Over the past few years, governments, businesses and NGOs have identified and measured the gender gap affecting women in their professional careers. Greater awareness has been raised about gender pay inequalities with the publication of data - women score 0.555/1 USD of estimated income purchasing power parity (PPP) in the UK, with 1 being the gender parity indicator (WEF, 2018); and the number of women in board positions - there are just 30 women in full-time executive roles at FTSE 250 firms, amounting to 6.4% of the total executives (The Guardian, 2018). This gap affects women around the world, across different industries, and at every stage of their professional careers. Gender inequality in the workplace is a deep-seated problem influenced by social, psychological and behavioural factors; and despite numerous policies and strategies that have sought to redress the gender imbalance, most companies still fall short. Specifically, research shows medium-sized private companies tend to struggle with disinformation and insufficient resources when evaluating their gender gaps and developing policies to level the playing field. Hence, the aim of this thesis is to create a service that will help close the gender gap by fostering female leadership within such organisations in the UK. The first part of the thesis will examine the latest quantitative data on the gender gap, in addition to consulting an array of qualitative research, to create a rounded picture of gender workplace inequalities. To set the baseline for the research, the causes of gender inequality are investigated, as are the tools and policies that have been put into practice to tackle it. In the second part, experts and potential users - i.e. HR specialists, managers and employees from private organisations in the UK - will be interviewed in order to understand their behaviours, needs and motivations. This information will help define an early draft of the concept that will be presented both to experts for feedback and to potential users for evaluation. Furthermore, to ensure the service will create value for potential users, collaboration will be central to the design process. A co-design workshop and user testing of the service prototype will help define a more holistic and pragmatic solution. Do Co. is a service designed to promote female leadership at the workplace. It will be delivered through a digital platform with two differentiated interfaces for HR and the rest of employees. For HR: the platform will provide an overview of their organisation’s gender gap, access to tools for defining goals and tracking progress, with external support - targeted advice and information, equality heroes case studies and the possibility to contact experts on gender equality. It will also integrate communication channels that will help them engage with employees about the gap - receiving their feedback, fielding questions, and in developing effective action plans. For employees, the platform will trigger them to collaborate in closing the gender gap by participating in shaping effective strategies and creating collaborative initiatives to foster female leadership. Moreover, they will be given tools to plan and boost their career journey through training, mentoring and networking.
Negli ultimi anni governi, imprese e ONG hanno riconosciuto e misurato il divario di genere che colpisce le donne nel corso della loro vita professionale. Si sta acquisendo una maggior consapevolezza sulle disuguaglianze salariali di genere grazie alla pubblicazione di alcuni dati - le donne hanno ottenuto 0,555/1 USD di parità di potere d’acquisto (PPA) nel Regno Unito, dove 1 è inteso come indicatore di parità di genere (WEF, 2018); e anche sul numero di donne nelle posizioni di comando - ci sono solo 30 donne in ruoli esecutivi a tempo pieno presso aziende FTSE 250, pari al 6,4% del totale dei dirigenti (The Guardian, 2018). Questo divario colpisce le donne di tutto il mondo, in diversi settori e in ogni fase della loro carriera professionale. La disuguaglianza di genere sul posto di lavoro è un problema profondamente radicato, influenzato da fattori sociali, psicologici e comportamentali; e nonostante le numerose politiche e strategie che hanno cercato di rimediare allo squilibrio di genere, la maggior parte delle aziende non è ancora all’altezza. Nello specifico, la ricerca mostra che le aziende private di medie dimensioni tendono a combattere la disinformazione e l’insufficienza di risorse specialmente se valutano le proprie differenze di genere e quando sviluppano politiche per livellare il piano d’azione. Per questo motivo, l’obiettivo della tesi è creare un servizio che aiuti a colmare il divario di genere, promuovendo la leadership femminile all’interno di tali organizzazioni nel Regno Unito. La prima parte della tesi esamina i dati quantitativi sul divario di genere più aggiornati, oltre che presentare una serie di ricerche qualitative, in modo da tracciare un quadro completo delle diseguaglianze di genere sul posto di lavoro. Si esplorano le cause della disuguaglianza di genere, così come gli strumenti e le politiche che sono stati messi in pratica per affrontarlo, in modo da costituire una conoscenza di base per la ricerca. Nella seconda parte, si presentano le interviste condotte ad esperti e potenziali utenti, ovvero specialisti delle risorse umane, dirigenti e dipendenti di organizzazioni private nel Regno Unito, al fine di comprendere i loro comportamenti, le loro esigenze e motivazioni. Queste informazioni sono di supporto nella definizione iniziale del concept che è poi presentato sia agli esperti per un feedback, sia ai potenziali utenti per una valutazione. Inoltre, per garantire che il servizio crei valore per i potenziali utenti, la collaborazione è centrale nel processo di progettazione. Al fine di sviluppare una soluzione più olistica e concreta allo stesso tempo, sono presentate le attività svolte in un workshop di co-design e in un test degli utenti sul prototipo del servizio. Do Co. è un servizio progettato per promuovere la leadership femminile sul posto di lavoro. Consiste in una piattaforma digitale con due interfacce differenziate per le risorse umane e per il resto dei dipendenti. Per le risorse umane: la piattaforma fornisce una panoramica del divario di genere basato sulla loro organizzazione, consente l’accesso a strumenti per la definizione degli obiettivi e il monitoraggio dei progressi, fornendo un supporto esterno - consulenza e informazioni mirate, casi studio di ‘eroi della parità’ e possibilità di contattare esperti sulla parità di genere. Integra inoltre i canali di comunicazione che li aiutano a coinvolgere i dipendenti in merito al tema del divario - ricevendo il loro feedback, ponendo delle domande domande e definendo piani d’azione efficaci. A loro volta, i dipendenti, sono spinti dalla piattaforma a collaborare per colmare il divario di genere partecipando alla definizione di strategie efficaci e creando iniziative di collaborazione per promuovere la leadership femminile. Inoltre, sono loro forniti strumenti per pianificare e migliorare il loro percorso di carriera attraverso la formazione, il tutoraggio e il networking.
Do Co. Fostering female leadership at the workplace
RINCÓN POZUELO, BEATRIZ
2017/2018
Abstract
Over the past few years, governments, businesses and NGOs have identified and measured the gender gap affecting women in their professional careers. Greater awareness has been raised about gender pay inequalities with the publication of data - women score 0.555/1 USD of estimated income purchasing power parity (PPP) in the UK, with 1 being the gender parity indicator (WEF, 2018); and the number of women in board positions - there are just 30 women in full-time executive roles at FTSE 250 firms, amounting to 6.4% of the total executives (The Guardian, 2018). This gap affects women around the world, across different industries, and at every stage of their professional careers. Gender inequality in the workplace is a deep-seated problem influenced by social, psychological and behavioural factors; and despite numerous policies and strategies that have sought to redress the gender imbalance, most companies still fall short. Specifically, research shows medium-sized private companies tend to struggle with disinformation and insufficient resources when evaluating their gender gaps and developing policies to level the playing field. Hence, the aim of this thesis is to create a service that will help close the gender gap by fostering female leadership within such organisations in the UK. The first part of the thesis will examine the latest quantitative data on the gender gap, in addition to consulting an array of qualitative research, to create a rounded picture of gender workplace inequalities. To set the baseline for the research, the causes of gender inequality are investigated, as are the tools and policies that have been put into practice to tackle it. In the second part, experts and potential users - i.e. HR specialists, managers and employees from private organisations in the UK - will be interviewed in order to understand their behaviours, needs and motivations. This information will help define an early draft of the concept that will be presented both to experts for feedback and to potential users for evaluation. Furthermore, to ensure the service will create value for potential users, collaboration will be central to the design process. A co-design workshop and user testing of the service prototype will help define a more holistic and pragmatic solution. Do Co. is a service designed to promote female leadership at the workplace. It will be delivered through a digital platform with two differentiated interfaces for HR and the rest of employees. For HR: the platform will provide an overview of their organisation’s gender gap, access to tools for defining goals and tracking progress, with external support - targeted advice and information, equality heroes case studies and the possibility to contact experts on gender equality. It will also integrate communication channels that will help them engage with employees about the gap - receiving their feedback, fielding questions, and in developing effective action plans. For employees, the platform will trigger them to collaborate in closing the gender gap by participating in shaping effective strategies and creating collaborative initiatives to foster female leadership. Moreover, they will be given tools to plan and boost their career journey through training, mentoring and networking.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2019_04_Rincon_Pozuelo.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Thesis text
Dimensione
86.9 MB
Formato
Adobe PDF
|
86.9 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/146883