Travel is an activity that has incredibly grown in popularity since its origins, when it used to be a cultural vacation for the élite societies. Although it is nowadays so diffused in the world, to “travel” does not just mean one thing, and cannot be identified by a few characteristics. Indeed, travel is in many ways fragmented, for example by the products and services that form its market, as well as in the existing ways for describing and showcasing a place or a territory — the consequence is that every experience is a personal, unique one for each traveler. Furthermore, the travel practice is one of the best allowing cultural, social and economics exchanges. Communication driven by travel happens in a direct way with experience and, indirectly, through the images and texts that describe its world and that can be found on the web or on paper. Travel guidebooks are a useful example to analyse the different stages of the travel activity, because they find a place in the travel market as a product-service system. Likewise, the arising multi-channel quality of guidebooks does support an amount of travel content that is ever growing and shared amongst different platforms. As many types of travel guidebooks exist, so do many types of travelers; they look for and re-elaborate found information online in various ways that represent the need to look for a personal experience while traveling. During my research I will investigate the ways in which travel activities have grown and are growing; I will therefore consider guidebooks as a main source for the study, because they are a peculiar product-service system that has always accompanied the travel practice, allowing and enhancing accessibility and passion for it. I will analyse the methods and media employed by them to represent countries and territories, and their role in pre-travel moments. 
I will then explore the habits and needs of the “contemporary traveler”, asking about critical points of view and testing the usability of several chosen guidebooks, together with their various channels for communication. Through gathered data I will eventually try and draw a clearer picture of the contemporary travel attitude.

Il viaggio è un’attività che è cresciuta a dismisura in popolarità fin dalla sua originaria vocazione di vacanza culturale delle società d’élite ai giorni d’oggi. Nonostante sia diffuso in tutto il mondo, questo non significa che il “viaggio”o il “viaggiare” sia definito da pochi tratti distintivi: esso risulta infatti frammentato, sia dal punto di vista dei prodotti e servizi che ne caratterizzano il mercato, sia nei modi che esistono per descrivere luoghi e territori nel mondo — di conseguenza, ogni esperienza è per un viaggiatore qualcosa di unico e personale. Il viaggio è anche la pratica che più permette scambi di tipo culturale, sociale, economico. La comunicazione ad esso legata avviene in maniera diretta, con l’esperienza, o indiretta, attraverso immagini e altre fonti che circolano –nel web e nel cartaceo–. Le guide turistiche sono un esempio idoneo che permette l’analisi delle varie sfumature del viaggio, in quanto si pongono nel mercato come sistema prodotto-servizio. Inoltre, la sempre più crescente multi-canalità delle guide turistiche supporta la condivisione di un mondo di contenuti sempre più ampio, attraverso diverse piattaforme. Come esistono diverse tipologie di guide, esistono diverse tipologie di viaggiatori che, a loro volta, utilizzano e rielaborano le informazioni ricevute per incrementare la qualità delle loro esperienze personali. Per la mia ricerca, analizzerò i modi in cui l’attività del viaggio è evoluta e sta evolvendo; per fare ciò prenderò in esempio le guide turistiche, perché sono un sistema di prodotto-servizio da sempre caratterizzante la pratica del viaggio, e ne analizzerò i metodi e i mezzi utilizzati per presentare un luogo o un territorio. Partendo dalle guide e dal loro ruolo nel momento preparatorio al viaggio, indagherò le abitudini e i bisogni del “viaggiatore contemporaneo”, chiedendo agli intervistati dei feedback critici sull’usabilità delle guide prescelte e l’intercambiabilità con i loro canali comunicativi digitali. Grazie ai dati acquisiti cercherò infine di stilare una immagine più chiara dell’abitudine del viaggiare contemporaneo.

Contemporary travel guidebooks. Come la comunicazione del territorio contemporanea influenza i viaggiatori di oggi

RIVA, LAURA
2017/2018

Abstract

Travel is an activity that has incredibly grown in popularity since its origins, when it used to be a cultural vacation for the élite societies. Although it is nowadays so diffused in the world, to “travel” does not just mean one thing, and cannot be identified by a few characteristics. Indeed, travel is in many ways fragmented, for example by the products and services that form its market, as well as in the existing ways for describing and showcasing a place or a territory — the consequence is that every experience is a personal, unique one for each traveler. Furthermore, the travel practice is one of the best allowing cultural, social and economics exchanges. Communication driven by travel happens in a direct way with experience and, indirectly, through the images and texts that describe its world and that can be found on the web or on paper. Travel guidebooks are a useful example to analyse the different stages of the travel activity, because they find a place in the travel market as a product-service system. Likewise, the arising multi-channel quality of guidebooks does support an amount of travel content that is ever growing and shared amongst different platforms. As many types of travel guidebooks exist, so do many types of travelers; they look for and re-elaborate found information online in various ways that represent the need to look for a personal experience while traveling. During my research I will investigate the ways in which travel activities have grown and are growing; I will therefore consider guidebooks as a main source for the study, because they are a peculiar product-service system that has always accompanied the travel practice, allowing and enhancing accessibility and passion for it. I will analyse the methods and media employed by them to represent countries and territories, and their role in pre-travel moments. 
I will then explore the habits and needs of the “contemporary traveler”, asking about critical points of view and testing the usability of several chosen guidebooks, together with their various channels for communication. Through gathered data I will eventually try and draw a clearer picture of the contemporary travel attitude.
ARC III - Scuola del Design
19-dic-2018
2017/2018
Il viaggio è un’attività che è cresciuta a dismisura in popolarità fin dalla sua originaria vocazione di vacanza culturale delle società d’élite ai giorni d’oggi. Nonostante sia diffuso in tutto il mondo, questo non significa che il “viaggio”o il “viaggiare” sia definito da pochi tratti distintivi: esso risulta infatti frammentato, sia dal punto di vista dei prodotti e servizi che ne caratterizzano il mercato, sia nei modi che esistono per descrivere luoghi e territori nel mondo — di conseguenza, ogni esperienza è per un viaggiatore qualcosa di unico e personale. Il viaggio è anche la pratica che più permette scambi di tipo culturale, sociale, economico. La comunicazione ad esso legata avviene in maniera diretta, con l’esperienza, o indiretta, attraverso immagini e altre fonti che circolano –nel web e nel cartaceo–. Le guide turistiche sono un esempio idoneo che permette l’analisi delle varie sfumature del viaggio, in quanto si pongono nel mercato come sistema prodotto-servizio. Inoltre, la sempre più crescente multi-canalità delle guide turistiche supporta la condivisione di un mondo di contenuti sempre più ampio, attraverso diverse piattaforme. Come esistono diverse tipologie di guide, esistono diverse tipologie di viaggiatori che, a loro volta, utilizzano e rielaborano le informazioni ricevute per incrementare la qualità delle loro esperienze personali. Per la mia ricerca, analizzerò i modi in cui l’attività del viaggio è evoluta e sta evolvendo; per fare ciò prenderò in esempio le guide turistiche, perché sono un sistema di prodotto-servizio da sempre caratterizzante la pratica del viaggio, e ne analizzerò i metodi e i mezzi utilizzati per presentare un luogo o un territorio. Partendo dalle guide e dal loro ruolo nel momento preparatorio al viaggio, indagherò le abitudini e i bisogni del “viaggiatore contemporaneo”, chiedendo agli intervistati dei feedback critici sull’usabilità delle guide prescelte e l’intercambiabilità con i loro canali comunicativi digitali. Grazie ai dati acquisiti cercherò infine di stilare una immagine più chiara dell’abitudine del viaggiare contemporaneo.
Tesi di laurea Magistrale
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