From the establishment of Agenda 2030 by United Nations, the relevance of education within the framework of sustainable development has been recognised as a strategic priority on a global scale, together with other sixteen goals concerning environmental, socioethical and economic dimensions of sustainability. In particular, the main challenge within the italian public education context seems to be the increase of quality toward the professional integration of students within the contemporary society. In this sense, due to the increasing relevance of digital and technological innovation on a socioeconomical level, the role of ICT (Information and Communication Technology) enhanced education becomes particularly important in terms of sustainability. Through a preliminary field and desk research, Sustainable Product-Service Systems (S.PSS) have been pointed out as promising models for a sustainable procurement and implementation of ICT enhanced learning in public schools; morover, the dimension of “educational sustainability” has been hypothesized as a potential additional guideline to the established S.PSS design process. Working in collaboration with Liceo Nicoloso Da Recco (in the province of Genova) the thesis project aimed to design a Sustainable Product Service System in order to make ICT enhanced teaching and learning practices and their educational role more environmentally, socioethically and economically sustainable. Starting from a participatory strategic analysis with internal and external school stakeholders, sustainability priorities have been identified and used as guidelines for an idea generation phase. After the outline of an initial concept, system detailes have been co-designed to deliver a sustainable solution fostered by economic benefits for all the actors, according to SPSS innovative approach. The final outcome has been successively analysed within a collective partecipatory activity with the stakeholders and represented an input for further researches and potential developments.

Con la definizione dell’Agenda 2030 da parte delle Nazioni Unite, l’importanza dell’educazione nel contesto dello sviluppo sostenibile è stata riconosciuta a livello globale come priorità strategica, insieme ad altri sedici obiettivi riguardanti le dimensioni ambientale, socioetica ed economica dello sviluppo sostenibile. In particolare, la sfida principale per la pubblica istruzione in Italia sembra essere la qualità educativa in relazione all’integrazione degli studenti nel tessuto sociale e professionale contemporaneo. In questo senso, considerando la crescente rilevanza che l’innovazione tecnologica e digitale sta assumendo e assumerà a livello socio-economico, l’integrazione delle ICT (Information and Communication Technology) come supporto all’educazione assume un ruolo particolarmente importante in termini di sostenibilità. A seguito della ricerca preliminare svolta, i Sistemi di Prodotto-Servizio Sostenibili (S.PSS) sono stati individuati come modello promettente per l’approvigionamento e l’implementazione sostenibile delle tecnologie per la didattica. Inoltre, la “sostenibilità educativa” è stata ipotizzata come possibile linea guida aggiuntiva nel tradizionale processo di S.PSS design. L’obiettivo del progetto di tesi, svolto in collaborazione con il Liceo Nicoloso Da Recco (in provincia di Genova), è stato quello di ideare un SPSS per rendere la didattica innovativa più sostenibile dal punto di vista ambientale, socio-etico, economico ed educativo. Partendo da un’analisi strategica basata sulla partecipazione attiva di stakeholders interni ed esterni alla scuola, sono state definite le priorità di sostenibilità, poi usate come linee guida per una fase di generazione di idee. Dopo la definizione di un concept iniziale, i dettagli del sistema sono stati co-progettati per sviluppare una soluzione in cui la sostenibilità fosse favorita dall’interesse economico degli attori, in linea con l’approccio innovativo dei S.PSS. In conclusione, il risultato finale è stato analizzato all’interno di un’attività partecipativa con gli stakeholders del progetto, che ha costituito il punto di partenza per ricerche o sviluppi futuri.

XYZ system. A sustainable product-service system for ICT enhanced learning and teaching practices at liceo Nicoloso Da Recco

MACRI', LUCA
2017/2018

Abstract

From the establishment of Agenda 2030 by United Nations, the relevance of education within the framework of sustainable development has been recognised as a strategic priority on a global scale, together with other sixteen goals concerning environmental, socioethical and economic dimensions of sustainability. In particular, the main challenge within the italian public education context seems to be the increase of quality toward the professional integration of students within the contemporary society. In this sense, due to the increasing relevance of digital and technological innovation on a socioeconomical level, the role of ICT (Information and Communication Technology) enhanced education becomes particularly important in terms of sustainability. Through a preliminary field and desk research, Sustainable Product-Service Systems (S.PSS) have been pointed out as promising models for a sustainable procurement and implementation of ICT enhanced learning in public schools; morover, the dimension of “educational sustainability” has been hypothesized as a potential additional guideline to the established S.PSS design process. Working in collaboration with Liceo Nicoloso Da Recco (in the province of Genova) the thesis project aimed to design a Sustainable Product Service System in order to make ICT enhanced teaching and learning practices and their educational role more environmentally, socioethically and economically sustainable. Starting from a participatory strategic analysis with internal and external school stakeholders, sustainability priorities have been identified and used as guidelines for an idea generation phase. After the outline of an initial concept, system detailes have been co-designed to deliver a sustainable solution fostered by economic benefits for all the actors, according to SPSS innovative approach. The final outcome has been successively analysed within a collective partecipatory activity with the stakeholders and represented an input for further researches and potential developments.
ARC III - Scuola del Design
16-apr-2019
2017/2018
Con la definizione dell’Agenda 2030 da parte delle Nazioni Unite, l’importanza dell’educazione nel contesto dello sviluppo sostenibile è stata riconosciuta a livello globale come priorità strategica, insieme ad altri sedici obiettivi riguardanti le dimensioni ambientale, socioetica ed economica dello sviluppo sostenibile. In particolare, la sfida principale per la pubblica istruzione in Italia sembra essere la qualità educativa in relazione all’integrazione degli studenti nel tessuto sociale e professionale contemporaneo. In questo senso, considerando la crescente rilevanza che l’innovazione tecnologica e digitale sta assumendo e assumerà a livello socio-economico, l’integrazione delle ICT (Information and Communication Technology) come supporto all’educazione assume un ruolo particolarmente importante in termini di sostenibilità. A seguito della ricerca preliminare svolta, i Sistemi di Prodotto-Servizio Sostenibili (S.PSS) sono stati individuati come modello promettente per l’approvigionamento e l’implementazione sostenibile delle tecnologie per la didattica. Inoltre, la “sostenibilità educativa” è stata ipotizzata come possibile linea guida aggiuntiva nel tradizionale processo di S.PSS design. L’obiettivo del progetto di tesi, svolto in collaborazione con il Liceo Nicoloso Da Recco (in provincia di Genova), è stato quello di ideare un SPSS per rendere la didattica innovativa più sostenibile dal punto di vista ambientale, socio-etico, economico ed educativo. Partendo da un’analisi strategica basata sulla partecipazione attiva di stakeholders interni ed esterni alla scuola, sono state definite le priorità di sostenibilità, poi usate come linee guida per una fase di generazione di idee. Dopo la definizione di un concept iniziale, i dettagli del sistema sono stati co-progettati per sviluppare una soluzione in cui la sostenibilità fosse favorita dall’interesse economico degli attori, in linea con l’approccio innovativo dei S.PSS. In conclusione, il risultato finale è stato analizzato all’interno di un’attività partecipativa con gli stakeholders del progetto, che ha costituito il punto di partenza per ricerche o sviluppi futuri.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
LucaMacri_XYZ.pdf

solo utenti autorizzati dal 12/04/2020

Descrizione: Testo della tesi
Dimensione 22.49 MB
Formato Adobe PDF
22.49 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/146881