Business travels often represent a big opportunity for companies’ success but they imply a huge consumption of time and of economic and human resources. This explains why, for many years, companies have been trying to improve the efficiency of the processes and the activities related to business travel. However, it is also necessary to maximise the effectiveness of the business trips, that is to satisfy in the best way possible the employees who have to travel for work-related reasons. The modern business traveller figure is subject to a continuous evolution, which is also determined by the growing popularity of digital tools and new trends that have been influencing the travel ecosystem. Therefore, this research study has the purpose of understanding how the Italian business traveller figure is changing and has two main objectives: • Understanding how the increasingly popular travel-oriented digital tools and trends have been affecting Italian business travellers’ behaviour and travel experience; • Identifying which travel-related factors mainly influence the business traveller satisfaction and quantifying their impact on it. The research methodology followed to achieve these objectives is made of three parts: • Review and analysis of the scientific and professional literature; • Realisation of a survey directed to a sample of Italian business travellers; • Regression analysis in order to identify the above-mentioned factors and to quantify their impact on the business traveller satisfaction. Identifying the main factors affecting business traveller satisfaction is fundamental for having successful business trips: indeed, a satisfied traveller is likely to be more productive during the trip and more decisive for business performance improvement. For this reason, it is needed that companies and their travel managers are able to frame the way in which the modern business traveller faces and experiences a business trip and that they know the main factors determining her satisfaction with respect to the trip. In this way, companies can define and implement the right strategies to achieve an optimal balance between the traveller satisfaction and business travel costs, i.e. between the efficiency and the effectiveness of business travel.

I viaggi di lavoro spesso rappresentano una grande opportunità per il successo di un’azienda ma comportano un grande dispendio di tempo e di risorse economiche e umane. Per questo, sono già diversi anni che le aziende si impegnano per ottimizzare l’efficienza dei processi e delle attività riguardanti i viaggi d’affari. Tuttavia, è anche necessario massimizzare l’efficacia di questi viaggi, ossia soddisfare al meglio i dipendenti aziendali che devono viaggiare per motivi di lavoro. La figura del viaggiatore d’affari moderno è soggetta a una continua evoluzione, causata anche dalla crescente popolarità degli strumenti digitali e delle nuove tendenze che hanno influenzato il mondo dei viaggi. Lo scopo di questa tesi è proprio quello di comprendere come stia cambiando la figura del viaggiatore d’affari italiano e si pone i seguenti obiettivi: • Comprendere il modo in cui i sempre più diffusi strumenti digitali e le nuove tendenze nel mondo dei viaggi stiano condizionando il comportamento e l’esperienza dei viaggiatori d’affari italiani; • Identificare i fattori relativi ai viaggi d’affari che principalmente influenzano la soddisfazione dei viaggiatori e quantificarne l’impatto su di essa. Il metodo di ricerca per raggiungere questi obiettivi si articola in tre parti: • Revisione ed analisi della letteratura scientifica e professionale; • Realizzazione di una survey diretta a un campione di viaggiatori d’affari italiani; • Analisi di regressione finalizzata ad identificare i suddetti fattori e quantificarne l’impatto sulla soddisfazione dei viaggiatori d’affari. La soddisfazione di chi viaggia per lavoro è fondamentale per il successo dei viaggi stessi: infatti, un viaggiatore soddisfatto è, con molta probabilità, più produttivo durante la trasferta e più decisivo per il miglioramento delle performance aziendali. Perciò, è necessario che le aziende e i travel manager riescano ad inquadrare il modo in cui il viaggiatore d’affari moderno affronta e vive una trasferta aziendale e riconoscano i fattori che maggiormente influenzano la sua soddisfazione rispetto al viaggio stesso. Così, le aziende possono definire ed implementare le giuste strategie per raggiungere l’equilibrio ottimale tra la soddisfazione dei viaggiatori e il costo dei viaggi d’affari, ossia tra efficacia ed efficienza dei viaggi stessi.

An analysis of the digital journey of Italian business travellers

FOSSATI, FEDERICO GIOVANNI VITTORIO
2017/2018

Abstract

Business travels often represent a big opportunity for companies’ success but they imply a huge consumption of time and of economic and human resources. This explains why, for many years, companies have been trying to improve the efficiency of the processes and the activities related to business travel. However, it is also necessary to maximise the effectiveness of the business trips, that is to satisfy in the best way possible the employees who have to travel for work-related reasons. The modern business traveller figure is subject to a continuous evolution, which is also determined by the growing popularity of digital tools and new trends that have been influencing the travel ecosystem. Therefore, this research study has the purpose of understanding how the Italian business traveller figure is changing and has two main objectives: • Understanding how the increasingly popular travel-oriented digital tools and trends have been affecting Italian business travellers’ behaviour and travel experience; • Identifying which travel-related factors mainly influence the business traveller satisfaction and quantifying their impact on it. The research methodology followed to achieve these objectives is made of three parts: • Review and analysis of the scientific and professional literature; • Realisation of a survey directed to a sample of Italian business travellers; • Regression analysis in order to identify the above-mentioned factors and to quantify their impact on the business traveller satisfaction. Identifying the main factors affecting business traveller satisfaction is fundamental for having successful business trips: indeed, a satisfied traveller is likely to be more productive during the trip and more decisive for business performance improvement. For this reason, it is needed that companies and their travel managers are able to frame the way in which the modern business traveller faces and experiences a business trip and that they know the main factors determining her satisfaction with respect to the trip. In this way, companies can define and implement the right strategies to achieve an optimal balance between the traveller satisfaction and business travel costs, i.e. between the efficiency and the effectiveness of business travel.
LORENZINI, ELEONORA
RUSSO, FEDERICA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
16-apr-2019
2017/2018
I viaggi di lavoro spesso rappresentano una grande opportunità per il successo di un’azienda ma comportano un grande dispendio di tempo e di risorse economiche e umane. Per questo, sono già diversi anni che le aziende si impegnano per ottimizzare l’efficienza dei processi e delle attività riguardanti i viaggi d’affari. Tuttavia, è anche necessario massimizzare l’efficacia di questi viaggi, ossia soddisfare al meglio i dipendenti aziendali che devono viaggiare per motivi di lavoro. La figura del viaggiatore d’affari moderno è soggetta a una continua evoluzione, causata anche dalla crescente popolarità degli strumenti digitali e delle nuove tendenze che hanno influenzato il mondo dei viaggi. Lo scopo di questa tesi è proprio quello di comprendere come stia cambiando la figura del viaggiatore d’affari italiano e si pone i seguenti obiettivi: • Comprendere il modo in cui i sempre più diffusi strumenti digitali e le nuove tendenze nel mondo dei viaggi stiano condizionando il comportamento e l’esperienza dei viaggiatori d’affari italiani; • Identificare i fattori relativi ai viaggi d’affari che principalmente influenzano la soddisfazione dei viaggiatori e quantificarne l’impatto su di essa. Il metodo di ricerca per raggiungere questi obiettivi si articola in tre parti: • Revisione ed analisi della letteratura scientifica e professionale; • Realizzazione di una survey diretta a un campione di viaggiatori d’affari italiani; • Analisi di regressione finalizzata ad identificare i suddetti fattori e quantificarne l’impatto sulla soddisfazione dei viaggiatori d’affari. La soddisfazione di chi viaggia per lavoro è fondamentale per il successo dei viaggi stessi: infatti, un viaggiatore soddisfatto è, con molta probabilità, più produttivo durante la trasferta e più decisivo per il miglioramento delle performance aziendali. Perciò, è necessario che le aziende e i travel manager riescano ad inquadrare il modo in cui il viaggiatore d’affari moderno affronta e vive una trasferta aziendale e riconoscano i fattori che maggiormente influenzano la sua soddisfazione rispetto al viaggio stesso. Così, le aziende possono definire ed implementare le giuste strategie per raggiungere l’equilibrio ottimale tra la soddisfazione dei viaggiatori e il costo dei viaggi d’affari, ossia tra efficacia ed efficienza dei viaggi stessi.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/146711