The image of Mashhad city in Iran has been inextricably shaped both by Imam Reza Holy shrine history monument and its royal garden, river and mountains. In the expressive visual description of 16th century, Mashhad has been identified as the ‘profusion of gardens’. The growth of Mashhad as the Major transportation, business, tourist and cultural hub in Iran, during the last years resulted the significant loss of its agriculture lands and the increase of environmental pollution and socio-economic problems. The research studies range from territorial scale to a site-specific project and more tangible urban –cultural landscape intervention. Within territorial scale it aims to stablishing a new metropolitan centrality, cultural landscape, water management, and ecological corridor in the center of the project. A responsive metropolitan planning, urban dynamics can be strategic drivers for sustainable development. Strategy has been introduced based on Metropolitan, Regional and Urban Green and Grey Infrastructure to develop a more inclusive vision for the city. Using the green corridor as an attractor and connector for an integrated productive landscape and generator of more resilient for regenerating urban public realm. The proposal is to degrade urban transformation into a resilient articulated system of self-sufficient pro- ductile landscape then works with the city on metropolitan urban and architecture levels. The architectural project focuses on the site next to the main train station one of the major hinge point of Mashhad. The agriculture project aims to create the experience in the area with a dynamic movement and water management in between the landmarks and the elements of architectural project.

L'immagine della città di Mashhad in Iran è stata strutturata in modo inestricabile sia dall'Imam Reza, il santuario sacro della storia, sia dal suo giardino reale, fiume e montagna. Nella descrizione visiva espressiva del 16 ° secolo, Mashhad è stata identificata come la "profusione di giardini". La crescita di Mashhad come principale centro di trasporto, affari, turismo e cultura in Iran, negli ultimi anni ha causato la significativa perdita delle sue terre agricole e l'aumento dell'inquinamento ambientale e dei problemi socio-economici. Gli studi di ricerca spaziano dalla scala territoriale a un progetto site-specific e ad un più tangibile intervento di paesaggio urbano-culturale. All'interno della scala territoriale, mira a stabilire una nuova centralità metropolitana, un paesaggio culturale, una gestione delle risorse idriche e un corridoio ecologico al centro del progetto. Una pianificazione metropolitana reattiva, le dinamiche urbane possono essere i driver strategici per lo sviluppo sostenibile. La strategia è stata introdotta sulla base di infrastrutture metropolitane, regionali e urbane verdi e grigie per sviluppare una visione più inclusiva per la città. Usando il corridoio verde come attrattore e connettore per un paesaggio produttivo integrato e generatore di più resistente per rigenerare il regno pubblico urbano. La proposta è di degradare la trasformazione urbana in un sistema articolato e resiliente di paesaggio produttivo autosufficiente, quindi funziona con la città sui livelli urbani e architettonici metropolitani. Il progetto architettonico si concentra sul sito vicino alla principale stazione ferroviaria, uno dei maggiori cardini di Mashhad. Il progetto agricolo mira a creare l'esperienza nell'area con un movimento dinamico e una gestione dell'acqua tra i punti di riferimento e gli elementi del progetto architettonico.

Adapting new centrality with cultural landscape for regeneration of public realm as a principle of urban transformation (through an integrated metropolitan architecture discipline)

KHORRAM, MAHSA
2017/2018

Abstract

The image of Mashhad city in Iran has been inextricably shaped both by Imam Reza Holy shrine history monument and its royal garden, river and mountains. In the expressive visual description of 16th century, Mashhad has been identified as the ‘profusion of gardens’. The growth of Mashhad as the Major transportation, business, tourist and cultural hub in Iran, during the last years resulted the significant loss of its agriculture lands and the increase of environmental pollution and socio-economic problems. The research studies range from territorial scale to a site-specific project and more tangible urban –cultural landscape intervention. Within territorial scale it aims to stablishing a new metropolitan centrality, cultural landscape, water management, and ecological corridor in the center of the project. A responsive metropolitan planning, urban dynamics can be strategic drivers for sustainable development. Strategy has been introduced based on Metropolitan, Regional and Urban Green and Grey Infrastructure to develop a more inclusive vision for the city. Using the green corridor as an attractor and connector for an integrated productive landscape and generator of more resilient for regenerating urban public realm. The proposal is to degrade urban transformation into a resilient articulated system of self-sufficient pro- ductile landscape then works with the city on metropolitan urban and architecture levels. The architectural project focuses on the site next to the main train station one of the major hinge point of Mashhad. The agriculture project aims to create the experience in the area with a dynamic movement and water management in between the landmarks and the elements of architectural project.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
17-apr-2019
2017/2018
L'immagine della città di Mashhad in Iran è stata strutturata in modo inestricabile sia dall'Imam Reza, il santuario sacro della storia, sia dal suo giardino reale, fiume e montagna. Nella descrizione visiva espressiva del 16 ° secolo, Mashhad è stata identificata come la "profusione di giardini". La crescita di Mashhad come principale centro di trasporto, affari, turismo e cultura in Iran, negli ultimi anni ha causato la significativa perdita delle sue terre agricole e l'aumento dell'inquinamento ambientale e dei problemi socio-economici. Gli studi di ricerca spaziano dalla scala territoriale a un progetto site-specific e ad un più tangibile intervento di paesaggio urbano-culturale. All'interno della scala territoriale, mira a stabilire una nuova centralità metropolitana, un paesaggio culturale, una gestione delle risorse idriche e un corridoio ecologico al centro del progetto. Una pianificazione metropolitana reattiva, le dinamiche urbane possono essere i driver strategici per lo sviluppo sostenibile. La strategia è stata introdotta sulla base di infrastrutture metropolitane, regionali e urbane verdi e grigie per sviluppare una visione più inclusiva per la città. Usando il corridoio verde come attrattore e connettore per un paesaggio produttivo integrato e generatore di più resistente per rigenerare il regno pubblico urbano. La proposta è di degradare la trasformazione urbana in un sistema articolato e resiliente di paesaggio produttivo autosufficiente, quindi funziona con la città sui livelli urbani e architettonici metropolitani. Il progetto architettonico si concentra sul sito vicino alla principale stazione ferroviaria, uno dei maggiori cardini di Mashhad. Il progetto agricolo mira a creare l'esperienza nell'area con un movimento dinamico e una gestione dell'acqua tra i punti di riferimento e gli elementi del progetto architettonico.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/147829