The publishing context is extremely wide, and with this in mind it’s been considered the target of children and childhood. Children’s publishing represents a reality in a great cultural turmoil, with a high level of visual research and design experiments. It is quite natural that interactive projects and design thinking are developed in this environment. It is important to examine the dynamics that rule relationships between children and the object that conveys narrations, be it on an analog or a digital medium, in order to deeply understand the most appropriate design methodologies. This thesis project intends to detect and examine the current design practices landscape spread through the children publishing context and to compare the translation processes, if present. The aim of the thesis is firstly to systematise theories and practices used within the design of a narrative artifact, be it analog, digital or hybrid, by collecting and analyzing case studies, in order to detect elements of continuity and innovations in each publishing category. The analysis of the case studies is to be developed by the construction and the completion of dedicated data sheets. Secondly, the thesis calls forth a question concerning the low proportion of precise informations about the subject from a Communication Design point of view; its aim is also to communicate the datas achieved by the research in order to give a tool able to support the players involved in the Design process.
L’editoria per l’infanzia si presenta come un contesto in grande fermento, in cui è presente, dal punto di vista progettuale, un alto livello di sperimentazione e in cui è naturale che attecchisca una tipologia di progettazione volta all’interattività e al coinvolgimento fisico, intellettivo ed emotivo del fruitore. Risulta quindi importante indagare le dinamiche presenti nel rapporto tra il bambino e l’oggetto della narrazione, sia essa su un supporto analogico o digitale, per poter comprendere le metodologie di progettazione più adeguate. L’elaborato si pone dunque come obiettivo quello di individuare e analizzare il panorama attuale delle teorie e pratiche diffuse nella progettazione di prodotti editoriali per l’infanzia, e di confrontarne, dove presenti, i processi di traduzione. Scopo di questa tesi è in primo luogo quello di sistematizzare le teorie e le pratiche impiegate nella progettazione di un artefatto narrativo, sia analogico, sia digitale, sia ibrido, attraverso la raccolta e l’analisi di casi studio che permettano di individuare gli elementi di continuità e di innovazione di ciascuna tipologia editoriale; l’analisi di questi casi studio è da svolgere tramite la costruzione e la compilazione di apposite schede. In secondo luogo la tesi solleva un quesito relativo alla scarsa presenza di informazioni puntuali e approfondite sull’argomento dal punto di vista del Design della Comunicazione; si pone dunque l’obiettivo di comunicare i dati e i risultati ottenuti dalla ricerca per fornire uno strumento di supporto e approfondimento alle figure che possono trarne un vantaggio.
Editoria interattiva per l'infanzia. Gli elementi della progettazione analogica, digitale e ibrida
FUSCO, ALICE
2017/2018
Abstract
The publishing context is extremely wide, and with this in mind it’s been considered the target of children and childhood. Children’s publishing represents a reality in a great cultural turmoil, with a high level of visual research and design experiments. It is quite natural that interactive projects and design thinking are developed in this environment. It is important to examine the dynamics that rule relationships between children and the object that conveys narrations, be it on an analog or a digital medium, in order to deeply understand the most appropriate design methodologies. This thesis project intends to detect and examine the current design practices landscape spread through the children publishing context and to compare the translation processes, if present. The aim of the thesis is firstly to systematise theories and practices used within the design of a narrative artifact, be it analog, digital or hybrid, by collecting and analyzing case studies, in order to detect elements of continuity and innovations in each publishing category. The analysis of the case studies is to be developed by the construction and the completion of dedicated data sheets. Secondly, the thesis calls forth a question concerning the low proportion of precise informations about the subject from a Communication Design point of view; its aim is also to communicate the datas achieved by the research in order to give a tool able to support the players involved in the Design process.File | Dimensione | Formato | |
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