The aim of this thesis is the study of the most recent methods of airport pavement design: the two Federal Aviation Administration software, LEDFAA and FAARFIELD, and the australian APSDS. All these programs are based on the rational calculation approach, or rather, on structural multilayered linear elastic methods for the calculation of flexible pavements and even on the calculation of a factor that allows to consider the cumulative damage produced by the aircraft traffic mix, the Cumulative Damage Factor (CDF). Since this factor is the main object of study of the present paper, a comparative analysis of the influence of the landing gear configuration on the determination of the CDF was carried out, both from the theoretical point of view and from the obtained results, between LEDFAA, FAARFIELD and APSDS. As a result, we have seen that even if LEDFAA provided a good starting point in the use of software for sizing airport pavement, the improvements introduced by FAARFIELD and APSDS, more accurate and representative of the physical reality underlying the rational methodology, provide better results than LEDFAA.
La presente tesi ha per obbiettivo lo studio dei più recenti metodi di dimensionamento delle pavimentazioni aeroportuali: i due software della Federal Aviation Administration, LEDFAA e FAARFIELD, e l’APSDS australiano. Tutti tre i programmi si basano sull’approccio razionale di calcolo, ovvero, in modelli strutturali a multistrati elastici lineari per il calcolo delle pavimentazioni flessibili e nel calcolo di un fattore che permette di considerare il danno cumulato prodotto dal passaggio degli aeromobili, il Cumulative Damage Factor (CDF). Essendo questo fattore il principale oggetto di studio del presente elaborato, si è proceduto a realizzare un’analisi comparativa dell’influenza della configurazione del carrello d’atterraggio sulla determinazione del CDF, sia dal punto di vista teorico sia dal punto di vista dei risultati ottenuti, tra LEDFAA, FAARFIELD e APSDS. Come risultato si è visto che anche se LEDFAA forniva un buon punto di partenza nell’uso dei software per il dimensionamento delle pavimentazioni aeroportuali, i miglioramenti introdotti da FAARFIELD e APSDS, più accurati e rappresentativi della realtà fisica che c’è alla base dei modelli razionali, forniscono migliori risultati rispetto a LEDFAA.
Dimensionamento delle pavimentazioni aeroportuali : l'influenza della configurazione del carrello nel calcolo del fattore di danno cumulato
GÓMEZ LAFUENTE, NOELIA PILAR
2017/2018
Abstract
The aim of this thesis is the study of the most recent methods of airport pavement design: the two Federal Aviation Administration software, LEDFAA and FAARFIELD, and the australian APSDS. All these programs are based on the rational calculation approach, or rather, on structural multilayered linear elastic methods for the calculation of flexible pavements and even on the calculation of a factor that allows to consider the cumulative damage produced by the aircraft traffic mix, the Cumulative Damage Factor (CDF). Since this factor is the main object of study of the present paper, a comparative analysis of the influence of the landing gear configuration on the determination of the CDF was carried out, both from the theoretical point of view and from the obtained results, between LEDFAA, FAARFIELD and APSDS. As a result, we have seen that even if LEDFAA provided a good starting point in the use of software for sizing airport pavement, the improvements introduced by FAARFIELD and APSDS, more accurate and representative of the physical reality underlying the rational methodology, provide better results than LEDFAA.File | Dimensione | Formato | |
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