In the past, projects were approached in a systematical manner, using project management practices to organize and plan each following step. Since then the situation had changed and projects are not anymore seen as static, but changeable over time. Context, stakeholders and unexpected changes should be considered and researched in order to efficiently reach the project objectives, this is when service design takes action. In most cases service design is already present in the context, but the knowledge about it is still marginal. The following thesis aims to create a process that helps the incorporation of service design practices into project planning and evaluation. The research done was made based on European co-funded projects context while working in Poliedra, consortium of Politecnico di Milano. The flexibility of service design was tested and prototyped into the following context. An initial research was conducted over the introduction of new tools, participatory and co-design sessions, highlighting the need of a common language that allows the integration among the two methodologies. The solution will be a PSS which facilitates the combination of service design within project management, defining guidelines to plan the project and evaluating it. The graphical visualization will empowered the organization to incorporate new practices in the creation of plans, including service design activities and imposed constrains, while refining the communication among stakeholders.
Nel passato i progetti sono stati approcciati in modo sistematico, utilizzando le pratiche del project management per organizzare e pianificare tutta la linea d’azione del progetto. Da allora la situazione è cambiata ed i progetti non sono stati più visti come qualcosa di statico, ma variabile nel tempo. Il contesto, gli stakeholders e tutti i possibili cambiamenti devono essere sempre considerati in modo da permettere il raggiungimento efficiente degli obiettivi prefissati, è qui che il service design entra in azione. In molti contesti questo è già presente, ma la conoscenza nel dettaglio delle sue pratiche è ancora marginale. La seguente tesi punta a creare un processo che possa aiutare l’incorporazione delle pratiche del service design nella pianificazione e valutazione dei progetti. La ricerca fatta è stata eseguita rispetto ai progetti europei co-finanziati trattati durante il periodo di lavoro a Poliedra, consorzio del Politecnico di Milano. La flessibilità del service design è stata testata e prototipata nella seguente situazione. Una prima ricerca è stata svolta rispetto all’introduzione di nuovi strumenti e di sessioni partecipative e co-creative. Da qui è emerso il bisogno di creare un linguaggio comune che permetta l’integrazione tra le due metodologie. La soluzione definita è un sistema di prodotto-servizio che faciliti l’unione tra service design e project management, creando delle linee guida per pianificare il progetto e valutarlo. La rappresentazione grafica permetterà all’azienda di incorporare nuove pratiche per l’organizzazione dei progetti, prendendo in considerazione l’inclusione di attività di service design e delle costrizioni imposte precedentemente dal progetto, permettendo il rafforzamento della comunicazione tra le varie parti.
Incorporate design practices into projects planning and evaluation. Case study on EU co-funded projects
FALSINA, ROBERTA
2017/2018
Abstract
In the past, projects were approached in a systematical manner, using project management practices to organize and plan each following step. Since then the situation had changed and projects are not anymore seen as static, but changeable over time. Context, stakeholders and unexpected changes should be considered and researched in order to efficiently reach the project objectives, this is when service design takes action. In most cases service design is already present in the context, but the knowledge about it is still marginal. The following thesis aims to create a process that helps the incorporation of service design practices into project planning and evaluation. The research done was made based on European co-funded projects context while working in Poliedra, consortium of Politecnico di Milano. The flexibility of service design was tested and prototyped into the following context. An initial research was conducted over the introduction of new tools, participatory and co-design sessions, highlighting the need of a common language that allows the integration among the two methodologies. The solution will be a PSS which facilitates the combination of service design within project management, defining guidelines to plan the project and evaluating it. The graphical visualization will empowered the organization to incorporate new practices in the creation of plans, including service design activities and imposed constrains, while refining the communication among stakeholders.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Falsina_Incorporate design practices into projects planning and evaluation.pdf
solo utenti autorizzati dal 08/04/2020
Descrizione: Thesis text
Dimensione
4.01 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.01 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/146893