Abstract The idea of slow tourism, intended as motivational and experiential tourism that allows the traveler to know the territory that crosses, is becoming more and more in recent years. Cycling, for example, allows you to appreciate the emerging environmental and cultural resources and allows you to get in touch with the landscape, the culture and the tradition. The presence of a cycle track also offers opportunities for new forms of entrepreneurship and work, through the implementation of a process of requalification of minor real estate that are no longer in use. The design and development of a cycle track is mainly based on the tourist attractiveness of the territory it crosses. The aim of this thesis is to identify and evaluate the tourist attractiveness index and therefore the aspects that increase the interest for a place. To understand the attractiveness of tourism, the use of a multicriteria approach is more realistic, since it allows to consider the different points of view and the many characteristics that contribute to increase the interest for a place. The Multicriteria-Spatial Decision Support System (MC-SDSS) is based on the combination of GIS, Geographic Information System, and MCDA, Multi-Criteria Decision Analysis, and considers both the geographic data and the decision-maker's preferences. The Multicriteria-Spatial Decision Support System is a useful tool for the design of pedestrian paths, as it allows to identify areas with an attractivity index suitable to offer the services and attractions necessary for the development of a cycloway. This instrument can be used both as a support for the development of already designed tracks, such as the Vento cycle, and as a guide for the projects of new pedestrian tracks. Moreover, the Multicriteria-Spatial Decision Support System can be used as a support to the development policies of tourism and cultural heritage, as it allows to design for values. Through the analysis of the territory it is possible to identify the areas with greater or lesser tourist attractiveness and the municipalities on which to concentrate the projects of development and improvement of the tourism.

Abstract L’idea di turismo lento, inteso come turismo motivazionale ed esperienziale che permette al viaggiatore di conoscere il territorio che attraversa, si sta affermando sempre di più negli ultimi anni. Il cicloturismo, ad esempio, consente di apprezzare le risorse ambientali e culturali emergenti e permette di entrare in contatto con il paesaggio, la cultura e la tradizione. La presenza di una pista ciclabile, inoltre, offre occasioni di nuove forme di imprenditorialità e lavoro, mediante l’attuazione di un processo di riqualificazione del patrimonio immobiliare minore non più in uso. La progettazione e lo sviluppo di una pista ciclabile, si basa principalmente sull’attrattività turistica del territorio che attraversa. L’obiettivo di questa tesi consiste nell’individuare e valutare l’indice di attrattività turistica e quindi gli aspetti che aumentano l’interesse per un luogo. Per comprendere l’attrattività turistica risulta più realistico l’uso di un approccio multicriterio, in quanto permette di considerare i diversi punti di vista e le molteplici caratteristiche che contribuiscono ad aumentare l’interesse per un luogo. L’Analisi Multicriteria Spazializzata, si basa sulla combinazione di GIS, Sistema Informatico Geografico, e AMC, Analisi Multicriteria, e considera sia i dati geografici che le preferenze del decisore. L’Analisi Multicriteria Spazializzata risulta essere uno strumento utile per la progettazione dei percorsi ciclopedonali, in quanto permette di individuare le aree con un indice di attrattività adatto ad offrire i servizi e le attrazioni necessari per lo sviluppo di una ciclovia. Questo strumento può essere utilizzato sia come supporto allo sviluppo di tracciati già progettati, come la ciclovia Vento, sia come guida per i progetti di nuove piste ciclopedonali. Inoltre, l’Analisi Multicriteria Spazializzata può essere utilizzata come supporto alle politiche di sviluppo del turismo e del patrimonio culturale, in quanto permette di progettare per valori. Attraverso l’analisi del territorio è possibile identificare le aree con maggiore o minore attrattività turistica e i comuni su cui concentrare i progetti di sviluppo e di miglioramento del turismo.

Valutare l'attrattività turistica lungo i percorsi lenti : il contributo operativo dell'analisi multicriteria spazializzata

MOTTADELLI, MARTA
2017/2018

Abstract

Abstract The idea of slow tourism, intended as motivational and experiential tourism that allows the traveler to know the territory that crosses, is becoming more and more in recent years. Cycling, for example, allows you to appreciate the emerging environmental and cultural resources and allows you to get in touch with the landscape, the culture and the tradition. The presence of a cycle track also offers opportunities for new forms of entrepreneurship and work, through the implementation of a process of requalification of minor real estate that are no longer in use. The design and development of a cycle track is mainly based on the tourist attractiveness of the territory it crosses. The aim of this thesis is to identify and evaluate the tourist attractiveness index and therefore the aspects that increase the interest for a place. To understand the attractiveness of tourism, the use of a multicriteria approach is more realistic, since it allows to consider the different points of view and the many characteristics that contribute to increase the interest for a place. The Multicriteria-Spatial Decision Support System (MC-SDSS) is based on the combination of GIS, Geographic Information System, and MCDA, Multi-Criteria Decision Analysis, and considers both the geographic data and the decision-maker's preferences. The Multicriteria-Spatial Decision Support System is a useful tool for the design of pedestrian paths, as it allows to identify areas with an attractivity index suitable to offer the services and attractions necessary for the development of a cycloway. This instrument can be used both as a support for the development of already designed tracks, such as the Vento cycle, and as a guide for the projects of new pedestrian tracks. Moreover, the Multicriteria-Spatial Decision Support System can be used as a support to the development policies of tourism and cultural heritage, as it allows to design for values. Through the analysis of the territory it is possible to identify the areas with greater or lesser tourist attractiveness and the municipalities on which to concentrate the projects of development and improvement of the tourism.
DELL'OVO, MARTA
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
15-apr-2019
2017/2018
Abstract L’idea di turismo lento, inteso come turismo motivazionale ed esperienziale che permette al viaggiatore di conoscere il territorio che attraversa, si sta affermando sempre di più negli ultimi anni. Il cicloturismo, ad esempio, consente di apprezzare le risorse ambientali e culturali emergenti e permette di entrare in contatto con il paesaggio, la cultura e la tradizione. La presenza di una pista ciclabile, inoltre, offre occasioni di nuove forme di imprenditorialità e lavoro, mediante l’attuazione di un processo di riqualificazione del patrimonio immobiliare minore non più in uso. La progettazione e lo sviluppo di una pista ciclabile, si basa principalmente sull’attrattività turistica del territorio che attraversa. L’obiettivo di questa tesi consiste nell’individuare e valutare l’indice di attrattività turistica e quindi gli aspetti che aumentano l’interesse per un luogo. Per comprendere l’attrattività turistica risulta più realistico l’uso di un approccio multicriterio, in quanto permette di considerare i diversi punti di vista e le molteplici caratteristiche che contribuiscono ad aumentare l’interesse per un luogo. L’Analisi Multicriteria Spazializzata, si basa sulla combinazione di GIS, Sistema Informatico Geografico, e AMC, Analisi Multicriteria, e considera sia i dati geografici che le preferenze del decisore. L’Analisi Multicriteria Spazializzata risulta essere uno strumento utile per la progettazione dei percorsi ciclopedonali, in quanto permette di individuare le aree con un indice di attrattività adatto ad offrire i servizi e le attrazioni necessari per lo sviluppo di una ciclovia. Questo strumento può essere utilizzato sia come supporto allo sviluppo di tracciati già progettati, come la ciclovia Vento, sia come guida per i progetti di nuove piste ciclopedonali. Inoltre, l’Analisi Multicriteria Spazializzata può essere utilizzata come supporto alle politiche di sviluppo del turismo e del patrimonio culturale, in quanto permette di progettare per valori. Attraverso l’analisi del territorio è possibile identificare le aree con maggiore o minore attrattività turistica e i comuni su cui concentrare i progetti di sviluppo e di miglioramento del turismo.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/147553