous need of re-definition of skills and ways of thinking. It is argued that design-related skill-sets are -inter -anti disciplinary and the most relevant for dealing with complexity and rapid change. Three such skill-sets are associated to design: (1) Design Thinking skills; (2) Thinking Wrong personal qualities; (3) Future Thinking Principles, all together in this research labeled as Future Personal Characteristics – FPC’s. According to the statements in literature, community-based projects on D-culture can play a significant role in transferring the capital of designers to broad society (non-designers), while experience is recognized as one of the most effective ways in developing abilities and skills, however it is not explored either the D-culture experience really influence non-designers to improve FPC’s development and how. This research investigates the primary assumption that D-culture experience can influence non-designers in developing FPC’s. The development of FPC’s might be challenging among non-designers and within unrelated to design environments (non-design environments). Therefore FPC’s are the main unit of analysis of this research, while the research domain is non-designers, and non-design environments - the main setting for research activities. An action research community-based project on D-culture - DLK project was implemented within a chosen non-design environment, aiming to generate D- culture experience. Qualitative and quantitative research methods are applied in order to find out how D-culture experience influence non-designers in improving FPC’s, which FPC’s are most influenced, and what relation is present between experience on D-culture and improvement of FPC’s among non-designers. The research findings demonstrate that most FPC’s tend to be influenced positively by D-culture experience – some of them demonstrate a highly significant change. The findings can be presented to authorities, universities, and organizations within non-designer environments in order to stimulate the social impact of D- culture on non-designers locally. The research contributes to: Individuate, define and characterize the purpose and effects of D-culture within non-designer environments (countries, organizations), provide theoretical insights, reveal new research and project opportunities, which could help to enhance a more heuristic and diffuse comprehension of D-culture impact on today’s societies and the role in development of the future ones.
BERTOLA, PAOLA
BIAMONTI, ALESSANDRO
21-feb-2019
La ricerca si propone di approfondire un campo emergente di studio sul design in una prospettiva interdisciplinare. Nello specifico, la ricerca si concentra sulla cultura del design (D-culture) e il suo ruolo strategico nell'innovazione sociale all'interno dei cambiamenti disciplinari. La società della rete e l'intelligenza artificiale accelerata hanno cambiato il modo in cui funzionano le cose. Per tenere il passo con l'innovazione e "sopravvivere" a questo cambiamento, l'accademia è costretta a dissolvere i confini disciplinari, mentre le professioni tradizionali sono costrette a ripensare i loro ruoli. Il mondo è in transizione, caratterizzato dal continuo bisogno di ridefinizione di abilità e modi di pensare. Si sostiene che le competenze relative al design sono -inter -anti disciplinari e i più rilevanti per affrontare la complessità e il rapido cambiamento. Tre di questi gruppi di competenze sono associati al design: (1) Design Thinking; (2) Thinking Wrong; (3) Future Thinkng Principles, tutti insieme in questa ricerca nominati come Future Personal Characteristics - FPC. Secondo le affermazioni in letteratura, i progetti basati sulla comunità della cultura del design, possono giocare un ruolo significativo nel trasferimento del capitale dei designers alla società generale (non-designer), mentre l'esperienza è riconosciuta come uno dei modi più efficaci per sviluppare abilità e abilità, tuttavia non viene esplorata se l'esperienza della cultura del design influenzasse realmente i non-designer per migliorare lo sviluppo dei FPC. Questa ricerca indaga l'ipotesi principale che l’esperienza della cultura del design possa influenzare i non-designer nello sviluppo di FPC. Lo sviluppo di FPC potrebbe essere impegnativo tra i non-designer e all'interno di ambienti (si intende come luogo - il paese o la organizzazione) non legati al design. Pertanto le FPC sono l'unità principale di analisi di questa ricerca, mentre il dominio di ricerca è non-designer; ambienti di non legati al design - la cornice principale per le attività di ricerca. Un progetto basato sulla communita e cultura di design è stato implementato all'interno di un ambiente non designato, come l’attività principale di questa ricerca. L’obiettivo del progetto e generare l’esperienza di cultura del design trai non-designer. Vengono applicati metodi di ricerca qualitativa e quantitativa per scoprire come l'esperienza sulla cultura del design influenza i non-designer nel migliorare gli FPC, quali sono maggiormente influenzati gli FPC e quale relazione è presente tra l'esperienza della cultura del design e il miglioramento delle FPC tra i non designer. I risultati della ricerca dimostrano che la maggior parte delle FPC tendono ad essere influenzate positivamente dall'esperienza sulla cultura del design - alcune di esse dimostrano un cambiamento altamente significativo. I risultati possono essere presentati ad autorità, università e organizzazioni all'interno di ambienti lontane dal design per favorire i progetti culturali di design e aumentare possibile impatto della cultura del design sui non-designer locali. La ricerca contribuisce a: Individuare, definire e caratterizzare lo scopo e gli effetti della cultura di design all'interno di ambienti lontani dalla cultura del design (paesi, organizzazioni), fornire approfondimenti teorici, rivelare nuove ricerche e opportunità di progetto, che potrebbero contribuire alla comprensione dell'impatto della D-culture sulle società odierne e il ruolo nello sviluppo di quelle future.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/145147