There has been growing competition in the global market nowadays and the organizations have been trying to find new solutions to decrease their costs and creating value-added experiences to customers by increasing the level of service offered. Therefore, they should consider opening their boundaries to third parties and become a part of the supply chain. They should take into consideration the views of both their suppliers and customers in the process of decision- making. With the enhancements in digital technologies, it has become more easier to ensure efficiency and effectiveness within the supply chain management (SCM). Companies can establish strong relationships with the players in upstream and downstream of supply chain. The adoption of digital technologies in SCM has introduced e-Supply Chain Management (e-SCM); hence, there is an increase in both the efficiency of executive activities and the effectiveness of collaborative ones. Cloud computing technology is one of the most crucial enhancements in the digital technologies and has undeniable effects on e-SCM processes such as increase in flexibility and efficiency and reduction of operational costs. The number of companies who are offering cloud platforms for the SCM has increased and the implementation of cloud platforms has raised over the years by organizations operating in various industries. Therefore, this research study focuses on cloud computing technology with the objectives of understanding the level of diffusion and adoption of cloud platforms among SCM of the organizations, analyzing the characteristics and identifying the main benefits and criticalities of the solutions. The methodology of the study has been divided into three phases to better structure the flow of the analysis: (i) literature review, which is crucial to have the theoretical background about the research subjects, (ii) empirical analysis, including the census of cloud platforms in SCM and interviews of both provider and user companies, (iii) findings and results, a discussion on the main evidence come to light from the census and the interviews to meet the objectives of the study.

Oggigiorno si riscontra una crescente competizione nel mercato globale e le organizzazioni stanno cercando nuove soluzioni per diminuire i loro costi e per creare esperienze che abbiano valore aggiunto per i consumatori, aumentando il livello del servizio offerto. Pertanto, dovrebbero considerare l'opportunità di aprire le loro frontiere a terzi e diventare parte della supply chain. Dovrebbero prendere in considerazione i punti di vista sia dei loro fornitori che dei loro clienti nei processi decisionali. Con il miglioramento delle tecnologie digitali, è diventato più facile garantire efficienza ed efficacia all'interno del Supply Chain Management (SCM). Le compagnie possono instaurare forti rapporti con gli attori a monte e a valle della supply chain. L'adozione delle tecnologie digitali nel SCM ha introdotto l'e-Supply Chain Management (e-SCM); quindi, vi è un aumento dell'efficienza delle attività esecutive e dell'efficacia delle attività collaborative. La tecnologia cloud computing è uno dei miglioramenti più importanti nelle tecnologie digitali e ha effetti innegabili sui processi di e-SCM quali l'aumento della flessibilità, la riduzione dei costi operativi e l'aumento dell'efficienza. Il numero di compagnie che offre piattaforme cloud per SCM è in aumento e l'implementazione di piattaforme cloud è cresciuta nel corso degli anni in diversi settori. Pertanto, questo studio di ricerca si concentra sulla tecnologia di cloud computing con gli obbiettivi di capire il livello di diffusione e di adozione delle piattaforme cloud tra le organizzazioni, analizzarne le caratteristiche e identificare i principali benefici e criticità delle soluzioni. La metodologia di studio è stata suddivisa in tre fasi per strutturare meglio il flusso di analisi: (i) revisione della letteratura, che è fondamentale al fine di avere il background teorico sui soggetti di ricerca, (ii) analisi empirica, che include le piattaforme cloud in SCM e le interviste a provider e società di utenti, (iii) risultati, una discussione sulle principali evidenze emerse dal censimento e dalle interviste per raggiungere gli obbiettivi di studio.

Cloud platforms for the management of the supply chain processes : an empirical analysis

SAHINBEYOGLU, ECE;BOZKURT, GIZEM
2018/2019

Abstract

There has been growing competition in the global market nowadays and the organizations have been trying to find new solutions to decrease their costs and creating value-added experiences to customers by increasing the level of service offered. Therefore, they should consider opening their boundaries to third parties and become a part of the supply chain. They should take into consideration the views of both their suppliers and customers in the process of decision- making. With the enhancements in digital technologies, it has become more easier to ensure efficiency and effectiveness within the supply chain management (SCM). Companies can establish strong relationships with the players in upstream and downstream of supply chain. The adoption of digital technologies in SCM has introduced e-Supply Chain Management (e-SCM); hence, there is an increase in both the efficiency of executive activities and the effectiveness of collaborative ones. Cloud computing technology is one of the most crucial enhancements in the digital technologies and has undeniable effects on e-SCM processes such as increase in flexibility and efficiency and reduction of operational costs. The number of companies who are offering cloud platforms for the SCM has increased and the implementation of cloud platforms has raised over the years by organizations operating in various industries. Therefore, this research study focuses on cloud computing technology with the objectives of understanding the level of diffusion and adoption of cloud platforms among SCM of the organizations, analyzing the characteristics and identifying the main benefits and criticalities of the solutions. The methodology of the study has been divided into three phases to better structure the flow of the analysis: (i) literature review, which is crucial to have the theoretical background about the research subjects, (ii) empirical analysis, including the census of cloud platforms in SCM and interviews of both provider and user companies, (iii) findings and results, a discussion on the main evidence come to light from the census and the interviews to meet the objectives of the study.
CONVERTINI, ELISA
LORO, CAMILLO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
25-lug-2019
2018/2019
Oggigiorno si riscontra una crescente competizione nel mercato globale e le organizzazioni stanno cercando nuove soluzioni per diminuire i loro costi e per creare esperienze che abbiano valore aggiunto per i consumatori, aumentando il livello del servizio offerto. Pertanto, dovrebbero considerare l'opportunità di aprire le loro frontiere a terzi e diventare parte della supply chain. Dovrebbero prendere in considerazione i punti di vista sia dei loro fornitori che dei loro clienti nei processi decisionali. Con il miglioramento delle tecnologie digitali, è diventato più facile garantire efficienza ed efficacia all'interno del Supply Chain Management (SCM). Le compagnie possono instaurare forti rapporti con gli attori a monte e a valle della supply chain. L'adozione delle tecnologie digitali nel SCM ha introdotto l'e-Supply Chain Management (e-SCM); quindi, vi è un aumento dell'efficienza delle attività esecutive e dell'efficacia delle attività collaborative. La tecnologia cloud computing è uno dei miglioramenti più importanti nelle tecnologie digitali e ha effetti innegabili sui processi di e-SCM quali l'aumento della flessibilità, la riduzione dei costi operativi e l'aumento dell'efficienza. Il numero di compagnie che offre piattaforme cloud per SCM è in aumento e l'implementazione di piattaforme cloud è cresciuta nel corso degli anni in diversi settori. Pertanto, questo studio di ricerca si concentra sulla tecnologia di cloud computing con gli obbiettivi di capire il livello di diffusione e di adozione delle piattaforme cloud tra le organizzazioni, analizzarne le caratteristiche e identificare i principali benefici e criticità delle soluzioni. La metodologia di studio è stata suddivisa in tre fasi per strutturare meglio il flusso di analisi: (i) revisione della letteratura, che è fondamentale al fine di avere il background teorico sui soggetti di ricerca, (ii) analisi empirica, che include le piattaforme cloud in SCM e le interviste a provider e società di utenti, (iii) risultati, una discussione sulle principali evidenze emerse dal censimento e dalle interviste per raggiungere gli obbiettivi di studio.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/148526