This thesis deals with the analysis and design of an automatic transmission of a motorbike equipped with a clutch by wire technology. The main contributions proposed in this work are the innovative control logic developed in order to automatically manage the transmission without the need of the pilot. The design of this strategies require lots of effort during the identification process to properly derive a control oriented description of the system due to the high-non linearities. Therefore, an ad hoc solution is required in the project of the regulators in order to fulfill the prescribed requirements. In particular the implemented strategies deal with the automatic starting manouvre, the management of an automatic gear shift and the automatic disengagement of the clutch when the vehicle is still. The obtained results has been verified by experimental test done by a professional rider on a track and assume relevant meaning from the experimental point of view.
Il lavoro svolto affronta l'analisi ed lo sviluppo di un cambio automatico di una motocicletta equipaggiata di frizione by-wire. Gli aspetti innovativi del lavoro proposto sono quelli di presentare una logica di controllo automatica della trasmissione di una moto che consente al pilota di non dover gestire la frizione durante la guida. Al fine di realizzare le suddetta strategia è stata svolta un'intensa analisi di identificazione del sistema per ottenere un'adeguata descrizione del modello a causa delle non linearità presenti nel sistema. Il progetto dei regolatori ha richiesto dunque delle soluzioni ad hoc per soddisfare le prestazioni richieste. In particolare sono state implementate strategie che consentono la partenza automatica, la gestione della manovra di cambio marcia e di quella di fermata. I risultati ottenuti sono stati verificati attraverso prove eseguite da un collaudatore in pista e assumono un valore rilevante dal punto di vista sperimentale.
Analisi e sviluppo di un sistema per la gestione di un cambio automatico di una motocicletta equipaggiata di frizione by-wire
CHINELLO, STEFANO
2018/2019
Abstract
This thesis deals with the analysis and design of an automatic transmission of a motorbike equipped with a clutch by wire technology. The main contributions proposed in this work are the innovative control logic developed in order to automatically manage the transmission without the need of the pilot. The design of this strategies require lots of effort during the identification process to properly derive a control oriented description of the system due to the high-non linearities. Therefore, an ad hoc solution is required in the project of the regulators in order to fulfill the prescribed requirements. In particular the implemented strategies deal with the automatic starting manouvre, the management of an automatic gear shift and the automatic disengagement of the clutch when the vehicle is still. The obtained results has been verified by experimental test done by a professional rider on a track and assume relevant meaning from the experimental point of view.File | Dimensione | Formato | |
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