In the panorama of technologycal trends of the last years, stands out the presence of conversational agents. These are invisible intelligent technologies, which are able to have a dialogue with humans. The thesis here discussed, foresees a conversational agent as support for pathological anxiety. This agent works in an innovative multi-touchpoint system, called Easy. This is composed of a series of digital and physical products, which actively engages both patients and psychologists. This research is based on the structure of the Double Diamond method, composed of four areas and developed by Design Council. The first area, called Discovery Phase, collects all the information and the definitions of what is intended as Conversational Design. It analyses the functions, the technologies and the aspects of the whole design process of a conversational agent. In this phase, it is even deeply investigated the anxiety disorder, the cause of many mental diseases. The analysis of both Conversational Design and anxiety defines the main themes of the research. In the Define Phase, the project area is defined through a benchmarking. This area is better analysed thanks to several interviews to psychologists, the study of users, and the definition of the design brief. The Develope Phase describes all the elements of Easy: a smartwatch, a pair of special headphones and a mobile application for the patient, and a computer dashboard for the psychologist. At the end of this phase, some usability testings are developed, in order to make Easy more user-friendly. Finally, in the Delivery Phase, all the elements are developed improving the UX and the UI. The research is concluded with some reflections about the technology impact on the user needs and on the link between physical and digital outputs. Additionally, it is investigated the issue of the role played by the designer in the society and in the design team.

Nel panorama dei trend tecnologici degli ultimi anni, spicca la presenza dei conversational agents. Questi sono tecnologie intelligenti, invisibili e capaci di dialogare con l’uomo. L’elaborato di tesi qui affrontato, vede come protagonista un conversational agent a supporto del disturbo di ansia patologico. L’agente conversazionale utilizzato opera in un sistema innovativo multitouchpoint chiamato Easy. Questo prevede una serie di prodotti sia fisici che digitali, i quali coinvolgono attivamente i pazienti e gli psicoterapeuti. Per la stesura della ricerca viene considerato il metodo Double Diamond del Design Council che è diviso in quattro macro-aree. La prima, chiamata Discovery Phase, raccoglie tutte le informazioni e le definizioni di quello che viene riconosciuto come Conversational Design. Successivamente, vengono analizzate le funzioni, le tecnologie e gli aspetti del processo di creazione di un conversational agent. In questa fase, si approfondisce anche il concetto di ansia come fattore scatenante di molti disagi psicologici. L’attenta analisi tra Conversational Design e ansia, definisce quindi i temi principali della ricerca. Nella Define Phase viene realizzato un benchmarking che definisce l’area di azione. Questa è meglio investigata grazie ad interviste con gli psicologi, allo studio dell’utente e alla definizione del design brief. La Develop Phase, descrive con chiarezza tutti gli elementi che compongono il sistema Easy: uno smartwatch, un paio di cuffie speciali , una app per il paziente e una dashboard per lo psicologo. A tutto questo segue una fase di test sull’usabilità, che rende Easy ancora più user-friendly. Infine, nella Delivery Phase, tutti gli elementi sono concretizzati, migliorandone UX e UI. La ricerca si conclude con una riflessione sull’impatto della tecnologia a beneficio dell’utente, sul ruolo del designer nella società, nel team di sviluppo e sul lavoro in sinergia tra elementi fisici e digitali all’interno di un unico servizio.

Easy : design di un conversational agent per la gestione del disturbo di ansia

LANOTTE, PRISCILLA
2017/2018

Abstract

In the panorama of technologycal trends of the last years, stands out the presence of conversational agents. These are invisible intelligent technologies, which are able to have a dialogue with humans. The thesis here discussed, foresees a conversational agent as support for pathological anxiety. This agent works in an innovative multi-touchpoint system, called Easy. This is composed of a series of digital and physical products, which actively engages both patients and psychologists. This research is based on the structure of the Double Diamond method, composed of four areas and developed by Design Council. The first area, called Discovery Phase, collects all the information and the definitions of what is intended as Conversational Design. It analyses the functions, the technologies and the aspects of the whole design process of a conversational agent. In this phase, it is even deeply investigated the anxiety disorder, the cause of many mental diseases. The analysis of both Conversational Design and anxiety defines the main themes of the research. In the Define Phase, the project area is defined through a benchmarking. This area is better analysed thanks to several interviews to psychologists, the study of users, and the definition of the design brief. The Develope Phase describes all the elements of Easy: a smartwatch, a pair of special headphones and a mobile application for the patient, and a computer dashboard for the psychologist. At the end of this phase, some usability testings are developed, in order to make Easy more user-friendly. Finally, in the Delivery Phase, all the elements are developed improving the UX and the UI. The research is concluded with some reflections about the technology impact on the user needs and on the link between physical and digital outputs. Additionally, it is investigated the issue of the role played by the designer in the society and in the design team.
ARC III - Scuola del Design
16-apr-2019
2017/2018
Nel panorama dei trend tecnologici degli ultimi anni, spicca la presenza dei conversational agents. Questi sono tecnologie intelligenti, invisibili e capaci di dialogare con l’uomo. L’elaborato di tesi qui affrontato, vede come protagonista un conversational agent a supporto del disturbo di ansia patologico. L’agente conversazionale utilizzato opera in un sistema innovativo multitouchpoint chiamato Easy. Questo prevede una serie di prodotti sia fisici che digitali, i quali coinvolgono attivamente i pazienti e gli psicoterapeuti. Per la stesura della ricerca viene considerato il metodo Double Diamond del Design Council che è diviso in quattro macro-aree. La prima, chiamata Discovery Phase, raccoglie tutte le informazioni e le definizioni di quello che viene riconosciuto come Conversational Design. Successivamente, vengono analizzate le funzioni, le tecnologie e gli aspetti del processo di creazione di un conversational agent. In questa fase, si approfondisce anche il concetto di ansia come fattore scatenante di molti disagi psicologici. L’attenta analisi tra Conversational Design e ansia, definisce quindi i temi principali della ricerca. Nella Define Phase viene realizzato un benchmarking che definisce l’area di azione. Questa è meglio investigata grazie ad interviste con gli psicologi, allo studio dell’utente e alla definizione del design brief. La Develop Phase, descrive con chiarezza tutti gli elementi che compongono il sistema Easy: uno smartwatch, un paio di cuffie speciali , una app per il paziente e una dashboard per lo psicologo. A tutto questo segue una fase di test sull’usabilità, che rende Easy ancora più user-friendly. Infine, nella Delivery Phase, tutti gli elementi sono concretizzati, migliorandone UX e UI. La ricerca si conclude con una riflessione sull’impatto della tecnologia a beneficio dell’utente, sul ruolo del designer nella società, nel team di sviluppo e sul lavoro in sinergia tra elementi fisici e digitali all’interno di un unico servizio.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/146971