This research aims to be an introduction to the world of interactive videos, hoping that it could become an input for other researchers interested in interactive audiovisual entertainment. Alongside a first phase of general literacy to collect essays, researches and graduation thesis on the research topics, it proceeded with the definition of the socio-technological context in which these artifacts developed. Later, analytical parameters were identified to produce a verbal and visual synthesis tools (the analysis forms) in order to map a diversified series of interactive videos with a strong narrative value and mainly for educational/informational purposes, broadcasted on web, app and television platforms. This has allowed to define a general framework of references, on a national and an international level, which have been critically re-read looking for recurrences, strengths and/or weaknesses, and applicative potential, defining in particular the critical issue of combining storytelling and interaction. Considerations that have been strengthened by the results of a survey conducted on users who experienced the Bundersnatch interactive artifact. Finally, it is design a platform, the Interactive Video Lab, whose mission is the collection and analysis of these interactive audiovisual artifacts to show and inspire new communicative formats and provide some design tools. This way the thesis artifact wants to suggest a basic terminology and grammar about interactive videos and be an introduction to future educational experiments.
Questa ricerca vuole essere un’introduzione al mondo dei video interattivi, con la speranza che possa diventare un input per altri ricercatori interessati all’intrattenimento audiovisivo interattivo. Accanto a una prima fase di alfabetizzazione generale volta alla raccolta di saggi, ricerche e tesi di laurea sui temi oggetto della ricerca, si è proceduto con la definizione del contesto socio-tecnologico in cui questi artefatti si sono sviluppati. Successivamente sono stati identificati dei parametri analitici per produrre degli strumenti di sintesi verbo-visiva (le schede di analisi) al fine di mappare e sistematizzare una serie diversificata di video interattivi con un forte valore narrativo e principalmente con finalità educativa/informativa, veicolati su piattaforme web, app e televisive. Questo ha permesso di definire un quadro generale di riferimenti, a livello nazionale e internazionale, che sono stati riletti criticamente sulla base di ricorrenze, punti di forza e/o debolezza e potenzialità applicative, definendo in particolar modo le criticità del connubio narrazione e interazione. Riflessioni poi rafforzate dagli esiti di un sondaggio condotto su utenti che hanno fruito dell’artefatto interattivo Black Mirror: Bundersnatch. Infine si prospetta la creazione di una piattaforma, l’Interactive Video Lab, la cui missione è la raccolta e l’analisi di questi artefatti audiovisivi interattivi per mostrare e ispirare nuove forme comunicative e fornire degli strumenti progettuali. L’artefatto di tesi si propone così di suggerire una terminologia e una grammatica di base riguardo i video interattivi, nonché di essere un’introduzione ad eventuali future sperimentazioni didattiche.
Video interattivi. Un osservatorio per la ricerca
FERRARI, CAMILLA
2017/2018
Abstract
This research aims to be an introduction to the world of interactive videos, hoping that it could become an input for other researchers interested in interactive audiovisual entertainment. Alongside a first phase of general literacy to collect essays, researches and graduation thesis on the research topics, it proceeded with the definition of the socio-technological context in which these artifacts developed. Later, analytical parameters were identified to produce a verbal and visual synthesis tools (the analysis forms) in order to map a diversified series of interactive videos with a strong narrative value and mainly for educational/informational purposes, broadcasted on web, app and television platforms. This has allowed to define a general framework of references, on a national and an international level, which have been critically re-read looking for recurrences, strengths and/or weaknesses, and applicative potential, defining in particular the critical issue of combining storytelling and interaction. Considerations that have been strengthened by the results of a survey conducted on users who experienced the Bundersnatch interactive artifact. Finally, it is design a platform, the Interactive Video Lab, whose mission is the collection and analysis of these interactive audiovisual artifacts to show and inspire new communicative formats and provide some design tools. This way the thesis artifact wants to suggest a basic terminology and grammar about interactive videos and be an introduction to future educational experiments.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Video Interattivi_un osservatorio per la ricerca.pdf
non accessibile
Descrizione: Tesi integrale
Dimensione
93.92 MB
Formato
Adobe PDF
|
93.92 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/147111