According to World Health Organization statistics, over a billion people, about 15% of the world's population, present some form of physical or motor disability acquired as a result of injuries, the natural aging of the individual or as a consequence of the presence of ingrained congenital diseases. Independent mobility is an important quantifier that allows a definition of the quality of life in relation to people with physical disabilities. Traveling is an extremely laborious activity for people with physical disabilities, forced to use a manual or electric wheelchair, especially in unfamiliar environments because these represent not only an environmental barrier but also an interpersonal obstacle difficult to overcome. A concrete help able to facilitate the individual user mobility could come from an adaptive navigation system capable of taking into account the specific needs of the user and to consider the accessibility status of the mapped routes. However, mapping sustainable accessible routes is currently an open challenge. The MEP Project (\textit{Maps for Easy Paths}) deals with the enrichment of geographic maps with information related to the accessibility of urban pedestrian routes and aims to provide, starting from these collected data, optimal routes for people with motor disabilities who wish to maintain their independent mobility. The purpose of this thesis is the ideation and development of a pedestrian routing algorithm that is able to include also the public transport routes, in order to provide the user of the MEP application with an optimal path that takes into account his preferences and motor possibilities to guarantee a totally accessible path for his level of disability.
Secondo le statistiche riportate dall'Organizzazione Mondiale della Sanità, oltre un miliardo di persone, circa il 15% della popolazione mondiale, presenta una qualche forma di disabilità di tipo fisico o motorio acquisita a seguito di infortuni, del naturale invecchiamento dell’individuo o come conseguenza della presenza di malattie congenite radicate. La mobilità indipendente è un quantificatore importante che permette una definizione della qualità della vita in riferimento a persone con disabilità fisiche. Viaggiare è un'attività estremamente laboriosa per le persone con disabilità motoria, costrette all'utilizzo di una sedia a rotelle manuale o elettrica, specialmente in ambienti poco familiari perché questi rappresentano non solo una barriera ambientale ma anche uno scoglio interpersonale difficile da superare. Un sistema di navigazione adattivo, in grado di tener conto delle specifiche esigenze dell’utilizzatore e di considerare la stato di accessibilità delle rotte urbane mappate è un concreto aiuto per l’individuo in grado di agevolare la sua indipendenza motoria. Tuttavia, mappare percorsi accessibili in modo sostenibile è attualmente una sfida aperta. Il progetto MEP (Maps for Easy Paths, letteralmente `mappe per percorsi accessibili') si occupa dell'arricchimento di mappe geografiche con informazioni che trattano l'accessibilità di percorsi pedonali urbani e mira a fornire, partendo da questi dati di accessibilità raccolti, percorsi ottimali per persone con disabilità di tipo motorio che desiderano mantenere la loro mobilità in modo indipendente. Lo scopo di questa tesi è l'ideazione e lo sviluppo di un algoritmo di instradamento pedonale che sia in grado di includere anche i percorsi con i mezzi pubblici, al fine di fornire all'utilizzatore dell'applicazione MEP un percorso ottimale che tenga conto delle sue preferenze e delle sue possibilità motorie per garantire un percorso totalmente accessibile per il suo livello di disabilità.
Urban accessibility : integration of multimodal routing for individual mobility in the MEP project
CARLINI, ILARIA
2017/2018
Abstract
According to World Health Organization statistics, over a billion people, about 15% of the world's population, present some form of physical or motor disability acquired as a result of injuries, the natural aging of the individual or as a consequence of the presence of ingrained congenital diseases. Independent mobility is an important quantifier that allows a definition of the quality of life in relation to people with physical disabilities. Traveling is an extremely laborious activity for people with physical disabilities, forced to use a manual or electric wheelchair, especially in unfamiliar environments because these represent not only an environmental barrier but also an interpersonal obstacle difficult to overcome. A concrete help able to facilitate the individual user mobility could come from an adaptive navigation system capable of taking into account the specific needs of the user and to consider the accessibility status of the mapped routes. However, mapping sustainable accessible routes is currently an open challenge. The MEP Project (\textit{Maps for Easy Paths}) deals with the enrichment of geographic maps with information related to the accessibility of urban pedestrian routes and aims to provide, starting from these collected data, optimal routes for people with motor disabilities who wish to maintain their independent mobility. The purpose of this thesis is the ideation and development of a pedestrian routing algorithm that is able to include also the public transport routes, in order to provide the user of the MEP application with an optimal path that takes into account his preferences and motor possibilities to guarantee a totally accessible path for his level of disability.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/145577