The several innovations in the field of information management, the establishment of Big Data and Internet of Things (IoT) concepts, and the wide development and dissemination of sensing technologies are opening up innovative scenarios for building Facility Management (FM). The IoT, as defined by the International Telecommunication Union (ITU), is a dynamic global network infrastructure based on standard and interoperable communication protocols, that enables advanced services by integrating and interconnecting physical and virtual things, giving them unique identities and possibilities of interact through intelligent interfaces. The application of such a general purpose technology to the specificity of the FM domain may give rise to new opportunities of innovation of traditional practices. Indeed, IoT technology allows nowadays to easily and economically collect data concerning various aspects of the built environment, bringing out new possibilities for a widespread and continuous monitoring. This new availability and accessibility to real-time data and the possibility of integration with different data coming not only from the building itself but also from the urban environment that surrounds it, opens the door to the development of innovative strategies of services optimization before inconceivable. However, what the technology potentially offers, if not supported by a vision of possible models of application to the building management, risks to generate a redundancy of data, that could become of little use. Therefore, the research aims, firstly, to propose interpretative keys to properly express the purposes, information requirements and specifications of FM processes with respect to the IoT system requirements. Hence, the research intends to draw strategic lines for FM services optimization and innovation, through the development of hypotheses of automated processes of adaptive response of the system and their application to the FM field. The proposed strategic lines, outlining innovative models of IoT application in FM processes, will support FM stakeholders in consciously exploiting the opportunity to create value from the implementation of the IoT technologies within their business.

Le numerose innovazioni nel campo della gestione delle informazioni, la diffusione di concetti quali Big Data e Internet of Things (IoT) e l'ampio sviluppo delle sensing technologies stanno aprendo scenari innovativi nel campo del Facility Management (FM) degli edifici. L'IoT, come definito dall'International Telecommunication Union (ITU), è un'infrastruttura di rete globale dinamica basata su protocolli di comunicazione standard e interoperabili, che abilita servizi avanzati integrando e interconnettendo "cose" fisiche e virtuali, dando loro identità e possibilità uniche di interazione attraverso interfacce intelligenti. L'applicazione di tale tecnologia general purpose alla specificità del dominio del FM può dar luogo a nuove opportunità di innovazione delle pratiche tradizionali. Infatti l'IoT consente oggigiorno di raccogliere dati, in modo semplice ed economico, circa i vari aspetti dell'ambiente costruito, mettendo in evidenza nuove possibilità per un monitoraggio diffuso e continuo. Questa nuova disponibilità di dati in tempo reale, insieme alle possibilità di integrazione con dati diversi provenienti non solo dall'edificio stesso ma anche dall'ambiente urbano che lo circonda, apre le porte allo sviluppo di strategie innovative di ottimizzazione dei servizi di FM prima inconcepibili. Tuttavia, ciò che la tecnologia potenzialmente offre, se non supportato da una visione di possibili modelli di applicazione alla gestione degli edifici, rischia di generare una ridondanza di dati che potrebbe diventare di scarsa utilità. Pertanto la ricerca mira, in primo luogo, a proporre chiavi interpretative per esprimere correttamente i requisiti informativi e le specifiche dei processi di FM rispetto ai requisiti dei sistemi IoT. In secondo luogo, la ricerca intende tracciare linee strategiche per l'ottimizzazione e l'innovazione dei servizi di FM, attraverso lo sviluppo di ipotesi di processi automatizzati di risposta adattativa del sistema edilizio e delle sue parti. Le linee strategiche proposte, delineando modelli innovativi di applicazione dell'IoT nei processi di FM, mirano a supportare gli stakeholder del FM nello sfruttare consapevolmente l'opportunità di creare valore dall'implementazione delle applicazioni IoT all'interno delle loro attività di business.

IoT adoption for innovation of FM processes. Strategic lines for FM Services optimization and innovation

ATTA, NAZLY

Abstract

The several innovations in the field of information management, the establishment of Big Data and Internet of Things (IoT) concepts, and the wide development and dissemination of sensing technologies are opening up innovative scenarios for building Facility Management (FM). The IoT, as defined by the International Telecommunication Union (ITU), is a dynamic global network infrastructure based on standard and interoperable communication protocols, that enables advanced services by integrating and interconnecting physical and virtual things, giving them unique identities and possibilities of interact through intelligent interfaces. The application of such a general purpose technology to the specificity of the FM domain may give rise to new opportunities of innovation of traditional practices. Indeed, IoT technology allows nowadays to easily and economically collect data concerning various aspects of the built environment, bringing out new possibilities for a widespread and continuous monitoring. This new availability and accessibility to real-time data and the possibility of integration with different data coming not only from the building itself but also from the urban environment that surrounds it, opens the door to the development of innovative strategies of services optimization before inconceivable. However, what the technology potentially offers, if not supported by a vision of possible models of application to the building management, risks to generate a redundancy of data, that could become of little use. Therefore, the research aims, firstly, to propose interpretative keys to properly express the purposes, information requirements and specifications of FM processes with respect to the IoT system requirements. Hence, the research intends to draw strategic lines for FM services optimization and innovation, through the development of hypotheses of automated processes of adaptive response of the system and their application to the FM field. The proposed strategic lines, outlining innovative models of IoT application in FM processes, will support FM stakeholders in consciously exploiting the opportunity to create value from the implementation of the IoT technologies within their business.
SCAIONI, MARCO
CAPUTO, PAOLA
PAGANIN, GIANCARLO
13-mar-2019
Le numerose innovazioni nel campo della gestione delle informazioni, la diffusione di concetti quali Big Data e Internet of Things (IoT) e l'ampio sviluppo delle sensing technologies stanno aprendo scenari innovativi nel campo del Facility Management (FM) degli edifici. L'IoT, come definito dall'International Telecommunication Union (ITU), è un'infrastruttura di rete globale dinamica basata su protocolli di comunicazione standard e interoperabili, che abilita servizi avanzati integrando e interconnettendo "cose" fisiche e virtuali, dando loro identità e possibilità uniche di interazione attraverso interfacce intelligenti. L'applicazione di tale tecnologia general purpose alla specificità del dominio del FM può dar luogo a nuove opportunità di innovazione delle pratiche tradizionali. Infatti l'IoT consente oggigiorno di raccogliere dati, in modo semplice ed economico, circa i vari aspetti dell'ambiente costruito, mettendo in evidenza nuove possibilità per un monitoraggio diffuso e continuo. Questa nuova disponibilità di dati in tempo reale, insieme alle possibilità di integrazione con dati diversi provenienti non solo dall'edificio stesso ma anche dall'ambiente urbano che lo circonda, apre le porte allo sviluppo di strategie innovative di ottimizzazione dei servizi di FM prima inconcepibili. Tuttavia, ciò che la tecnologia potenzialmente offre, se non supportato da una visione di possibili modelli di applicazione alla gestione degli edifici, rischia di generare una ridondanza di dati che potrebbe diventare di scarsa utilità. Pertanto la ricerca mira, in primo luogo, a proporre chiavi interpretative per esprimere correttamente i requisiti informativi e le specifiche dei processi di FM rispetto ai requisiti dei sistemi IoT. In secondo luogo, la ricerca intende tracciare linee strategiche per l'ottimizzazione e l'innovazione dei servizi di FM, attraverso lo sviluppo di ipotesi di processi automatizzati di risposta adattativa del sistema edilizio e delle sue parti. Le linee strategiche proposte, delineando modelli innovativi di applicazione dell'IoT nei processi di FM, mirano a supportare gli stakeholder del FM nello sfruttare consapevolmente l'opportunità di creare valore dall'implementazione delle applicazioni IoT all'interno delle loro attività di business.
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