Today’s society makes individuals, in some cases knowingly, producers of digital traces (in the form of data). This can define them as an individual or as part of a group. Throughout the last decade the need to analyze and understand people’s behaviour online and offline, brought the study of digital traces to be the focus of substantial research. It is in this multidisciplinary context that Digital Methods (DM) are thought: approaches and digital tools that allow the extraction and study of data produced in the web, according to the characteristics of the platform from which the data is gathered. In a different context the Human Centered Design (HCD) has been developed as a creative approach to problem solving that involves directly the users in the entire design process, designed by their perspective. Currently HCD is the most used approach in the creation of products and services, and for IDEO it is a process that consist in three project-phases: inspiration, ideation and implementation. This MA thesis project is intended to explore a syncretism between the two approaches previously submitted, through the creation of a data-driven methodkit, to be used in the ideation phase. The methodkit takes and applies the Digital Methods tools in the creation of products and services in order to generate new ideas. The methodkit, made up of six methods based on tools already known by UX and Service designers, aims to encourage and facilitate the ideas generation process during co-design sessions. Thanks to the six methods the designer could use the digital traces as stimulus in order to do the ideation phase from an alternative perspective. In order to give the chance to work and test the validity of the Method-kit the six methods have become part of a website (www.ddim.it), in which the user can find everything he needs to start using them. In conclusion, the hope is that, thanks the launch of the website and the desirable growing number of case studies that this new ideation approach will use, an ever-increasing production of knowledge related to the hybridization between Digital Methods and Human Centered Design will be achieved.

La società odierna rende l’individuo, consapevolmente o meno, produttore di tracce digitali sul web sotto forma di dati che ne definiscono le caratteristiche, sia come singolo che come unità parte di un gruppo. Nel corso degli anni la necessità di analizzare e comprendere le relazioni tra il comportamento degli individui online e offline, ha portato lo studio delle tracce digitali al centro di ricerche scientifiche, avanzando la tesi che le suddette tracce permettano di confrontarsi direttamente con lo studio della cultura offline. È in questo ambiente multidisciplinare che nascono i Digital Methods (DM): strumenti digitali che permettono di estrarre e analizzare i dati prodotti dagli utenti nel web, secondo le caratteristiche specifiche della piattaforma da cui sono estratti. In un contesto diverso, invece, si sviluppa lo Human Centered Design (HCD), un approccio progettuale che coinvolge attivamente gli utenti, potenziali fruitori del servizio, ponendoli al centro del processo di design. Questo approccio è attualmente la pratica principale utilizzata per la realizzazione di servizi o prodotti e, secondo la filosofia IDEO, può essere ricondotto a tre fasi progettuali: inspiration, ideation e implementation. Il progetto di tesi propone un sincretismo tra i due contesti presentati attraverso la progettazione di un Method-kit data-driven, dedicato alla fase di ideazione del processo progettuale, adottante tecniche proprie dei Digital Methods. Il Method-kit, si pone l’obiettivo di stimolare e facilitare la generazione di idee all’interno di un contesto co-progettuale. Al fine di garantire all’utente l’opportunità di sperimentare sul campo l’efficacia del Method-kit, in seguito alla fase di test, i sei metodi teorizzati sono stati integrati all’interno di un sito web, contenente approfondimenti, guide passo-passo, casi studio e presentazioni di piattaforme e strumenti da utilizzare per l’estrazione di dati online. In conclusione, con il lancio della piattaforma web, si auspica di poter raggiungere una produzione sempre maggiore di conoscenza relativa all'ibridazione tra Digital Methods e Human Centered Design, attraverso la progettazione di un numero sempre più rilevante di casi studio.

Digital driven ideation methods. Sei metodi data-driven per ideare e co-progettare

FLAIM, GIACOMO
2017/2018

Abstract

Today’s society makes individuals, in some cases knowingly, producers of digital traces (in the form of data). This can define them as an individual or as part of a group. Throughout the last decade the need to analyze and understand people’s behaviour online and offline, brought the study of digital traces to be the focus of substantial research. It is in this multidisciplinary context that Digital Methods (DM) are thought: approaches and digital tools that allow the extraction and study of data produced in the web, according to the characteristics of the platform from which the data is gathered. In a different context the Human Centered Design (HCD) has been developed as a creative approach to problem solving that involves directly the users in the entire design process, designed by their perspective. Currently HCD is the most used approach in the creation of products and services, and for IDEO it is a process that consist in three project-phases: inspiration, ideation and implementation. This MA thesis project is intended to explore a syncretism between the two approaches previously submitted, through the creation of a data-driven methodkit, to be used in the ideation phase. The methodkit takes and applies the Digital Methods tools in the creation of products and services in order to generate new ideas. The methodkit, made up of six methods based on tools already known by UX and Service designers, aims to encourage and facilitate the ideas generation process during co-design sessions. Thanks to the six methods the designer could use the digital traces as stimulus in order to do the ideation phase from an alternative perspective. In order to give the chance to work and test the validity of the Method-kit the six methods have become part of a website (www.ddim.it), in which the user can find everything he needs to start using them. In conclusion, the hope is that, thanks the launch of the website and the desirable growing number of case studies that this new ideation approach will use, an ever-increasing production of knowledge related to the hybridization between Digital Methods and Human Centered Design will be achieved.
ARC III - Scuola del Design
16-apr-2019
2017/2018
La società odierna rende l’individuo, consapevolmente o meno, produttore di tracce digitali sul web sotto forma di dati che ne definiscono le caratteristiche, sia come singolo che come unità parte di un gruppo. Nel corso degli anni la necessità di analizzare e comprendere le relazioni tra il comportamento degli individui online e offline, ha portato lo studio delle tracce digitali al centro di ricerche scientifiche, avanzando la tesi che le suddette tracce permettano di confrontarsi direttamente con lo studio della cultura offline. È in questo ambiente multidisciplinare che nascono i Digital Methods (DM): strumenti digitali che permettono di estrarre e analizzare i dati prodotti dagli utenti nel web, secondo le caratteristiche specifiche della piattaforma da cui sono estratti. In un contesto diverso, invece, si sviluppa lo Human Centered Design (HCD), un approccio progettuale che coinvolge attivamente gli utenti, potenziali fruitori del servizio, ponendoli al centro del processo di design. Questo approccio è attualmente la pratica principale utilizzata per la realizzazione di servizi o prodotti e, secondo la filosofia IDEO, può essere ricondotto a tre fasi progettuali: inspiration, ideation e implementation. Il progetto di tesi propone un sincretismo tra i due contesti presentati attraverso la progettazione di un Method-kit data-driven, dedicato alla fase di ideazione del processo progettuale, adottante tecniche proprie dei Digital Methods. Il Method-kit, si pone l’obiettivo di stimolare e facilitare la generazione di idee all’interno di un contesto co-progettuale. Al fine di garantire all’utente l’opportunità di sperimentare sul campo l’efficacia del Method-kit, in seguito alla fase di test, i sei metodi teorizzati sono stati integrati all’interno di un sito web, contenente approfondimenti, guide passo-passo, casi studio e presentazioni di piattaforme e strumenti da utilizzare per l’estrazione di dati online. In conclusione, con il lancio della piattaforma web, si auspica di poter raggiungere una produzione sempre maggiore di conoscenza relativa all'ibridazione tra Digital Methods e Human Centered Design, attraverso la progettazione di un numero sempre più rilevante di casi studio.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/147161