The purpose of the present dissertation is to identify the tools that are necessary to streamline the design process of body equipment with embedded technology. Said design process is initially tested within academic training, and subsequently presented as a model approach for real practice. This study endeavours first and foremost to summarise and provide a critical analysis of the state of the art on fashion innovation by making reference both to the relevant contemporary literature and to market analysis documentation. It especially focuses on FashionTech, the sector resulting from the interaction between fashion and digital technology, and it explores the role played by new technologies in creating interactive experiences for consumers. The interaction afforded by body equipment both at the analogical and digital level is thus analysed and systematised, and the interaction generated by digital interfaces is also brought to the fore by highlighting its revolutionary characteristics. Indeed, products with embedded technology are interactive interfaces that are not completely defined, and can operate autonomously by adapting to the consumers’ needs and desires. This work’s theoretical research stresses the great opportunities made available by the new digital technologies embedded in products, especially as far as interaction and the generation of consumer experiences are concerned, as well as the widespread interest that pervades markets; on the other hand, it also emphasises their limitations and the open challenges deriving from methodological deficiencies. By using the identified limitations as premise, it then introduces some methodological tests on the designing of body equipment with embedded technology, which have been carried out both in academic circles and on the market. The outcome of these tests is presented as a methodological proposal and as guidelines for integration-based design. This approach permits to highlight the need to train professionals who may play a cross-cutting role in the integration process between the disciplines and the actors involved.

Obiettivo del lavoro è quello di definire gli strumenti per l’ottimizzazione del processo di progettazione nell’ambito del prodotto moda con tecnologia integrata. La ricerca si concentra sull’ottimizzazione del processo di progettazione da sperimentare anzitutto nel campo della formazione accademica, e da proporre quindi come modello nell’approccio della pratica reale. Lo studio innanzi tutto intende sintetizzare e fornire una lettura critica e sistematica dello stato dell’arte - sia attraverso la letteratura attuale dedicata, sia attraverso l’analisi di mercato – sul tema dell’innovazione per il sistema moda. La ricerca si focalizza in particolare sul FashionTech, ovvero l’ambito risultante dall’intersezione tra moda e tecnologia digitale, indagando il ruolo delle nuove tecnologie nel creare esperienze interattive per il consumatore. Si analizza dunque il tema dell’interazione abilitata dai prodotti moda, da analogico a digitale, mettendola a sistema e ci si focalizza poi sull’interazione generata dalle interfacce digitali, evidenziandone le caratteristiche rivoluzionarie. I prodotti con tecnologia integrata infatti si configurano come interfacce interattive non completamente definite in grado di comportarsi autonomamente e adattarsi ai bisogni e ai desideri dei consumatori. La ricerca teorica del lavoro mette in luce le grandi possibilità offerte dalle nuove tecnologie digitali integrate al prodotto - soprattutto in termini di interazione e generazione di esperienze per il consumatore - e l’interesse diffuso da parte del mercato, dall’altra evidenzia i limiti e le sfide ancora in corso, riconducibili a lacune metodologiche. A partire dai limiti riscontrati, vengono presentate alcune sperimentazioni sulla metodologia per la progettazione di prodotti moda con tecnologia integrata, condotte sia in ambito accademico sia nel mercato. I risultati di questi esperimenti sono presentati sotto forma di una proposta metodologica e di linee guida per la progettazione all’insegna dell’integrazione. Questo approccio porta a rilevare la necessità di formare figure professionali in grado di assumere un ruolo trasversale nel processo di integrazione tra discipline e attori coinvolti.

FashionTech: interaction across boundaries. Integration practices for design-enhanced user experiences

TESTA, SUSANNA

Abstract

The purpose of the present dissertation is to identify the tools that are necessary to streamline the design process of body equipment with embedded technology. Said design process is initially tested within academic training, and subsequently presented as a model approach for real practice. This study endeavours first and foremost to summarise and provide a critical analysis of the state of the art on fashion innovation by making reference both to the relevant contemporary literature and to market analysis documentation. It especially focuses on FashionTech, the sector resulting from the interaction between fashion and digital technology, and it explores the role played by new technologies in creating interactive experiences for consumers. The interaction afforded by body equipment both at the analogical and digital level is thus analysed and systematised, and the interaction generated by digital interfaces is also brought to the fore by highlighting its revolutionary characteristics. Indeed, products with embedded technology are interactive interfaces that are not completely defined, and can operate autonomously by adapting to the consumers’ needs and desires. This work’s theoretical research stresses the great opportunities made available by the new digital technologies embedded in products, especially as far as interaction and the generation of consumer experiences are concerned, as well as the widespread interest that pervades markets; on the other hand, it also emphasises their limitations and the open challenges deriving from methodological deficiencies. By using the identified limitations as premise, it then introduces some methodological tests on the designing of body equipment with embedded technology, which have been carried out both in academic circles and on the market. The outcome of these tests is presented as a methodological proposal and as guidelines for integration-based design. This approach permits to highlight the need to train professionals who may play a cross-cutting role in the integration process between the disciplines and the actors involved.
BERTOLA, PAOLA
CAPPELLIERI, ALBA
22-feb-2019
Obiettivo del lavoro è quello di definire gli strumenti per l’ottimizzazione del processo di progettazione nell’ambito del prodotto moda con tecnologia integrata. La ricerca si concentra sull’ottimizzazione del processo di progettazione da sperimentare anzitutto nel campo della formazione accademica, e da proporre quindi come modello nell’approccio della pratica reale. Lo studio innanzi tutto intende sintetizzare e fornire una lettura critica e sistematica dello stato dell’arte - sia attraverso la letteratura attuale dedicata, sia attraverso l’analisi di mercato – sul tema dell’innovazione per il sistema moda. La ricerca si focalizza in particolare sul FashionTech, ovvero l’ambito risultante dall’intersezione tra moda e tecnologia digitale, indagando il ruolo delle nuove tecnologie nel creare esperienze interattive per il consumatore. Si analizza dunque il tema dell’interazione abilitata dai prodotti moda, da analogico a digitale, mettendola a sistema e ci si focalizza poi sull’interazione generata dalle interfacce digitali, evidenziandone le caratteristiche rivoluzionarie. I prodotti con tecnologia integrata infatti si configurano come interfacce interattive non completamente definite in grado di comportarsi autonomamente e adattarsi ai bisogni e ai desideri dei consumatori. La ricerca teorica del lavoro mette in luce le grandi possibilità offerte dalle nuove tecnologie digitali integrate al prodotto - soprattutto in termini di interazione e generazione di esperienze per il consumatore - e l’interesse diffuso da parte del mercato, dall’altra evidenzia i limiti e le sfide ancora in corso, riconducibili a lacune metodologiche. A partire dai limiti riscontrati, vengono presentate alcune sperimentazioni sulla metodologia per la progettazione di prodotti moda con tecnologia integrata, condotte sia in ambito accademico sia nel mercato. I risultati di questi esperimenti sono presentati sotto forma di una proposta metodologica e di linee guida per la progettazione all’insegna dell’integrazione. Questo approccio porta a rilevare la necessità di formare figure professionali in grado di assumere un ruolo trasversale nel processo di integrazione tra discipline e attori coinvolti.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/145192