We live in a world that is expanding so much every day that is barely possible to see its edges. Internet allows people to know each other, giving the opportunity to discover many new things. Therefore, today’s world culture is diversified. How to allow multi-source cultures to merge and show their value is a problem and a challenge that we need to face. I’m addressing my project to children because they are open-minded, they have no restrictions about different cultures, they can get rid of geographic and cultural constraints to the greatest extent possible, thereby with better and faster acceptance of different cultures. For children to better understand different cultures, visual communication is a current and effective mean. This is why this project, through Chinese paintings, tries to introduce a different culture to Western children. Introducing a different culture through painting is a way to easily communicate. Drawings overcome communication and language obstacles, and this is the reason I find interesting to use drawings as a mean of discovery. But the focus on painting is also an attempt to give art the importance it is now loosing in a world where technology is the protagonist. Art and history can be perceived as boring by todays demanding audience, as they are surrounded by new and more interesting offers. Cultural institutions are trying to adapt, and with great effort and creativity, offering new and modern systems of communcating and learning. In this sense, DuHua sets itself as a new and possible alternative to learn art and history. But how does DuHua work? By presenting seven paintings all coming from the Forbidden City, and that have been chosen wih the help of the director of the Department of Calligraphy and Painting of the Palace Museum. For every painting, specific elements will be analyzed – animals, plants, objects - and the discovering of them will happen through the use of an app and of Augmented Reality. I chose Augmented Reality as it is one of the main features of the new publishing era and a new tool for the cultural heritage learning. The idea of not using just a traditional book is to give children a funnier experience, a new and modern way of approaching and discovering art and culture. This is a project addressed to everyone, introducing and making it possible to discover a different culture, and hopefully, to appreciate it.

Viviamo in un mondo che si sta espandendo cosi tanto che risulta ormai impossibile identificarne i confini. Internet offre la possibilità di conoscere il mondo che, proprio per questo, risulta estremamente diversificato. Ma come poter far incontrare e, dove possibile, unire culture e modi di vivere e pensare è una sfida che si fa sempre più crescente. Questo progetto è indirizzato ai bambini, che più di tutti hanno una mente aperta e non inquinata da pregiudizi riguardo culture diverse, che sono in grado di eliminare barriere geografiche e culturali con la loro curiosità, e cosi facendo apprendere e accettare più velocemente la diversità. Per poter apprendere ed entrare in contatto con “l’altro”, la comunicazione visiva risulta essere un canale e mezzo efficace. Questa è la ragione per cui, in questo progetto, tramite i dipinti cinesi si tenta di presentare una cultura diversa ad un’audience occidentale. Il disegno oltrepassa le barriere comunicative, ed è per questa ragione che ritengo interessante poter aver un approccio visuale (ma non solo) per apprendere. Il focus sulla pittura è dato anche dall’intenzione, se possibile, di poter tornare a dare risalto a questo ambito da sempre cosi importante per noi e che risulta perdere consistenza e rilevanza in un mondo in cui la tecnologia fa da padrona. La storia e l’arte vengono spesso percepite come noiose da un pubblico che, grazie a numerose e sempre migliori offerte, esige nuovi e più interessanti stimoli. Le istituzioni culturali si trovano quindi in difficoltà, e sempre più, con grandi sforzi e spirito d’inventiva, tentano di proporre nuovi sistemi di comunicazione e apprendimento. In questo senso, DuHua si pone come una nuova e possibile alternativa per poter apprendere la storia e l’arte. Ma come lavora DuHua? Presentando sette dipinti scelti con cura grazie all’aiuto della direttrice del Dipartimento di Calligrafia e Pittura del Palace Museum, nella Città Proibita. Per ogni dipinto vengono analizzati specifici elementi, ma la loro scoperta viene effettuata grazie all’intervento della sopra citata tecnologia. La scelta ricade sull’utilizzo della Realtà Aumentata che, ad oggi, è considerata uno degli elementi fondanti della nuova editoria e mezzo efficace per una nuova e accattivanete comunicazione museale. Il progetto si sviluppa su due piani, quello analogico del libro tradizionale, e quello digitale dell’app e della realtà aumentata, rendendo possibile una più stimolante e divertente esperienza di scoperta e apprendimento.

DuHua. Reading paintings today

CADELLI, LUISA
2017/2018

Abstract

We live in a world that is expanding so much every day that is barely possible to see its edges. Internet allows people to know each other, giving the opportunity to discover many new things. Therefore, today’s world culture is diversified. How to allow multi-source cultures to merge and show their value is a problem and a challenge that we need to face. I’m addressing my project to children because they are open-minded, they have no restrictions about different cultures, they can get rid of geographic and cultural constraints to the greatest extent possible, thereby with better and faster acceptance of different cultures. For children to better understand different cultures, visual communication is a current and effective mean. This is why this project, through Chinese paintings, tries to introduce a different culture to Western children. Introducing a different culture through painting is a way to easily communicate. Drawings overcome communication and language obstacles, and this is the reason I find interesting to use drawings as a mean of discovery. But the focus on painting is also an attempt to give art the importance it is now loosing in a world where technology is the protagonist. Art and history can be perceived as boring by todays demanding audience, as they are surrounded by new and more interesting offers. Cultural institutions are trying to adapt, and with great effort and creativity, offering new and modern systems of communcating and learning. In this sense, DuHua sets itself as a new and possible alternative to learn art and history. But how does DuHua work? By presenting seven paintings all coming from the Forbidden City, and that have been chosen wih the help of the director of the Department of Calligraphy and Painting of the Palace Museum. For every painting, specific elements will be analyzed – animals, plants, objects - and the discovering of them will happen through the use of an app and of Augmented Reality. I chose Augmented Reality as it is one of the main features of the new publishing era and a new tool for the cultural heritage learning. The idea of not using just a traditional book is to give children a funnier experience, a new and modern way of approaching and discovering art and culture. This is a project addressed to everyone, introducing and making it possible to discover a different culture, and hopefully, to appreciate it.
ARC III - Scuola del Design
16-apr-2019
2017/2018
Viviamo in un mondo che si sta espandendo cosi tanto che risulta ormai impossibile identificarne i confini. Internet offre la possibilità di conoscere il mondo che, proprio per questo, risulta estremamente diversificato. Ma come poter far incontrare e, dove possibile, unire culture e modi di vivere e pensare è una sfida che si fa sempre più crescente. Questo progetto è indirizzato ai bambini, che più di tutti hanno una mente aperta e non inquinata da pregiudizi riguardo culture diverse, che sono in grado di eliminare barriere geografiche e culturali con la loro curiosità, e cosi facendo apprendere e accettare più velocemente la diversità. Per poter apprendere ed entrare in contatto con “l’altro”, la comunicazione visiva risulta essere un canale e mezzo efficace. Questa è la ragione per cui, in questo progetto, tramite i dipinti cinesi si tenta di presentare una cultura diversa ad un’audience occidentale. Il disegno oltrepassa le barriere comunicative, ed è per questa ragione che ritengo interessante poter aver un approccio visuale (ma non solo) per apprendere. Il focus sulla pittura è dato anche dall’intenzione, se possibile, di poter tornare a dare risalto a questo ambito da sempre cosi importante per noi e che risulta perdere consistenza e rilevanza in un mondo in cui la tecnologia fa da padrona. La storia e l’arte vengono spesso percepite come noiose da un pubblico che, grazie a numerose e sempre migliori offerte, esige nuovi e più interessanti stimoli. Le istituzioni culturali si trovano quindi in difficoltà, e sempre più, con grandi sforzi e spirito d’inventiva, tentano di proporre nuovi sistemi di comunicazione e apprendimento. In questo senso, DuHua si pone come una nuova e possibile alternativa per poter apprendere la storia e l’arte. Ma come lavora DuHua? Presentando sette dipinti scelti con cura grazie all’aiuto della direttrice del Dipartimento di Calligrafia e Pittura del Palace Museum, nella Città Proibita. Per ogni dipinto vengono analizzati specifici elementi, ma la loro scoperta viene effettuata grazie all’intervento della sopra citata tecnologia. La scelta ricade sull’utilizzo della Realtà Aumentata che, ad oggi, è considerata uno degli elementi fondanti della nuova editoria e mezzo efficace per una nuova e accattivanete comunicazione museale. Il progetto si sviluppa su due piani, quello analogico del libro tradizionale, e quello digitale dell’app e della realtà aumentata, rendendo possibile una più stimolante e divertente esperienza di scoperta e apprendimento.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
LuisaCadelli_875396_Tesi.pdf

non accessibile

Descrizione: Elaborato Tesi di Laurea
Dimensione 53.04 MB
Formato Adobe PDF
53.04 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/147207