When Japan opened up to the world in the middle of the 19th century, Western merchant ships were quick to return home with exotic art from the once-reclusive nation. The private galleries and curiosity shops of London and Paris were flooded with Japanese woodblock prints, calligraphy and ceramics. But one traditional art form was conspicuous absence -- woven bamboo baskets. Under the influence of Western culture and artistic aesthetics, Japanese bamboo design has been gradually affected and developed constantly. It has evolved, after the inheritance and innovation of several generations. Eventually, Japanese basket art had a unique artistic style which is different from China and other Asian countries. In 1982, when Issey Miyake brought his rattan and bamboo bodice and hat to the runway of his spring collection. It suddenly got to the dramatic high point of the show and quickly amazed the Whole New York. In 1988, the Museum of Cultural History at the University of California at Los Angeles held the first exhibition in the United States of Japanese bamboo art. Llyod Cotsen, an admirer and collector of Japanese bamboo baskets. Mr. Cotsen was an important lender to this groundbreaking exhibition. The museum also published the first book in the West on Japanese bamboo art. Since then, the aesthetics of Japanese bamboo art has come into public view in western countries. And it continuously becomes inspirations for the designers. In this thesis, I will start from the history of the modern Japanese bamboo basket, appreciate the representation of the masterworks. And then understand the processes of the bamboo basket making, analyze the characteristics of bamboo basketry, and then study from the bamboo basketry design cases in fashion and jewelry design, aim to create a unique and innovative jewelry collection with the features and aesthetics of Japanese bamboo basket art.
Quando il Giappone si aprì al mondo verso la metà del 19 ° secolo, le navi mercantili occidentali si affrettarono a tornare a casa con l'arte esotica della nazione un tempo solitaria. Le gallerie private e i negozi di curiosità di Londra e Parigi sono stati inondati di stampe giapponesi su legno, calligrafia e ceramica. Ma una forma d'arte tradizionale era un'assenza notevole - cestini di bambù intrecciati. Sotto l'influenza della cultura occidentale e dell'estetica artistica, il design giapponese del bambù è stato gradualmente influenzato e sviluppato costantemente. Si è evoluto, dopo l'eredità e l'innovazione di diverse generazioni. Alla fine, l'arte del basket giapponese aveva uno stile artistico unico, diverso dalla Cina e da altri paesi asiatici. Nel 1982, quando Issey Miyake portò il suo corpetto e cappello in rattan e bambù sulla passerella della sua collezione primaverile. All'improvviso arrivò al punto culminante dello show e rapidamente stupì l'intera New York. Nel 1988, il Museo di storia culturale dell'Università della California a Los Angeles ha tenuto la prima mostra negli Stati Uniti d'arte giapponese di bambù. Llyod Cotsen, ammiratore e collezionista di cestini di bambù giapponesi. Il signor Cotsen è stato un importante prestatore di questa mostra innovativa. Il museo ha anche pubblicato il primo libro in occidente sull'arte del bambù giapponese. Da allora, l'estetica dell'arte giapponese del bambù è diventata di dominio pubblico nei paesi occidentali. E diventa continuamente ispirazione per i designer. In questa tesi, partirò dalla storia del cesto di bambù giapponese moderno, apprezzerò la rappresentazione dei capolavori. E poi capire i processi di fabbricazione del cesto di bambù, analizzare le caratteristiche del paniere di bambù, e poi studiare le casse di bambù nel design della moda e del gioiello, mirare a creare una collezione di gioielli unica e innovativa con le caratteristiche e l'estetica del bambù giapponese cestino d'arte.
Plan B. Weaving and twisted jewelry with Japanese bamboo basket art
GUO, XIAOHUAN
2017/2018
Abstract
When Japan opened up to the world in the middle of the 19th century, Western merchant ships were quick to return home with exotic art from the once-reclusive nation. The private galleries and curiosity shops of London and Paris were flooded with Japanese woodblock prints, calligraphy and ceramics. But one traditional art form was conspicuous absence -- woven bamboo baskets. Under the influence of Western culture and artistic aesthetics, Japanese bamboo design has been gradually affected and developed constantly. It has evolved, after the inheritance and innovation of several generations. Eventually, Japanese basket art had a unique artistic style which is different from China and other Asian countries. In 1982, when Issey Miyake brought his rattan and bamboo bodice and hat to the runway of his spring collection. It suddenly got to the dramatic high point of the show and quickly amazed the Whole New York. In 1988, the Museum of Cultural History at the University of California at Los Angeles held the first exhibition in the United States of Japanese bamboo art. Llyod Cotsen, an admirer and collector of Japanese bamboo baskets. Mr. Cotsen was an important lender to this groundbreaking exhibition. The museum also published the first book in the West on Japanese bamboo art. Since then, the aesthetics of Japanese bamboo art has come into public view in western countries. And it continuously becomes inspirations for the designers. In this thesis, I will start from the history of the modern Japanese bamboo basket, appreciate the representation of the masterworks. And then understand the processes of the bamboo basket making, analyze the characteristics of bamboo basketry, and then study from the bamboo basketry design cases in fashion and jewelry design, aim to create a unique and innovative jewelry collection with the features and aesthetics of Japanese bamboo basket art.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Plan B Presentation- Guo Xiaohuan.pdf
Open Access dal 13/04/2022
Descrizione: Presentazione della tesi
Dimensione
32.17 MB
Formato
Adobe PDF
|
32.17 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Plan B- Weaving and Twisted with Japanese Bamboo Basket Art.pdf
non accessibile
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
99.9 MB
Formato
Adobe PDF
|
99.9 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/146833