The social fabric is an intangible weaving if we think every individual member of a defined society as its threads. The final pattern obtained with these threads is a way to understand the demographics of a community that consists of the society’s lifestyle, traditions, culture, regional values, ethnic composition, level of education and the rate of employment. The term is a metaphor for how well the community members collaborate amongst themselves: The tighter the weave, the stronger the fabric is; the looser the weave, the weaker the fabric. Strengthening the social fabric can be explained as providing a better integration through public environments between individuals with various ethnicities, age, the culture of the community. Thus, they can feel more involved with the society, be eager to help others when in need, be motivated to maintain their neighborhoods a positive, social and pleasant place to live. This thesis focuses on a specific site and looks up for a possible design solution to create an interaction environment by revitalizing a local “Mercato Coperto” (indoor market in English) of the city of Milano in order to strengthen the social fabric of a newly emerging neighborhood: NoLo. Nowadays, creating new bridges between old and new, native and foreign is exactly what we - need and it is also what makes the social fabric tighter. That is to say in the neighborhoods like NoLo which hosts various ethnicities and cultures, it is essential to augment new places of aggregation to welcome inhabitants and provide comfort zone spaces for interaction in order to tighten the weaves and create a strong social fabric.

Il tessuto sociale è una trama intangibile, se si pensa a ogni singolo membro di una società definita come uno dei suoi filamenti. Lo schema finale ottenuto dall’incrocio di tali filamenti, non è altro che un modo per comprendere i dati demografici di una comunità, che consistono nello stile di vita, nelle tradizioni, nella cultura, nei valori regionali, nella composizione etnica, nel livello di istruzione e nel tasso di occupazione della società stessa. Il termine è una metafora delle modalità in cui i membri della comunità collaborano tra loro: più stretta è la trama, più forte è il tessuto; più questa è allentata, più debole sarà il risultato. Rafforzare il tessuto sociale potrebbe tradursi nel provvedere a una migliore integrazione fra individui di diversa etnia, età, cultura sociale, attraverso gli ambienti pubblici. In tal maniera essi potrebbero sentirsi più coinvolti all’interno della società, essere desiderosi di aiutare gli altri nei momenti di bisogno, essere motivati a mantenere i loro quartieri come luoghi sicuri, comunitari, in cui vivere piacevolmente. Questa tesi ha l’obbiettivo di focalizzarsi su di un sito specifico e ricerca possibili soluzioni per la creazione di un ambiente di interazione attraverso la riqualifica di un “Mercato Coperto” locale della città di Milano; questo al fine di rafforzare il tessuto sociale di un nuovo quartiere emergente: NoLo. Oggigiorno, creare nuovi ponti tra vecchio e nuovo, tra nativo e straniero, è esattamente ciò di cui c’è maggiore bisogno, ed è anche ciò che maggiormente rende più stretto e resistente il tessuto sociale. All’interno dei quartieri come NoLo, che ospita varie etnie e culture, è essenziale aumentare la quantità di nuovi luoghi di aggregazione, per accogliere gli abitanti e fornire spazi confortevoli per l’interazione, al fine di stringere le trame e creare un tessuto sociale forte.

SOFA. Strengthening the social fabric through placemaking in public interiors

ONAL, BEGUM SENA
2017/2018

Abstract

The social fabric is an intangible weaving if we think every individual member of a defined society as its threads. The final pattern obtained with these threads is a way to understand the demographics of a community that consists of the society’s lifestyle, traditions, culture, regional values, ethnic composition, level of education and the rate of employment. The term is a metaphor for how well the community members collaborate amongst themselves: The tighter the weave, the stronger the fabric is; the looser the weave, the weaker the fabric. Strengthening the social fabric can be explained as providing a better integration through public environments between individuals with various ethnicities, age, the culture of the community. Thus, they can feel more involved with the society, be eager to help others when in need, be motivated to maintain their neighborhoods a positive, social and pleasant place to live. This thesis focuses on a specific site and looks up for a possible design solution to create an interaction environment by revitalizing a local “Mercato Coperto” (indoor market in English) of the city of Milano in order to strengthen the social fabric of a newly emerging neighborhood: NoLo. Nowadays, creating new bridges between old and new, native and foreign is exactly what we - need and it is also what makes the social fabric tighter. That is to say in the neighborhoods like NoLo which hosts various ethnicities and cultures, it is essential to augment new places of aggregation to welcome inhabitants and provide comfort zone spaces for interaction in order to tighten the weaves and create a strong social fabric.
ARC III - Scuola del Design
16-apr-2019
2017/2018
Il tessuto sociale è una trama intangibile, se si pensa a ogni singolo membro di una società definita come uno dei suoi filamenti. Lo schema finale ottenuto dall’incrocio di tali filamenti, non è altro che un modo per comprendere i dati demografici di una comunità, che consistono nello stile di vita, nelle tradizioni, nella cultura, nei valori regionali, nella composizione etnica, nel livello di istruzione e nel tasso di occupazione della società stessa. Il termine è una metafora delle modalità in cui i membri della comunità collaborano tra loro: più stretta è la trama, più forte è il tessuto; più questa è allentata, più debole sarà il risultato. Rafforzare il tessuto sociale potrebbe tradursi nel provvedere a una migliore integrazione fra individui di diversa etnia, età, cultura sociale, attraverso gli ambienti pubblici. In tal maniera essi potrebbero sentirsi più coinvolti all’interno della società, essere desiderosi di aiutare gli altri nei momenti di bisogno, essere motivati a mantenere i loro quartieri come luoghi sicuri, comunitari, in cui vivere piacevolmente. Questa tesi ha l’obbiettivo di focalizzarsi su di un sito specifico e ricerca possibili soluzioni per la creazione di un ambiente di interazione attraverso la riqualifica di un “Mercato Coperto” locale della città di Milano; questo al fine di rafforzare il tessuto sociale di un nuovo quartiere emergente: NoLo. Oggigiorno, creare nuovi ponti tra vecchio e nuovo, tra nativo e straniero, è esattamente ciò di cui c’è maggiore bisogno, ed è anche ciò che maggiormente rende più stretto e resistente il tessuto sociale. All’interno dei quartieri come NoLo, che ospita varie etnie e culture, è essenziale aumentare la quantità di nuovi luoghi di aggregazione, per accogliere gli abitanti e fornire spazi confortevoli per l’interazione, al fine di stringere le trame e creare un tessuto sociale forte.
Tesi di laurea Magistrale
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Descrizione: Strengthening the Social Fabric through Placemaking in Public Interiors SOFA: The Community Hub and Market of NoLo - Thesis Booklet
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/147044