What is exactly a Fashion film?” This is the question I would have answered during my project. It is not simple to give a specific definition. Fashion film represents new communication tool and they are constantly evolving: there are not rules or standards to make a fashion film. This freedom about the creation of one of them is the reason why it is hard to define it. It can be narrative, conceptual, experimental or with a classic structure. In all this form it can be considered something between advertising spots and little film. Thus a fashion film is a “short movie” where a Brand tells itself and its products without commercial purposes. The connection between filmmaking and fashion has always existed. The digital revolution, social media and new technology open new roads and new opportunities, by transforming fashion films a wild land where film and creative’s directors are free to try new experience. The online world consolidates the relationship between fashion sector and audiovisual equipment and it completely makes a revolution and democratizes fashion industry and the way to communicate with the consumers within. Nowadays, by imposing web like the best media-tools for brand a product strategy, fashion brands have to readapt their communication to be always update with this new technology. Now, the collections are less important than the sounds, emotions, behavior that a brand wants to inspire. The real innovation is in the fact that a consumer want to be a part of this universe of symbols that a brand can create. Brand disappears in favor of values, desires and sense of belonging. Fashion brand needs of reaching new consumers who don’t buy a product only for its physical benefits but only for the emotions the product can offer during the consumption experience. The new consumer is always connected, active, demanding, faithful and needed of new input. To achieve this, brands need of telling themselves, of creating a spontaneous story where the consumers have to engaged. Transmedia storytelling is the most efficient tool to create the brand universe where fashion film is considerate like a visual hypertext, it is able to fix a dynamic image with a different meaning for each person who want to understand it.
“Cos’è esattamente un fashion film?” è la domanda che più mi sono sentita rivolgere nel corso dello sviluppo di questo elaborato. È una domanda che molti si pongono e alla quale effettivamente risulta difficile dare una risposta precisa. Questo accade perché il fashion film, nonostante non sia nato in tempi recenti, è un genere in continua evoluzione, non ancora caratterizzato da regole o caratteristiche standard con il quale definirlo formalmente. Narrativo, astratto, sperimentale o con una struttura classica, il fashion film si trova a metà tra lo spot pubblicitario e il cortometraggio narrativo; è uno “short movie” dove il brand racconta e trasmette se stesso e i suoi prodotti, senza alcun fine promozionale. Per cercare di tracciare i confini del fashion film e delineare le nuove opportunità per il futuro di questo ambito, ho svolto il mio lavoro di tesi analizzando e intersecando tra loro diversi settori: i cortometraggi e la comunicazione di moda, lo stato del digital nel panorama attuale e il concetto di narrazione transmediale. Il legame tra cinema e moda esiste da sempre, ma è grazie alla rivoluzione digitale, alle innovazioni tecnologiche e all’avvento dei social media che la comunicazione di moda ha visto aprirsi davanti a sé numerose nuove opportunità, trasformando il fashion film in un territorio selvaggio in cui registi e creativi hanno la piena libertà di sperimentare. Il mondo della rete non ha solamente consolidato il rapporto tra moda e audiovisivo, ma ha completamente stravolto e democratizzato il settore fashion e il modo in cui esso comunica con il consumatore. Oggi, con l’imporsi del web come media centrale per le strategie di marca e di prodotto, i brand di moda si trovano a dover riadattare il proprio linguaggio comunicativo per potersi confrontare con questa innovazione mediatica rappresentata da Internet. Non è più importante la collezione in sé, ma un universo di emozioni, suoni, comportamenti a cui si tende, si vuole appartenere. Il marchio sparisce a favore di un immaginario che racconta il brand per valori e desideri, desideri di appartenenza, di partecipazione. Il marchio di moda ha bisogno di raggiungere un consumatore che è cambiato, il quale non è più alla ricerca di un bene fisico ma di emozioni e le cui scelte si basano sulla sua volontà di fare un’esperienza che sia il più possibile memorabile. Un consumatore sempre connesso, attivo, esigente, fedele ma bisognoso di stimoli. Per fare ciò, il brand di moda ha l’esigenza di raccontarsi, di creare una narrazione che travolga il pubblico nella sua parte più istintiva, nelle emozioni e lo coinvolga, appassionandolo. Il transmedia storytelling risulta essere lo strumento più efficace al fine della creazione di questo universo di brand, nel quale il fashion film viene reinterpretato, diventando una sorta di ipertesto visuale, capace di fissare dinamicamente l’immagine più significativa del soggetto che interpreta.
Dal fashion film al fashion content. Contenuti audiovisivi per la narrazione digitale del fashion brand
QUONDAM, NOEMI
2017/2018
Abstract
What is exactly a Fashion film?” This is the question I would have answered during my project. It is not simple to give a specific definition. Fashion film represents new communication tool and they are constantly evolving: there are not rules or standards to make a fashion film. This freedom about the creation of one of them is the reason why it is hard to define it. It can be narrative, conceptual, experimental or with a classic structure. In all this form it can be considered something between advertising spots and little film. Thus a fashion film is a “short movie” where a Brand tells itself and its products without commercial purposes. The connection between filmmaking and fashion has always existed. The digital revolution, social media and new technology open new roads and new opportunities, by transforming fashion films a wild land where film and creative’s directors are free to try new experience. The online world consolidates the relationship between fashion sector and audiovisual equipment and it completely makes a revolution and democratizes fashion industry and the way to communicate with the consumers within. Nowadays, by imposing web like the best media-tools for brand a product strategy, fashion brands have to readapt their communication to be always update with this new technology. Now, the collections are less important than the sounds, emotions, behavior that a brand wants to inspire. The real innovation is in the fact that a consumer want to be a part of this universe of symbols that a brand can create. Brand disappears in favor of values, desires and sense of belonging. Fashion brand needs of reaching new consumers who don’t buy a product only for its physical benefits but only for the emotions the product can offer during the consumption experience. The new consumer is always connected, active, demanding, faithful and needed of new input. To achieve this, brands need of telling themselves, of creating a spontaneous story where the consumers have to engaged. Transmedia storytelling is the most efficient tool to create the brand universe where fashion film is considerate like a visual hypertext, it is able to fix a dynamic image with a different meaning for each person who want to understand it.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
tesi_def.pdf
solo utenti autorizzati dal 12/04/2020
Descrizione: Elaborato di tesi
Dimensione
16.9 MB
Formato
Adobe PDF
|
16.9 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/147113