Chandigarh, the audacious city, born more than 65 years ago in the plains of a young independent nation, still remains an intriguing place to study. The Capitol Complex, the anthropomorphic symbol of the city’s government and Le Corbusier’s benevolence for the people, expresses today in its morphology a glorious chasm between extreme adjacencies: the planned city of Chandigarh and the spontaneous sprawl of the village Kansal. The Capitol Complex, once imagined as an urban public space embodying the democratic spirit of the nation, falters at present, bereft of the redolence of democracy, the tangible perception of true equality, and the sound of the exuberance of life within. Despite the evident truth of the situation, complacently accepted by the people of the city, a critical question arises: How to re-instil the lost values of democracy and the vitality of this place – inherent in its essence – beginning from the original project conceived by Le Corbusier? The project aspires to be an object of change, a humble yet concrete intervention in a contemporary perspective: a ‘City for Children’, imagined as a school of “every order and degree” embraced with playgrounds and greenery. Deliberately positioned at a place with a democratic and popular character, the City for Children emerges from the village following its spontaneous constructive principles and extends towards the Capitol, touching it and reclaiming the spaces for children, aspiring to permeate and fill this chasm. The project culminates in a new building which aims to establish a dialogue with the monumental system of the Capitol Complex, placed in the exact position of the unbuilt project for the Governor’s Palace, thereby completing and defining Le Corbusier’s urban composition, and turning the Capitol Complex around on a transversal axis to create a fresh dialogue between the city and the village. Wordsworth wrote “The Child is father of the man”, and this is the principle that drives this project of a ‘City for Children’. A new piece of the city shows the children to spaces which will be with them for all their lives, acquainting them closely to a great architect’s magnificent creation, allowing them to gradually experience, in a community, the formation of human awareness, giving them the courage and hope that one day they can be the architects of their future, and beyond.
Chandigarh, città audace, nata più di 65 anni fa nelle pianure di una giovane nazione indipendente, rimane ancora oggi un luogo affascinante da comprendere e studiare. Il Capitol Complex, simbolo antropomorfo del governo della città e contemporaneamente della benevolenza per la polazione del suo progettista Le Corbusier, manifesta oggi nel suo disegno urbano una grande frattura ai suoi confini: la città progettata di Chandigarh da una parte e lo sprawl spontaneo del villaggio Kansal dall’altra. Il Complesso Governativo, originariamente immaginato come uno spazio pubblico urbano disegnato per incarnare lo spirito democratico della Nazione, vacilla nella contemporaneità senza la concreta percezione di una vera uguaglianza e democrazia, privato inesorabilmente del suono dell'esuberanza della vita al suo interno. Nonostante la triste consapevolezza della situazione, ormai accettata da chi vive questi luoghi, sorge una domanda cruciale: come reintegrare i valori perduti della democrazia e la vitalità di questo luogo – insiti nella sua essenza – a partire dal progetto originale immaginato da Le Corbusier? Il progetto aspira ad essere un punto di cambiamento, di svolta, un intervento modesto ma concreto in una prospettiva contemporanea: una “Città dei bambini”, immaginata come una scuola di "ogni ordine e grado" contornata da campi da gioco e immersa nel verde. La “Città dei bambini”, che giace in un luogo dal carattere volutamente democratico e popolare, si protende a partire dal villaggio di Kansal ordinando i suoi principi spontanei di costruzione fino a raggiungere – sfiorandolo – il Capitol Complex, reclamando gli spazi destinati ai bambini, unici in grado forse di aspirare a colmare le estremità di questa frattura. Il progetto immaginato culmina con un nuovo edificio capace di dialogare con il sistema monumentale del Capitol Complex nell’esatta posizione in cui avrebbe dovuto sorgere il progetto mai realizzato per il Palazzo del Governatore, completando e definendo così la composizione urbana pensata da Le Corbusier e creando al contempo un nuovo asse trasversale, un nuovo link di dialogo tra la città e il villaggio. William Wordsworth ha scritto "Il bambino è padre dell'Uomo", questo è il principio che guida il progetto della “Città dei bambini”. Un nuovo pezzo di città mostra ai bambini gli spazi che li accompagneranno durante la loro vita, affiancandoli alla magnifica creazione di un grande architetto, permettendo loro di sperimentare gradualmente, in una comunità, il formarsi della consapevolezza umana, dando loro coraggio e speranza perché un giorno possano essere gli architetti del loro futuro e oltre.
Democratising urban thresholds : a city for children between Chandigarh and Kansal. Democrazia di confine : la città dei bambini per Chandigarh e Kansal
BHARDWAJ, PARUL;GAZZINI, ALESSIA
2017/2018
Abstract
Chandigarh, the audacious city, born more than 65 years ago in the plains of a young independent nation, still remains an intriguing place to study. The Capitol Complex, the anthropomorphic symbol of the city’s government and Le Corbusier’s benevolence for the people, expresses today in its morphology a glorious chasm between extreme adjacencies: the planned city of Chandigarh and the spontaneous sprawl of the village Kansal. The Capitol Complex, once imagined as an urban public space embodying the democratic spirit of the nation, falters at present, bereft of the redolence of democracy, the tangible perception of true equality, and the sound of the exuberance of life within. Despite the evident truth of the situation, complacently accepted by the people of the city, a critical question arises: How to re-instil the lost values of democracy and the vitality of this place – inherent in its essence – beginning from the original project conceived by Le Corbusier? The project aspires to be an object of change, a humble yet concrete intervention in a contemporary perspective: a ‘City for Children’, imagined as a school of “every order and degree” embraced with playgrounds and greenery. Deliberately positioned at a place with a democratic and popular character, the City for Children emerges from the village following its spontaneous constructive principles and extends towards the Capitol, touching it and reclaiming the spaces for children, aspiring to permeate and fill this chasm. The project culminates in a new building which aims to establish a dialogue with the monumental system of the Capitol Complex, placed in the exact position of the unbuilt project for the Governor’s Palace, thereby completing and defining Le Corbusier’s urban composition, and turning the Capitol Complex around on a transversal axis to create a fresh dialogue between the city and the village. Wordsworth wrote “The Child is father of the man”, and this is the principle that drives this project of a ‘City for Children’. A new piece of the city shows the children to spaces which will be with them for all their lives, acquainting them closely to a great architect’s magnificent creation, allowing them to gradually experience, in a community, the formation of human awareness, giving them the courage and hope that one day they can be the architects of their future, and beyond.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
01PANELS.pdf
non accessibile
Descrizione: Tavole di progetto
Dimensione
18.53 MB
Formato
Adobe PDF
|
18.53 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
02BOOK.pdf
non accessibile
Descrizione: Testo della Tesi
Dimensione
17.37 MB
Formato
Adobe PDF
|
17.37 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/145367