In recent years, the Italian Retail scenario has been changed dramatically. Digital innovation completely disrupted brick-and-mortar stores as they have been conceived. Retailers have the necessity to understand the main opportunities digital technologies offer in order to create value and build long-lasting relationships with customers. Recent years have been characterized by the spread of new business models as the answer to great changes in demands and consumers’ needs. Retailers have to redesign both their internal processes and their stores in order to deliver the best ever service level. The purpose of this work is to provide an analysis of the main digital technologies by grasping their quantitative and qualitative impacts on retailers’ operations. It has been performed, firstly, a review of the antecedent scientific and non-scientific literature aiming at understanding the significant gaps, secondly, an analysis of the Italian Retail scenario and, thirdly, a development of a detailed case study of Miroglio Fashion. It is an Italian company which in 2016 introduced the RFID technology at item-level inside Fiorella Rubino, one of its brands, stores. The case study aims at investigating which are the benefits deriving from the use of RFID inside final stores and providing a Key Performance Indicators dashboard. It should be usable by the company to measure the performance improvement after RFID both at store level and at corporate one.
Negli ultimi anni, il contesto Retail italiano è cambiato drasticamente. L’innovazione digitale ha completamente cambiato i negozi fisici come sono da sempre concepiti. I retailers hanno la necessità di comprendere quali sono le principali opportunità che le innovazioni tecnologiche sono in grado di offrire. Il loro obiettivo è quello di capire come sfruttare l’innovazione digitale per creare nuovi modelli di business che permettono di creare valore e durature relazioni con clienti sempre più esigenti e con bisogni e comportamenti mutevoli. È importante essere in grado di adattarsi al nuovo contesto per rimanere competitivi nel mercato offrendo il miglior livello di servizio possibile. Il seguente lavoro di tesi si pone l’obiettivo di analizzare le principali innovazioni digitali nel settore del Retail dal punto di vista degli impatti sia qualitativi che quantitativi sui principali processi. Il lavoro consiste in un’analisi dell’antecedente letteratura sia scientifica che non scientifica con l’obiettivo di studiare i principali trend nella ricerca e di identificare dei possibili gap da colmare. In più, il lavoro consiste in un’analisi del contesto Retail italiano e in uno studio di caso che si pone l’obiettivo di analizzare l’introduzione della tecnologia RFID a livello di singolo item nei negozi Fiorella Rubino, brand dell’azienda italiana Miroglio Fashion. In dettaglio, il lavoro valuta i benefici sui processi dell’azienda dopo l’implementazione della tecnologia RFID e sviluppa un cruscotto di Key Performance Indicators. Lo strumento è utile per Miroglio Fashion in quanto permette di misurare il miglioramento delle performance sia dal punto di vista del singolo negozio sia da una più generale prospettiva corporate.
Benefits analysis and KPIs definition after RFID at item-level implementation : Miroglio fashion case study
CHIEPPA, ALICE
2017/2018
Abstract
In recent years, the Italian Retail scenario has been changed dramatically. Digital innovation completely disrupted brick-and-mortar stores as they have been conceived. Retailers have the necessity to understand the main opportunities digital technologies offer in order to create value and build long-lasting relationships with customers. Recent years have been characterized by the spread of new business models as the answer to great changes in demands and consumers’ needs. Retailers have to redesign both their internal processes and their stores in order to deliver the best ever service level. The purpose of this work is to provide an analysis of the main digital technologies by grasping their quantitative and qualitative impacts on retailers’ operations. It has been performed, firstly, a review of the antecedent scientific and non-scientific literature aiming at understanding the significant gaps, secondly, an analysis of the Italian Retail scenario and, thirdly, a development of a detailed case study of Miroglio Fashion. It is an Italian company which in 2016 introduced the RFID technology at item-level inside Fiorella Rubino, one of its brands, stores. The case study aims at investigating which are the benefits deriving from the use of RFID inside final stores and providing a Key Performance Indicators dashboard. It should be usable by the company to measure the performance improvement after RFID both at store level and at corporate one.File | Dimensione | Formato | |
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