Container terminals are the backbone of the maritime supply chain, allowing the exchange of goods between vessels and land transportation or the transhipment between different ships. A continued global overcapacity of carriers, with consequent sinking of profitability of freight rates, has started the race to achieve superior efficiency also with the increase of the vessels’ size. To cope with today mega-ship complexity on container terminal operations, automation of terminal seems one of the most relevant solutions. A common factor among both the technical and management focus-oriented papers on automation in the terminal is the lack of a shared definition of “automated terminal”. The paper introduces the first classification in levels of automation of container terminals as a clear and straightforward framework that reduces the underlined complexity of the automation classification and enhance relevant comparative studies among different automated terminals or academic works. Furthermore, the paper presents a study on the impact of the proposed levels of automation on air pollution and the safety of employees. The results show how certain levels of automation profoundly reduce the risks of injuries and fatalities while the different levels of automation do not directly impact on air pollutant reduction.
I terminal container marittimi sono la spina dorsale della catena di approvvigionamento marittimo, consentono lo scambio di merci tra le navi ed il trasporto terrestre, oppure il trasbordo tra navi diverse. Data la continua sovraccapacità globale dei trasportatori marittimi, con il conseguente abbassamento della redditività dei tassi di trasporto, è iniziata la corsa al raggiungimento di una maggiore efficienza, anche con l'aumento delle dimensioni delle navi. Per far fronte all'attuale complessità causata dalle mega navi alle operazioni dei terminal container, l'automazione dei terminal sembra essere una delle soluzioni più rilevanti. Un fattore comune tra le pubblicazioni tecniche e gestionali orientate all'automazione dei terminal è la mancanza di una definizione condivisa del concetto di "terminal automatizzato". Il documento introduce la prima classificazione dei livelli di automazione dei terminal container come un framework chiaro e diretto che riduce il problema rilevato della classificazione dell'automazione e migliora gli studi comparativi rilevanti tra diversi terminal automatizzati anche per lavori accademici. Inoltre, il documento presenta uno studio sull'impatto dei livelli di automazione sull'inquinamento atmosferico e sulla sicurezza dei dipendenti. I risultati mostrano come alcuni livelli di automazione riducano profondamente i rischi di lesioni e decessi, mentre i diversi livelli di automazione non impattino direttamente sulla riduzione degli inquinanti atmosferici.
Container terminal automation : classification and sustainability
ZERBA PAGELLA, LUCA
2017/2018
Abstract
Container terminals are the backbone of the maritime supply chain, allowing the exchange of goods between vessels and land transportation or the transhipment between different ships. A continued global overcapacity of carriers, with consequent sinking of profitability of freight rates, has started the race to achieve superior efficiency also with the increase of the vessels’ size. To cope with today mega-ship complexity on container terminal operations, automation of terminal seems one of the most relevant solutions. A common factor among both the technical and management focus-oriented papers on automation in the terminal is the lack of a shared definition of “automated terminal”. The paper introduces the first classification in levels of automation of container terminals as a clear and straightforward framework that reduces the underlined complexity of the automation classification and enhance relevant comparative studies among different automated terminals or academic works. Furthermore, the paper presents a study on the impact of the proposed levels of automation on air pollution and the safety of employees. The results show how certain levels of automation profoundly reduce the risks of injuries and fatalities while the different levels of automation do not directly impact on air pollutant reduction.File | Dimensione | Formato | |
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