One of the main trends that in the recent years is affecting, not only the information and technology environment, but each area of the everyday life is Big Data. With the advent of internet of things and smartphones data are generated with a continuously increasing volume and a high variety at an incredible rate. Another huge source of data are social media, nowadays the majority of persons, with the availability of an internet connection, create and share data and contents with the rest of the world. This data represents an incredible resource of value and has several areas of application; from e-government and politics 2.0 to smart health and wellbeing passing through science and technology, security and public safety and e-commerce and market intelligence. The goal of this thesis is precisely the individualization of the possible applications of social media data and mainly the description of the particular techniques and practices that a company should take into consideration to exploit the value enclosed within this data. In this direction the paper is divided into three main parts, in the first one a description of the main characteristics and aspects of Big Data is presented with an introduction to the environment of social media. The second one is instead subdivided into three sub sections that take into consideration three different types of analytics related to social media data; respectively structure based analytics, content based analytics and descriptive analytics. Finally the last chapter, the conclusion, provides an overall vision of the whole work.

Uno dei principali trend che in questi anni sta impattando, non solo il mondo dell’informazione e della tecnologia, ma ogni area della vita quotidiana è quello dei Big Data. Con l’avvento di internet of things e dei cellulari i dati sono generati con un sempre crescente volume, con una grande varietà e ad un incredibile ritmo. Un’ altra enorme fonte di dati sono i social media, oggigiorno la maggior parte delle persone, con la possibilità di connettersi ad internet, creano e condividono dati e contenuti con il resto del mondo. Questi dati costituiscono un’incredibile fonte di valore ed hanno differenti campi di applicazione; da l’e-government e politica 2.0 alla smart health and wellbeing passando attraverso al mondo delle scienze e tecnologie, quello della sicurezza pubblica ed individuale e quello dell’e-commerce e del smart market. L’obiettivo di questa tesi è precisamente l’individuazione di possibili applicazioni dei dati provenienti dai social media e soprattutto la descrizione di particolari tecniche e pratiche che un’azienda dovrebbe tenere in considerazione per sfruttare il valore racchiuso all’interno di essi. In questa direzione l’elaborato è diviso in tre parti principali, nella prima è presentata una descrizione delle caratteristiche e degli aspetti dei Big Data più significativi, insieme ad una introduzione al mondo dei social media. La seconda invece è divisa in tre sezioni che prendono in considerazione tre differenti tipi di analytics legate ai dati dei social media, rispettivamente structure based analytics, content based analytics e descriptive analytics. Infine, l’ultimo capitolo, la conclusione, fornisce una visione complessiva dell’intero elaborato.

A survey on data analytics techniques to analyse social media for companies

SALA, DAVIDE
2017/2018

Abstract

One of the main trends that in the recent years is affecting, not only the information and technology environment, but each area of the everyday life is Big Data. With the advent of internet of things and smartphones data are generated with a continuously increasing volume and a high variety at an incredible rate. Another huge source of data are social media, nowadays the majority of persons, with the availability of an internet connection, create and share data and contents with the rest of the world. This data represents an incredible resource of value and has several areas of application; from e-government and politics 2.0 to smart health and wellbeing passing through science and technology, security and public safety and e-commerce and market intelligence. The goal of this thesis is precisely the individualization of the possible applications of social media data and mainly the description of the particular techniques and practices that a company should take into consideration to exploit the value enclosed within this data. In this direction the paper is divided into three main parts, in the first one a description of the main characteristics and aspects of Big Data is presented with an introduction to the environment of social media. The second one is instead subdivided into three sub sections that take into consideration three different types of analytics related to social media data; respectively structure based analytics, content based analytics and descriptive analytics. Finally the last chapter, the conclusion, provides an overall vision of the whole work.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
16-apr-2019
2017/2018
Uno dei principali trend che in questi anni sta impattando, non solo il mondo dell’informazione e della tecnologia, ma ogni area della vita quotidiana è quello dei Big Data. Con l’avvento di internet of things e dei cellulari i dati sono generati con un sempre crescente volume, con una grande varietà e ad un incredibile ritmo. Un’ altra enorme fonte di dati sono i social media, oggigiorno la maggior parte delle persone, con la possibilità di connettersi ad internet, creano e condividono dati e contenuti con il resto del mondo. Questi dati costituiscono un’incredibile fonte di valore ed hanno differenti campi di applicazione; da l’e-government e politica 2.0 alla smart health and wellbeing passando attraverso al mondo delle scienze e tecnologie, quello della sicurezza pubblica ed individuale e quello dell’e-commerce e del smart market. L’obiettivo di questa tesi è precisamente l’individuazione di possibili applicazioni dei dati provenienti dai social media e soprattutto la descrizione di particolari tecniche e pratiche che un’azienda dovrebbe tenere in considerazione per sfruttare il valore racchiuso all’interno di essi. In questa direzione l’elaborato è diviso in tre parti principali, nella prima è presentata una descrizione delle caratteristiche e degli aspetti dei Big Data più significativi, insieme ad una introduzione al mondo dei social media. La seconda invece è divisa in tre sezioni che prendono in considerazione tre differenti tipi di analytics legate ai dati dei social media, rispettivamente structure based analytics, content based analytics e descriptive analytics. Infine, l’ultimo capitolo, la conclusione, fornisce una visione complessiva dell’intero elaborato.
Tesi di laurea Magistrale
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