The aim of this thesis project is to follow in detail the design of an energetically efficient school, located in Italy and build a guide for the designer to follow, highlighting for each step; criteria, goals, possibilities and aspect to consider. The object of the study has been chosen according to latest tendency in Italian context, in fact, during the last year the Italian government has published many contests regarding the refurbishment or the construction of new efficient school buildings all across the country. The necessity to do this large-scale intervention, comes from the common goals of reduction of global warming, from the poor conditions of such building in our territory and from the necessity to renew and improve our teaching system. Once spotted project requirements and expectancies, main parameters on which the designer should act, will be discussed. Basing on them it will be shown how to improve building performances going in detail mainly for the passive design. The design is improved always trying to find the best compromise between performances and comfort. Building efficiency won’t be intended only as energy efficiency, but other aspects related to water management and urban environment improvement will be considered. In general the philosophy of this work is to show that, thanks to new technologies and greater attention to the issues of sustainability and recovery of natural balance at various levels, building can be can be an important part of this improvement process. Buildings are not just an "instrument" of well-being, but also icons of modernity and a source of inspiration. In this sense schools must be one of the best examples of this tendency and become educational materials themselves, to provide children with the first knowledge about these issues.

Lo scopo di questo progetto di tesi è di seguire in dettaglio il progetto di una scuola energeticamente efficiente, situata in Italia e costruire una guida che il progettista possa seguire, evidenziando per ogni passaggio; criteri, obiettivi, possibilità e aspetti da considerare. L'oggetto dello studio è stato scelto in base all'ultima tendenza del contesto italiano, infatti lo scorso anno il governo italiano ha provveduto alla pubblicazione di numerosi concorsi relativi alla ristrutturazione o alla costruzione di nuovi edifici scolastici efficienti in tutto il paese. La necessità di promuovere questo intervento su larga scala, deriva dagli obiettivi comuni di riduzione del riscaldamento globale, dalle cattive condizioni di tale edificio nel nostro territorio e dalla necessità di rinnovare e migliorare il nostro sistema di insegnamento. Una volta individuati i requisiti del progetto e le aspettative, saranno discussi i parametri principali su cui il progettista dovrebbe agire. In base a questi verrà mostrato come migliorare le performance degli edifici andando nel dettaglio principalmente per il design passivo. Il progetto è migliorato cercando sempre di trovare il miglior compromesso tra prestazioni e comfort. L'efficienza degli edifici non sarà intesa solo come efficienza energetica, ma saranno presi in considerazione altri aspetti relativi alla gestione delle acque e al miglioramento dell'ambiente urbano. In generale, la filosofia di questo lavoro è mostrare che, grazie alle nuove tecnologie e una maggiore attenzione ai temi della sostenibilità e del recupero dell'equilibrio naturale, a vari livelli, le costruzioni possono essere una parte importante di questo processo di miglioramento. Gli edifici non sono solo uno "strumento" di benessere, ma anche icone della modernità e fonte di ispirazione. In questo senso, le scuole devono essere uno dei migliori esempi di questa tendenza e diventare essi stessi materiali educativi, per fornire ai bambini la prima conoscenza riguardo queste problematiche.

Analysis of different design options for a nearly zero energy school building in Savogna d'Isonzo (GO). Building massing and preliminary energy optimization

De MEI, KEVIN
2017/2018

Abstract

The aim of this thesis project is to follow in detail the design of an energetically efficient school, located in Italy and build a guide for the designer to follow, highlighting for each step; criteria, goals, possibilities and aspect to consider. The object of the study has been chosen according to latest tendency in Italian context, in fact, during the last year the Italian government has published many contests regarding the refurbishment or the construction of new efficient school buildings all across the country. The necessity to do this large-scale intervention, comes from the common goals of reduction of global warming, from the poor conditions of such building in our territory and from the necessity to renew and improve our teaching system. Once spotted project requirements and expectancies, main parameters on which the designer should act, will be discussed. Basing on them it will be shown how to improve building performances going in detail mainly for the passive design. The design is improved always trying to find the best compromise between performances and comfort. Building efficiency won’t be intended only as energy efficiency, but other aspects related to water management and urban environment improvement will be considered. In general the philosophy of this work is to show that, thanks to new technologies and greater attention to the issues of sustainability and recovery of natural balance at various levels, building can be can be an important part of this improvement process. Buildings are not just an "instrument" of well-being, but also icons of modernity and a source of inspiration. In this sense schools must be one of the best examples of this tendency and become educational materials themselves, to provide children with the first knowledge about these issues.
MAININI, ANDREA GIOVANNI
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
16-apr-2019
2017/2018
Lo scopo di questo progetto di tesi è di seguire in dettaglio il progetto di una scuola energeticamente efficiente, situata in Italia e costruire una guida che il progettista possa seguire, evidenziando per ogni passaggio; criteri, obiettivi, possibilità e aspetti da considerare. L'oggetto dello studio è stato scelto in base all'ultima tendenza del contesto italiano, infatti lo scorso anno il governo italiano ha provveduto alla pubblicazione di numerosi concorsi relativi alla ristrutturazione o alla costruzione di nuovi edifici scolastici efficienti in tutto il paese. La necessità di promuovere questo intervento su larga scala, deriva dagli obiettivi comuni di riduzione del riscaldamento globale, dalle cattive condizioni di tale edificio nel nostro territorio e dalla necessità di rinnovare e migliorare il nostro sistema di insegnamento. Una volta individuati i requisiti del progetto e le aspettative, saranno discussi i parametri principali su cui il progettista dovrebbe agire. In base a questi verrà mostrato come migliorare le performance degli edifici andando nel dettaglio principalmente per il design passivo. Il progetto è migliorato cercando sempre di trovare il miglior compromesso tra prestazioni e comfort. L'efficienza degli edifici non sarà intesa solo come efficienza energetica, ma saranno presi in considerazione altri aspetti relativi alla gestione delle acque e al miglioramento dell'ambiente urbano. In generale, la filosofia di questo lavoro è mostrare che, grazie alle nuove tecnologie e una maggiore attenzione ai temi della sostenibilità e del recupero dell'equilibrio naturale, a vari livelli, le costruzioni possono essere una parte importante di questo processo di miglioramento. Gli edifici non sono solo uno "strumento" di benessere, ma anche icone della modernità e fonte di ispirazione. In questo senso, le scuole devono essere uno dei migliori esempi di questa tendenza e diventare essi stessi materiali educativi, per fornire ai bambini la prima conoscenza riguardo queste problematiche.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/147490