An orator who uses humor effectively manages to create a harmonious relationship with the audience: on the one hand because good humor procures interest in those who have aroused him, in the other because his sharpness is admired. The communication act therefore does not consist in the simple transfer of a message, but in that of textual stimuli. The irony assigns great power to the recipients of the message: that of understanding what the sender really intends to say. Humor stimulates the viewer's intelligence by requiring an effort to understand, to resolve the incongruity, and generates a satisfaction given by the interpretation of an unusual semantic arrangement. Humor must always be calibrated on the encyclopedia of the target because its appreciation depends on socio-demographic factors (nationality, age, sex, intelligence, degree of self-esteem, historical moment). The audience constantly evaluates the media offer, trying to establish its potential value as a resource for sharing. There is no simple recipe to create content that resonates with people and sometimes the provocation is a noise that dominates information. All this is at the expense of communication itself: it can attract antipathy, the message is forgotten or even considered with hostility. If you want to promote the authoritativeness of the brand and induce consumer confidence, it is better to use irony with caution. The main objective of the following work is to study the motivations that push a company to choose to communicate through irony, as well as to verify the effects produced at the media level, starting from some cases of the past up to the analysis of recent news which caused a sensation. Although the memory of the network offers us a boundless archive of news, these latter paradoxically remain less impressed in our mind. The information we receive every day follows one another with a speed that prevents long-term sedimentation in our memory, leading to a superficial reading and, therefore, to a higher risk of misunderstanding the contents. The goal is to suggest guidelines that can be taken as a reference point for the development of a communication that makes effective use of irony, avoiding falling into errors like those of some of the cases that will be analyzed in the following chapters.
Un oratore che usa l’umorismo in modo efficace riesce a creare un rapporto di sintonia con l’uditorio: da una parte perché il buonumore procura interesse verso chi lo ha suscitato, dall’altra perché si ammira la sua acutezza. L’atto di comunicazione non consiste quindi nel semplice trasferimento di un messaggio, bensì in quello di stimoli testuali. L’ironia assegna ai destinatari del messaggio un grande potere: quello di capire ciò che il mittente intende realmente dire. L’umorismo stimola l’intelligenza dello spettatore richiedendo uno sforzo di comprensione, di risoluzione dell’incongruenza, e genera una soddisfazione data dall’interpretazione di un’insolita disposizione semantica. L’umorismo va sempre calibrato sull’enciclopedia del target perché il suo apprezzamento dipende da fattori di ordine socio-demografico (nazionalità, età, sesso, intelligenza, grado di autostima, momento storico). L’audience valuta costantemente l’offerta dei media, cercando di stabilirne il valore potenziale come risorsa per la condivisione. Non esiste una ricetta semplice per creare contenuti che abbiano risonanza tra le persone e talvolta la provocazione è un rumore che sovrasta l’informazione. Tutto questo va a discapito della comunicazione stessa: può attirare antipatia, il messaggio viene dimenticato o addirittura considerato con ostilità. Se si vuole promuovere l’autorevolezza del marchio nonché indurre fiducia nel consumatore, meglio impiegare con cautela l’ironia. L’obiettivo principale del seguente lavoro è quello di studiare le motivazioni che spingono un’azienda a scegliere di comunicare mediante l’ironia, come pure verificare gli effetti prodotti a livello mediatico, partendo da alcuni casi del passato fino all’analisi di notizie recenti che hanno fatto scalpore. Nonostante la memoria della rete ci offra uno sconfinato archivio di notizie, queste ultime paradossalmente rimangono meno impresse nella nostra mente. Le informazioni che recepiamo ogni giorno si susseguono con una velocità tale da impedire una sedimentazione a lungo termine nella nostra memoria, portando a una lettura superficiale e, quindi, a un più alto rischio di fraintendimento dei contenuti. L'obiettivo è quello di suggerire delle guidelines che possano essere prese come punto di riferimento per lo sviluppo di una comunicazione che faccia un uso efficace dell'ironia, evitando di cadere in errori come quelli di alcuni dei casi che saranno analizzati nei capitoli seguenti.
Ironia : maneggiare con cura. Quando l'umorismo diventa un'arma a doppio taglio
PIRRONE, MARIA
2017/2018
Abstract
An orator who uses humor effectively manages to create a harmonious relationship with the audience: on the one hand because good humor procures interest in those who have aroused him, in the other because his sharpness is admired. The communication act therefore does not consist in the simple transfer of a message, but in that of textual stimuli. The irony assigns great power to the recipients of the message: that of understanding what the sender really intends to say. Humor stimulates the viewer's intelligence by requiring an effort to understand, to resolve the incongruity, and generates a satisfaction given by the interpretation of an unusual semantic arrangement. Humor must always be calibrated on the encyclopedia of the target because its appreciation depends on socio-demographic factors (nationality, age, sex, intelligence, degree of self-esteem, historical moment). The audience constantly evaluates the media offer, trying to establish its potential value as a resource for sharing. There is no simple recipe to create content that resonates with people and sometimes the provocation is a noise that dominates information. All this is at the expense of communication itself: it can attract antipathy, the message is forgotten or even considered with hostility. If you want to promote the authoritativeness of the brand and induce consumer confidence, it is better to use irony with caution. The main objective of the following work is to study the motivations that push a company to choose to communicate through irony, as well as to verify the effects produced at the media level, starting from some cases of the past up to the analysis of recent news which caused a sensation. Although the memory of the network offers us a boundless archive of news, these latter paradoxically remain less impressed in our mind. The information we receive every day follows one another with a speed that prevents long-term sedimentation in our memory, leading to a superficial reading and, therefore, to a higher risk of misunderstanding the contents. The goal is to suggest guidelines that can be taken as a reference point for the development of a communication that makes effective use of irony, avoiding falling into errors like those of some of the cases that will be analyzed in the following chapters.File | Dimensione | Formato | |
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