During every school year students spend a lot of time (about 100 hours) in the space in front of the school entrance waiting for the beginning of the lessons or simply spending time with their classmates at the end of the school day. This space plays a crucial role as it represents a transition zone between the school and the city and it is one of the first urban spaces that children are free to experience. The educational process is not confined within the classroom walls, but it continues outside. Therefore it is necessary that the school doorstep is a well-designed place, where students can exercise their autonomy, and where their creativity can be stimulated to imagine a safer, more welcoming and accessible city. The research thesis aims to assess the quality level of the spaces in front of schools and to classify the elements that contribute to the increase or reduction of attractiveness and safety. 52 schools belonging to different teaching levels and located in the province of Varese have been analysed. For each of them, on-site surveys have been carried out in order to collect information and photographs following a pre-established method which allows to compare the gathered data. However, the results of the analysis have shown that the space in front of the school is often unsuitable for children’s needs due to the presence of unpleasant or even dangerous elements that discourage people from living public space. Considering the outcomes of the research, which highlight some recurrent critical issues, project proposals are put forward with the aim of illustrating the concrete interventions in order to improve the quality of the space in front of the school.
Nel corso di ogni anno scolastico gli studenti trascorrono molto tempo (circa 100 ore) nello spazio antistante l’ingresso della scuola aspettando l’inizio delle lezioni o semplicemente passando del tempo con i compagni a fine giornata. Questo spazio assume un ruolo chiave in quanto rappresenta una zona di transizione tra la scuola e la città ed è uno dei primi spazi urbani che i bambini sono liberi di esplorare. Il processo di insegnamento non è confinato entro le mura della classe ma continua anche all’esterno. È necessario quindi che la soglia della scuola sia un luogo progettato adeguatamente, dove gli studenti possano esercitare la propria autonomia, e dove la loro creatività possa essere stimolata per immaginare una città più sicura, accogliente e accessibile. Il progetto di ricerca si pone l’obiettivo di valutare il livello di qualità degli spazi davanti alle scuole e di classificare gli elementi che contribuiscono all’aumento o alla riduzione della attrattività e della sicurezza. Sono state prese in considerazione 52 scuole appartenenti a diversi gradi di insegnamento e localizzate nella provincia di Varese. Per ciascuna di esse, è stato effettuato un sopralluogo che ha portato alla raccolta di informazioni e fotografie secondo un metodo prestabilito per poter essere successivamente confrontate. Tuttavia, i risultati delle analisi hanno evidenziato che lo spazio davanti alla scuola è spesso inadatto ai bisogni dei bambini a causa della presenza di elementi sgradevoli o addirittura pericolosi che scoraggiano le persone a frequentare lo spazio pubblico. Alla luce dei risultati dell’analisi, che hanno messo in evidenza alcune criticità ricorrenti, sono state avanzate delle proposte progettuali con l’obiettivo di illustrare concretamente gli interventi necessari per migliorare la qualità dello spazio davanti alla scuola.
Street for pupils. Reshaping areas in front of schools
MANDELLI, GIOVANNI
2017/2018
Abstract
During every school year students spend a lot of time (about 100 hours) in the space in front of the school entrance waiting for the beginning of the lessons or simply spending time with their classmates at the end of the school day. This space plays a crucial role as it represents a transition zone between the school and the city and it is one of the first urban spaces that children are free to experience. The educational process is not confined within the classroom walls, but it continues outside. Therefore it is necessary that the school doorstep is a well-designed place, where students can exercise their autonomy, and where their creativity can be stimulated to imagine a safer, more welcoming and accessible city. The research thesis aims to assess the quality level of the spaces in front of schools and to classify the elements that contribute to the increase or reduction of attractiveness and safety. 52 schools belonging to different teaching levels and located in the province of Varese have been analysed. For each of them, on-site surveys have been carried out in order to collect information and photographs following a pre-established method which allows to compare the gathered data. However, the results of the analysis have shown that the space in front of the school is often unsuitable for children’s needs due to the presence of unpleasant or even dangerous elements that discourage people from living public space. Considering the outcomes of the research, which highlight some recurrent critical issues, project proposals are put forward with the aim of illustrating the concrete interventions in order to improve the quality of the space in front of the school.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Street for pupils reshaping areas in front of schools.pdf
accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati
Descrizione: Street for pupils; reshaping areas in front of schools
Dimensione
81.12 MB
Formato
Adobe PDF
|
81.12 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/147645