The present thesis aims to investigate the influence of Indigenous culture in Australian contemporary architecture. The dissertation is built on an introductive historical and anthropological part which contextualises and systematizes Indigenous traditions, focusing on artistic expressions, ceremonies, rituals, built heritage and mythology. Taking into consideration the introductive part, the thesis deduces that the First Australians built their societies on values which are nowadays considered less important in the Western system: the relationship with the landscape and with the ancestors, community life and knowledge of the territory. This idea is furthermore supported by the lack of built or artistic heritage explicitly inclined towards the concept of permanence: very few objects, art works or buildings are left from the period which precedes European colonization. This is probably due to the system of values which didn’t prioritize material possessions. After a short digression on the meaning and the reasons behind contemporary Indigenous architecture around the world, the present work analyses four Australian projects which integrate in their design elements of Aboriginal traditions. The study of Indigenous elements in current architecture concludes that the characters of native culture to be most integrated in these projects are the ones of the mythology. Therefore, the elements to be most integrated in this field of design are the tales, or Aboriginal songs, which tell about the origin of the world. The analysis of the projects brings to other considerations; in fact, these ventures of integration of Aboriginal culture in built design are extremely oriented to economical profit, often resulting in the commodification of Indigenous traditions. Instead of spreading knowledge and awareness about Indigenous culture, these projects often focus on selling objects or promoting tours and workshops. This last concept, supported by examples, brings to the conclusions of the thesis. Aboriginal societies never prioritized material possessions in their system of beliefs; therefore why, after the arrival of Europeans and the development of Australia as a Western country with a capitalistic economic model, are these material values imposed to projects that should instead represent the best of Indigenous traditions? The dissertation concludes with the consideration that the Western economic system, extremely dominated by material values and characterized by phenomena as the one of capitalism, could reconsider some of the Indigenous beliefs allowing them to teach the Western model a lesson. Western society could learn to straighten the imbalance of values which dominates everyday life and become a more equal society.

Questo lavoro si pone l’obiettivo di indagare l’influenza della cultura indigena nell'architettura contemporanea australiana. Il lavoro poggia le basi su una parte storico-antropologica che contestualizza e pone a sistema le tradizioni indigene, concentrandosi su espressioni artistiche, cerimonie, rituali, patrimonio costruito e mitologia orale. Da questa prima tassonomia della cultura aborigena, si deduce la tesi che prevede che i primi abitanti dell’Australia riconoscessero come valori fondanti delle loro società princìpi che nel sistema occidentale contemporaneo sono valutati come meno importanti: il rapporto con il paesaggio e con gli antenati, la vita comunitaria e la conoscenza del territorio. Quest’idea è inoltre supportata dalla mancanza di un’eredità artistica o di un patrimonio edificato, orientati alla permanenza: rimangono pochi manufatti, opere d’arte o costruzioni precedenti alla colonizzazione europea. Ciò è da imputare probabilmente al sistema di valori che non metteva al centro la cultura materiale. La tesi, dopo un breve excursus sul significato e sulle ragioni dell’architettura indigena contemporanea nel mondo, affronta l’analisi di alcuni progetti australiani che riprendono le tradizioni aborigene. L’indagine dei caratteri indigeni nell’architettura odierna arriva alla conclusione che gli elementi della cultura nativa maggiormente integrati in questi progetti sono quelli che costituiscono la mitologia dei primi abitanti dell’Australia. Si tratta quindi di una ripresa dei racconti, i canti, che narrano dell’origine del mondo. L’analisi dei progetti porta anche ad altre considerazioni; queste operazioni di recupero della cultura aborigena sono estremamente orientate al guadagno economico, arrivando a mercificare le tradizioni indigene, più che a diffondere conoscenza e consapevolezza in merito a questi temi. Questa considerazione, sostenuta da esempi, porta alle conclusioni del lavoro. Le società aborigene non hanno mai messo al centro del loro sistema la cultura materiale; allora perché, con l’avvento degli europei e lo sviluppo dell’Australia come un paese occidentale con un modello economico capitalistico, si vogliono imporre certi valori anche a progetti che dovrebbero rappresentare il meglio delle tradizioni indigene? L’elaborato si chiude con la considerazione che il nostro sistema economico, estremamente orientato all'aspetto materiale e caratterizzato da fenomeni come il consumismo, potrebbe, invece di assimilare e far scomparire questi valori e queste tradizioni, riconsiderarli e trarre da loro un insegnamento che porti la società occidentale a raddrizzare lo squilibrio in cui si trova e a essere, quindi, più equa.

L'eredità della cultura aborigena nell'architettura australiana e oltre

BIONDI, CATERINA
2017/2018

Abstract

The present thesis aims to investigate the influence of Indigenous culture in Australian contemporary architecture. The dissertation is built on an introductive historical and anthropological part which contextualises and systematizes Indigenous traditions, focusing on artistic expressions, ceremonies, rituals, built heritage and mythology. Taking into consideration the introductive part, the thesis deduces that the First Australians built their societies on values which are nowadays considered less important in the Western system: the relationship with the landscape and with the ancestors, community life and knowledge of the territory. This idea is furthermore supported by the lack of built or artistic heritage explicitly inclined towards the concept of permanence: very few objects, art works or buildings are left from the period which precedes European colonization. This is probably due to the system of values which didn’t prioritize material possessions. After a short digression on the meaning and the reasons behind contemporary Indigenous architecture around the world, the present work analyses four Australian projects which integrate in their design elements of Aboriginal traditions. The study of Indigenous elements in current architecture concludes that the characters of native culture to be most integrated in these projects are the ones of the mythology. Therefore, the elements to be most integrated in this field of design are the tales, or Aboriginal songs, which tell about the origin of the world. The analysis of the projects brings to other considerations; in fact, these ventures of integration of Aboriginal culture in built design are extremely oriented to economical profit, often resulting in the commodification of Indigenous traditions. Instead of spreading knowledge and awareness about Indigenous culture, these projects often focus on selling objects or promoting tours and workshops. This last concept, supported by examples, brings to the conclusions of the thesis. Aboriginal societies never prioritized material possessions in their system of beliefs; therefore why, after the arrival of Europeans and the development of Australia as a Western country with a capitalistic economic model, are these material values imposed to projects that should instead represent the best of Indigenous traditions? The dissertation concludes with the consideration that the Western economic system, extremely dominated by material values and characterized by phenomena as the one of capitalism, could reconsider some of the Indigenous beliefs allowing them to teach the Western model a lesson. Western society could learn to straighten the imbalance of values which dominates everyday life and become a more equal society.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
15-apr-2019
2017/2018
Questo lavoro si pone l’obiettivo di indagare l’influenza della cultura indigena nell'architettura contemporanea australiana. Il lavoro poggia le basi su una parte storico-antropologica che contestualizza e pone a sistema le tradizioni indigene, concentrandosi su espressioni artistiche, cerimonie, rituali, patrimonio costruito e mitologia orale. Da questa prima tassonomia della cultura aborigena, si deduce la tesi che prevede che i primi abitanti dell’Australia riconoscessero come valori fondanti delle loro società princìpi che nel sistema occidentale contemporaneo sono valutati come meno importanti: il rapporto con il paesaggio e con gli antenati, la vita comunitaria e la conoscenza del territorio. Quest’idea è inoltre supportata dalla mancanza di un’eredità artistica o di un patrimonio edificato, orientati alla permanenza: rimangono pochi manufatti, opere d’arte o costruzioni precedenti alla colonizzazione europea. Ciò è da imputare probabilmente al sistema di valori che non metteva al centro la cultura materiale. La tesi, dopo un breve excursus sul significato e sulle ragioni dell’architettura indigena contemporanea nel mondo, affronta l’analisi di alcuni progetti australiani che riprendono le tradizioni aborigene. L’indagine dei caratteri indigeni nell’architettura odierna arriva alla conclusione che gli elementi della cultura nativa maggiormente integrati in questi progetti sono quelli che costituiscono la mitologia dei primi abitanti dell’Australia. Si tratta quindi di una ripresa dei racconti, i canti, che narrano dell’origine del mondo. L’analisi dei progetti porta anche ad altre considerazioni; queste operazioni di recupero della cultura aborigena sono estremamente orientate al guadagno economico, arrivando a mercificare le tradizioni indigene, più che a diffondere conoscenza e consapevolezza in merito a questi temi. Questa considerazione, sostenuta da esempi, porta alle conclusioni del lavoro. Le società aborigene non hanno mai messo al centro del loro sistema la cultura materiale; allora perché, con l’avvento degli europei e lo sviluppo dell’Australia come un paese occidentale con un modello economico capitalistico, si vogliono imporre certi valori anche a progetti che dovrebbero rappresentare il meglio delle tradizioni indigene? L’elaborato si chiude con la considerazione che il nostro sistema economico, estremamente orientato all'aspetto materiale e caratterizzato da fenomeni come il consumismo, potrebbe, invece di assimilare e far scomparire questi valori e queste tradizioni, riconsiderarli e trarre da loro un insegnamento che porti la società occidentale a raddrizzare lo squilibrio in cui si trova e a essere, quindi, più equa.
Tesi di laurea Magistrale
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