Designing, building and managing a building for disabled people means respecting precise dimensional, technological and environmental requirements; from this it follows the need for the design approach in the health and para-health field to have a global approach that can ensure better functionality. This thesis offers the tools, the methodology to define them and an application example through the case study of the socio-educational center of Inzago, this involves the analysis of the spaces and functions that make it up more than that of a housing community.. At first the theoretical aspects are analyzed such as the classification plans, the UNI8290 standard and the classes of needs to continue with the definition of the spaces, by SBS, to which correspond precise requirements, dictated by national and regional regulations and standards, in order to achieve clear performances. Research and data collection is part of that varied process of integrated planning in which all the actors of the building process take part.
Progettare, costruire e gestire un edificio rivolto ai disabili significa rispettare precisi requisiti dimensionali, tecnologici ed ambientali, da ciò ne consegue la necessità che l'approccio progettuale in ambito sanitario e para-sanitario abbia un'impostazione di tipo globale che può assicurare miglior funzionalità. Questa tesi offre gli strumenti, la metodologia per arrivare a definirli e un esempio applicativo tramite il caso studio del centro socio educativo di Inzago, questo comporta l'analisi degli spazi e delle funzioni che lo compongono più quello di una comunità alloggio. In un primo momento si analizzano gli aspetti teorici quali i piani di classificazione, la norma UNI8290 e le classi di esigenza per proseguire con la definizione tramite SBS degli spazi a cui corrispondono precisi requisiti, dettati da regolamenti,norme nazionali e regionali, al fine di raggiungere delle precise prestazioni La ricerca e la raccolta di dati fa parte di quel processo variegato della progettazione integrata nella quale prendono parte tutti gli attori del processo edilizio.
Methods and tools for the technological-functional design about the day care centers for disabled people. Case study of CSE Punto d'Incontro
CICCARELLA, FABIOLA
2017/2018
Abstract
Designing, building and managing a building for disabled people means respecting precise dimensional, technological and environmental requirements; from this it follows the need for the design approach in the health and para-health field to have a global approach that can ensure better functionality. This thesis offers the tools, the methodology to define them and an application example through the case study of the socio-educational center of Inzago, this involves the analysis of the spaces and functions that make it up more than that of a housing community.. At first the theoretical aspects are analyzed such as the classification plans, the UNI8290 standard and the classes of needs to continue with the definition of the spaces, by SBS, to which correspond precise requirements, dictated by national and regional regulations and standards, in order to achieve clear performances. Research and data collection is part of that varied process of integrated planning in which all the actors of the building process take part.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi Fabiola Ciccarella .pdf
non accessibile
Descrizione: Tesi Fabiola Ciccarella
Dimensione
2.13 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.13 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Allegato 1.pdf
non accessibile
Descrizione: allegato 1
Dimensione
448.19 kB
Formato
Adobe PDF
|
448.19 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Allegato 2.pdf
non accessibile
Descrizione: Allegato 2
Dimensione
432.02 kB
Formato
Adobe PDF
|
432.02 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Allegato 3.pdf
non accessibile
Descrizione: Allegato 3
Dimensione
422.16 kB
Formato
Adobe PDF
|
422.16 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/147991