Several disciplines are profited with the help of Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR). Thanks to an era where technologies are approachable and more accessible, a relationship can be forged to create more memorable productions in architecture. The main aim of this dissertation is to study how AR and VR can be integrated in architecture to create an interface that involves real-time simulation and interaction with multiple senses. To accomplish this, a research would be necessary, covering the history of AR and VR, their milestones and the acceptance of them in other fields with the user. Moreover, a background is compulsory to understand new tendencies, way of thinking and different points of view. Additionally, with help of film aesthetics and the spatial art of cinema, examples of VR and AR mechanics applied in architecture are showed with the reference of “Blade Runner” by Ridley Scott to demonstrate how a richer experience can be created. Further research could be developing to still discover other factors that would be helpful to build more affinity between them.

Diverse discipline si sono servite dell’aiuto della Realtà Virtuale e della Realtà Aumentata. Grazie a un’era dove le tecnologie sono disponibili e più accessibili, in architettura può essere formata una correlazione per creare eccezionali elaborazioni. Lo scopo principale di questa tesi è studiare come AR e VR possono essere integrate in architettura per creare un’interfaccia che coinvolge simulazione in tempo reale e interazioni con svariate percezioni. Per raggiungere tale obbiettivo, sarebbe necessaria una ricerca, che includa la storia di VR e AR, le loro fasi e la loro approvazione in diverse campi con l’utente. E’ necessario un contesto per capire le nuove tendenze, i modi di pensare e i diversi punti di vista. Inoltre, con l'aiuto dell'estetica cinematografica e dell'arte spaziale del cinema,esempi di nuovi meccanismi di VR e AR applicati in architettura sono mostrati con riferimento al film “Blade Runner” di Ridley Scott per dimostrare come può essere creata un’esperienza più ampia. Ulteriori ricerche possono essere sviluppate per scoprire altri fattori che potrebbero essere d’aiuto per costruire una maggiore analogia tra di loro.

Enhancement of the viewer experience : a virtual and augmented reality practice

TANAKA MONTOYA, ERNESTO
2017/2018

Abstract

Several disciplines are profited with the help of Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR). Thanks to an era where technologies are approachable and more accessible, a relationship can be forged to create more memorable productions in architecture. The main aim of this dissertation is to study how AR and VR can be integrated in architecture to create an interface that involves real-time simulation and interaction with multiple senses. To accomplish this, a research would be necessary, covering the history of AR and VR, their milestones and the acceptance of them in other fields with the user. Moreover, a background is compulsory to understand new tendencies, way of thinking and different points of view. Additionally, with help of film aesthetics and the spatial art of cinema, examples of VR and AR mechanics applied in architecture are showed with the reference of “Blade Runner” by Ridley Scott to demonstrate how a richer experience can be created. Further research could be developing to still discover other factors that would be helpful to build more affinity between them.
ZAPPOLI, GIANCARLO
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
17-apr-2019
2017/2018
Diverse discipline si sono servite dell’aiuto della Realtà Virtuale e della Realtà Aumentata. Grazie a un’era dove le tecnologie sono disponibili e più accessibili, in architettura può essere formata una correlazione per creare eccezionali elaborazioni. Lo scopo principale di questa tesi è studiare come AR e VR possono essere integrate in architettura per creare un’interfaccia che coinvolge simulazione in tempo reale e interazioni con svariate percezioni. Per raggiungere tale obbiettivo, sarebbe necessaria una ricerca, che includa la storia di VR e AR, le loro fasi e la loro approvazione in diverse campi con l’utente. E’ necessario un contesto per capire le nuove tendenze, i modi di pensare e i diversi punti di vista. Inoltre, con l'aiuto dell'estetica cinematografica e dell'arte spaziale del cinema,esempi di nuovi meccanismi di VR e AR applicati in architettura sono mostrati con riferimento al film “Blade Runner” di Ridley Scott per dimostrare come può essere creata un’esperienza più ampia. Ulteriori ricerche possono essere sviluppate per scoprire altri fattori che potrebbero essere d’aiuto per costruire una maggiore analogia tra di loro.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/147842