Economic development, exponential population growth, increased need for mobility and dynamic traffic flow make the problem of congestion increasingly important. In order to solve it, different solutions are possible which correspond to different levels of innovation. Among these, the use of Intelligent Transport System (ITS) is particularly interesting, because it is at the bottom of infomobility. In this paper, infomobility is represented by a series of elements related to each other: application fields, value chain, players, business models and technologies. A very perceived problem is the lack of coordination among actors offering informations and the heterogeneity of infomobility services. On one hand, this leads to a lower understanding of mobility issues and, consequently, to a less effective management by the operators of the area. On the other hand, it prevents end users from obtaining information; in fact they are overwhelmed with a significant amount of information coming from different sources, which are rarely consistent with each other. Our study identifies the roles different actors play and relationships between them, their problems, needs and potential focusing on cooperation of the actors of infomobility in crowded Milan’s context. So it's important to understand how it is possible to induce or facilitate cooperation among different operators, in line with their interests and the needs of public.
Lo sviluppo economico, l’esponenziale crescita della popolazione, l’aumento della necessità di mobilità e la dinamicità dei flussi di traffico rendono sempre più rilevante il problema della congestione del traffico. Per tentare di risolvere tale problema è possibile ricorrere a diverse soluzioni, a cui corrispondono differenti livelli di innovazione. Tra queste, risulta particolarmente interessante nel contesto odierno l’utilizzo degli Intelligent Transport System (ITS), che sono alla base dei sistemi di infomobilità. Nel presente lavoro, l’infomobilità è rappresentata attraverso una serie di elementi in relazione tra loro: campi applicativi, catena del valore, attori, modelli di business e tecnologie. Un problema molto sentito in relazione al tema dell’infomobilità è quello della mancanza di un coordinamento degli attori, che offrono informazioni e servizi di infomobilità eterogenei. Questo comporta da un lato una minore comprensione delle problematiche della mobilità e quindi una minore efficacia di intervento da parte degli operatori del settore e dall’altro una maggiore difficoltà nel reperimento delle informazioni da parte dell’utente finale, il quale ne ha a disposizione un’ingente quantità proveniente da fonti differenti, non sempre coerenti fra loro. La tesi si concentra quindi sul tema della cooperazione degli attori dell’infomobilità nella realtà milanese, caratterizzata da un elevato livello di traffico, attraverso l’identificazione dei ruoli assunti dai diversi attori e delle relazioni che li legano, delle loro problematiche, esigenze e potenzialità. A tal fine, è necessario comprendere come sia possibile agevolare la cooperazione tra i diversi operatori, nel rispetto dei loro interessi e in funzione delle esigenze del pubblico.
Un modello per l'infomobilità : dalla catena del valore al coordinamento degli attori
FRANCHI, FEDERICA;MALPEZZI, SILVIA
2009/2010
Abstract
Economic development, exponential population growth, increased need for mobility and dynamic traffic flow make the problem of congestion increasingly important. In order to solve it, different solutions are possible which correspond to different levels of innovation. Among these, the use of Intelligent Transport System (ITS) is particularly interesting, because it is at the bottom of infomobility. In this paper, infomobility is represented by a series of elements related to each other: application fields, value chain, players, business models and technologies. A very perceived problem is the lack of coordination among actors offering informations and the heterogeneity of infomobility services. On one hand, this leads to a lower understanding of mobility issues and, consequently, to a less effective management by the operators of the area. On the other hand, it prevents end users from obtaining information; in fact they are overwhelmed with a significant amount of information coming from different sources, which are rarely consistent with each other. Our study identifies the roles different actors play and relationships between them, their problems, needs and potential focusing on cooperation of the actors of infomobility in crowded Milan’s context. So it's important to understand how it is possible to induce or facilitate cooperation among different operators, in line with their interests and the needs of public.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/14601